| کد مطلب: ۱۰۱۴۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پزشكيان؛ پديده احتمالی انتخابات١٤٠٠

آرمان ملی- حمید شجاعی: عده‌ای بر این باورند که مسعود پزشکیان کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات پیش‌رو در این دوره که جامعه چندان نگاه مشتاقانه‌ای به انتخابات و اصلاح‌طلبان ندارد، می‌تواند پدیده انتخابات اصلاح‌طلبان لقب بگیرد. سیاستمداری آرام، بی‌حاشیه و عدالت‌محور که طبق نظر‌سنجی‌ها کمترین رای منفی را از آن خود کرده است. این یعنی اصلاح‌طلبان هنوز هم می‌توانند به موفقیت و حضور در پاستور امیدوار باشند. اگر به اینها فن‌ سخنوری در مناظرات، پایگاه رای قومیتی، عدالت‌محوری و روحانی‌نبودن وی را نیز اضافه کنیم به نظر می‌رسد می‌توان او را کاندیدایی با قابلیت کشاندن قشر خاکستری به پای صندوق‌های رای و در ادامه پیروز انتخابات قلمداد کرد.
گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان
انتخابات پیش‌رو برای اصلاح‌طلبان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است؛ چرا‌که از یک طرف پس از، از‌دست‌دادن مجلس نمی‌خواهند دولت را نیز به جریان رقیب واگذار کنند‌ و از طرف دیگر درصددند با در اختیار گرفتن دولت و با عملکرد مطلوب خود حساب‌شان را از دولت روحانی و عملکردهای بعضا انتقاد‌برانگیزش جدا کنند. از همین‌رو است که نهاد اجماع‌ساز تشکیل داده‌اند و با انسجام کامل و مجدانه به برنامه‌ریزی برای انتخابات پیش‌رو پرداخته‌اند. چنانکه با وجود برخی رویکردها در جامعه، که چندان مطلوب‌نظر اصلاح‌طلبان نیست، اما آنها امید خود را برای موفقیت احتمالی در انتخابات از دست نداده‌اند. در همین راستا کاندیداهایی در انتخابات اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کنند که برخی نامدار و برخی دیگر برای جامعه به آن اندازه شناخته شده نیستند؛ اما به اذعان عده‌ای همین مولفه شاید بتواند فاکتور مثبتی برای آنها به حساب آید. نگاهی به کاندیداهای اصلاح‌طلب نشان می‌دهد احتمال موفقیت کدام یک بیش از دیگران است. آنچه هم از اظهارات و نظرات فعالان سیاسی بر‌می‌آید نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان روی دو گزینه اصلی یعنی اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان مانور می‌دهند. جهانگیری که سابقه مدیریت‌های مختلف استانی و فرا‌استانی تا وزارت و اکنون معاونت اول ریاست‌جمهوری را دارد و در کارنامه پزشکیان نیز سابقه حضور در وزارت‌، چند دور نمایندگی و نایب رئیسی مجلس مشاهده می‌شود. البته چهر‌ه‌هایی چون محمد شریعتمداری، محسن هاشمی، عباس آخوندی، مصطفی تاجزاده و... نیز در میان کاندیداها حضور دارند؛ اما آنچه از نوع نگاه و نظر شورای نگهبان بر‌می‌آید اینکه احتمال تایید صلاحیت جهانگیری و پزشکیان بیشتر است. هر چند رسانه‌‌های جریان رقیب در یک جنگ روانی در حال القای این مساله هستند که جهانگیری رد‌صلاحیت خواهد شد؛ اما قدر مسلم نباید اسیر جنگ روانی جریان رقیب شد. نکته مهم این است که اصلاح‌طلبان در میان خود عامل وحدت‌بخش را دارند و در سریع‌ترین زمان ممکن روی یک یا دو نفر به اجماع خواهند رسید و به نظر می‌رسد بر همین مبنا در صورت تایید احتمالی جهانگیری و پزشکیان، که احتمال بسیار بالایی دارد، این دو نفر بتوانند در مناظرات انتخاباتی دست برتر را داشته باشند؛ چرا که هم جهانگیری از قابلیت فن بیان خوب و تاثیر‌گذار برخوردار است و هم پزشکیان در فن‌سخنوری و مناظره می‌تواند مطلوب ظاهر شود.
