| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

جهانگیری بهتر از رئیسی می‌تواند کشور را اداره کند

آرمان ملـــــی- سهیـــل ثــابت: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی روز آخر خود را پشت سر می‌گذارد که چهره‌های معروفی تا‌کنون در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که اصولگرایان منتظر ثبت‌نام آیت‌ا... رئیسی به عنوان کاندیدای اجماعی خود هستند و اصلاح‌طلبان نیز به احتمال فراوان اسحاق جهانگیری را کاندیدای اجماعی خود معرفی خواهند کرد. هر چند به نظر می‌رسد چهره‌های دیگری همچون مسعود پزشکیان نیز در ادامه وی را در مناظرات انتخاباتی همراهی کنند. علی لاریجانی نیز از گزینه‌هایی است که در سکوت خبری به ثبت‌نام خواهد پرداخت. باید دید در نهایت در بین خیل ثبت‌نام‌کنندگان کدام‌یک مجوز حضور در انتخابات و مناظرات انتخاباتی را از شورای نگهبان در‌یافت خواهد کرد. برای بررسی حواشی ثبت‌نام‌های اخیر، گزینه‌‌های حداکثری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و احتمال دو‌قطلبی در جریان اصولگرا «آرمان‌ملی» با غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور شهردار تهران به گفت‌و‌گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
چنــد روز از ثبــت‌نام داوطلبـــــان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد، با رصد اتفاقات این چند روز شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من فکر می‌کنم نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیازمند بازنگری است. لذا شورای نگهبان اگر خودش قانون وضع کند و مستقیما به وزارت کشور اعلام کند، قابل قبول نیست. قاعدتا اگر هم اینگونه بود باید به دولت اعلام می‌کرد؛ نه اینکه به حدی ثبت‌نام داوطلبان سطحی گرفته شود که آنهایی هم که تنها سواد خواندن و نوشتن دارند برای انتخابات نام‌نویسی کنند. اصلا خود همین پر تعداد بودن ثبت‌نام داوطلبان مشکل‌ساز است. چرا که کسانی که در حد یک‌ سرای محله هم نمی‌توانند مسئولیت بپذیرند، خوشان را در وضعی می‌بینند که بیایند و هیأت وزیران را اداره کنند، دیپلماسی جهانی، برنامه و بودجه‌، اقتصاد و تورم را بفهمند و سیاست داخلی، کلان و آموزش عالی تدوین کنند. لذا هم به لحاظ زمانی که در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد و هم به لحاظ ضوابطی که وجود دارد، پس از این دوره باید یک بازنگری اساسی در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم. فکر می‌کنم تا روز پایانی ثبت‌نام؛ نام‌نویسی‌ها از 400 نفر هم عبور کند. این امر نشان می‌دهد هنوز در روند ثبت‌نام‌های انتخاباتی مشکل وجود دارد. عجیب است که تا‌کنون به این قضیه توجهی نشده و شورای نگهبان باید سازوکار و ضوابط این مساله را با مجلس تعریف می‌کرد که اگر مقبول تنظیم می‌شد و مجلس تصویب می‌کرد و به دولت ابلاغ می‌شد اکنون به جای 400 نفر با 40 نفر مواجه بودیم. از طرفی ایران کشوری پهناور است و نباید صرفا به چند جلسه مناظره دل ببندیم که شاید برخی حتی نتوانند به هر دلیلی مناظرات را ببینند و در مناظرات نیز اتفاقاتی رخ می‌دهد که بعضا 5 میلیون از یک نفر کم و به دیگری اضافه می‌شود که اصلا عقلایی نیست. چون برخی از کاندیداها طوفانی و هیجانی ظاهر می‌شوند و جمله‌ای را بیان می‌کنند که طرف مقابل در آن لحظه توان پاسخگویی ندارد و شاید اصلا این ایراد به او وارد نباشد اما مردم برداشت خود را می‌کنند و یک‌دفعه با ریزش رای برای برخی و رویش رای برای برخی دیگر مواجه می‌شویم که به نظرم خلاف عدالت است.
آرایش و چینش اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو به‌خصوص حضور آقای جهانگیری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که گزینه‌های اصلاح‌طلبان از ابتدا افراد محدودی بوده‌اند. اکنون در اصلاح‌طلبان آقای عارف که کنار کشیده چون می‌دانسته شاید روی او اجماع نشود؛ البته بهتر بود می‌ماند و در مناظرات کمک می‌کرد. اما در حال حاضر دو گزینه‌ قابل‌توجه آقایان جهانگیری و پزشکیان هستند. آقای جهانگیری به دلیل اینکه هشت سال معاون اول و پیش از آن وزیر و نماینده مجلس بوده بهترین کسی است که کشور را می‌شناسد و می‌تواند بهتر از آقای رئیسی آن را اداره کند. گزینه‌های بعدی مثل آقای پزشکیان نیز در رده‌های بعدی ایستاده‌اند و رای‌آوری بالایی ندارند و این مساله به قومیت نیز ارتباطی ندارد. همانطوری که رای قومیتی بر‌ای آقای کروبی نتیجه نداد برای آقای پزشکیان هم نتیجه نخواهد داد. بنابر‌این به نظر من اصلاح‌طلبان فقط روی آقای جهانگیری اجماع خواهند کرد و البته دو سه نفر را برای مناظرات خواهند فرستاد که آقای جهانگیری را پشتیبانی کنند و تنها نباشد. البته شورای نگهبان باید اعلام کند چند نفر تایید‌صلاحیت خواهند شد. حدس من شش نفر است و اگر اینگونه باشد فکر می‌کنم 2 به 4 میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شود و بعید می‌دانم 3 به 3 تقسیم شود. البته از آنجایی که آمدن آقای رئیسی محرز شده او رقابت سختی را در درون جریان اصولگرایی با آقای لاریجانی خواهد داشت. به عبارت دیگر در جریان اصولگرایی دو‌قطبی خواهیم داشت که به نفع جریان اصلاحات خواهد بود. من فکر می‌کنم اگر گزینه‌ها‌ی اصلاح طلبان به میدان بیایند نظرسنجی‌ها کمک خواهد کرد که آقای جهانگیری یا نفر دیگر که وضع‌شان بهتر است تا پایان در انتخابات بمانند. اینگونه نیست که اصلاح‌طلبان روی یک گزینه اجماع کنند و اگر نظر‌سنجی‌ها نشانه خوبی ندهند آن کاندیدا تا آخر بماند. من فکر می‌کنم عاقلانه است که بر اساس نظر‌سنجی تصمیم بگیرند و این دو سه گزینه‌ای که از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شوند هر کس وضعیت بهتری در نظر‌سنجی‌ها داشت تا آخر بماند.
حضور آقای لاریجانی در انتخابات را با توجه به اینکه هیچ‌یک از دو جریان سیاسی اصلی کشور از وی حمایت نکرده‌اند چگونه می‌بینید و چگونه می‌تواند بر انتخابات تاثیرگذار ظاهر شود؟
آقای لاریجانی تا‌کنون هوشمندانه شرایط را رصد می‌کرد و چراغ خاموش خود را به عرصه نزدیک می‌کرد. لذا اگر دقت می‌کردید هیچ‌گاه حضور خود در انتخابات را نفی مطلق نکرد. معلوم بود که نور‌افکن‌های آقای لاریجانی روی عرصه انتخابات هست. نکته دیکر اینکه از آنجایی که لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود قاعدتا رقابت جدی در این جریان با آقای رئیسی خواهد داشت و به نظرم آرا تقسیم خواهد شد. هر چند لاریجانی در بین اصولگرایان رای‌آوری کمتری خواهد د‌اشت و اصلاح