کاندیدای سفید
مسعود پزشکیان سیاستمدار اصلاح‌طلب از آن دست افرادی است که نوع تفکر و رویکردش در میان اصلاح‌طلبان کمتر دیده شده و در زمانه‌ای که بسیاری از اصلاح‌طلبان شعارهای پیش‌رو در راستای مسائل مختلف در حوزه‌های متفاوت، اما بر بستر آزادی اندیشه و بیان مطرح می‌کنند پزشکیان بیشتر به مفهوم عدالت در جامعه می‌پردازد؛ چیزی که شاید در برخی اظهار‌نظرات اصلاح‌طلبان مغفول مانده و آزادی را بر عدالت مسبوق می‌دانند. آنچه مسلم است پزشکیان نسبت به سایر گزینه‌‌های اصلاح‌طلبان شرایطی بهتری در فضای انتخابات مخصوصا در میان مردم دارد. نگاهی به نظر‌سنجی‌ها نیز نشان می‌دهد او از حیث نگاه مثبت مردم در جایگاه بالایی قرار دارد. به عبارتی نگاه منفی مردم به او بسیار کمتر از سایر چهره‌ها است. خود پزشکیان نیز در زمره سیاستمداران کم‌حاشیه و اخلاق‌مدار بوده است. البته پزشکیان فاکتورهای دیگری نیز دارد که او را از سایرین متمایز می‌کند. مهمترین نکته تم عدالت‌خواهی او است که می‌تواند در مناظرات مهمترین فاکتور او محسوب شود و مردمی را که خواهان عدالت در همه شئون و رفع تبعیض و اختلاف طبقاتی هستند، به سمت خود بکشاند. البته مولفه تاثیر‌گذار دیگر پزشکیان پایگاه رای قومی او است که می‌تواند وی را در صحنه انتخابات یاری کند. موید این نکته نیز رای‌‌آوری بالای وی در هر انتخابات مجلس از خطه آذربایجان است. آنچه مشخص است همین که پزشکیان چهره‌ای جدید و از طبقه متوسط رو به پایین جامعه است و در کسوت روحانی قرار ندارد امتیازی است که در نظر مردم لحاظ می‌شود و وی را در میان اصلاح‌طلبان چهره‌ای سفید نشان می‌دهد. چنانکه علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «دید مردم نسبت به دکتر پزشکیان دید مثبتی است و بنده با حفظ حرمت سایر افراد در این حوزه و سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب، آقای پزشکیان را واجد شرایط جذب آرای خاکستری می‌دانم.» پروانه مافی، عضو حزب کارگزاران نیز بیان می‌کند: «آقای پزشکیان از میان نامزدهایی که ان‌شاءا... تایید‌صلاحیت می‌شوند، بیشترین رای را دارد. ضمن اینکه هم‌اینک شاهد اقبال پرشور مردم به او هستیم.» باید دید پس از تایید‌صلاحیت‌ها نگاه‌ها به پزشکیان و سایر گزینه‌های اصلاح‌طلب چگونه خواهد بود.
عدالت و انصاف
یک نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار با جمعی از اعضای احزاب اصلاح‌طلب اظهار داشت: راه نجات مملکت را در یک نگاه کلی، مراجعه به علم و متخصصان و کارشناسان می‌دانم. من نسخه ندارم اما می‌دانم نسخه را از چه کسی باید گرفت. انصاف نیوز نوشت، مسعود پزشکیان گفت: مشکلات اصلی جامعه تورم، بیکاری، بی‌عدالتی و دعواهایی است که در داخل داریم. تا زمانی که در داخل، این ناامنی اقتصادی وجود دارد پول نخواهد آمد؛ به دلایلی که نام بردم سرمایه‌ وارد نمی‌شود و ضروری است که محیط آرام‌تری فراهم کنیم. باید اختلافات داخلی و فضایی را که باعث رانت و فساد و تبعیض می‌شود، اصلاح کرد. سه، چهار سال است که کاملا متمرکز روی موضوع رانت و فساد و... کار می‌کنم و برایم چشم‌انداز حل آن بدیهی است. نایب‌رئیس مجلس دهم‌ در مورد تعامل با دنیا نیز بیان کرد: باید مشکلات را با همسایگان حل کنیم؛ تولید بدون بازار فایده‌ای ندارد، باید مجددا با دنیا تعامل داشته باشیم. پزشکیان اظهار کرد: باورم این است که عدالت و انصاف می‌تواند کشور را حفظ و مردم ما را راضی کند و اختلافات را از بین ببرد، آنچه موجب دعواست تبعیض و بی‌عدالتی است. اعتماد ملی بدون‌عدالت و انصاف امکان ندارد و برای ایجاد آن باید بازگردیم و با همه مردم مثل انسان رفتار کنیم. مهم نیست در این فرصت انتخابات برنده می‌شویم یا نه. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید دقت کرد که رئیس‌جمهور بد در غیاب رای مردم خوب انتخاب می‌شود، بیایید و فریاد بزنید که بد کیست و رای نیاورد. تو اگر رای ندهی که اینها قوی‌تر می‌شوند، تو اگر نیایی که اینها پرروتر می‌شوند. باید مردم را راضی کرد که به صحنه بیایند و بعد هم در چارچوب عدالت و انصاف کاری کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار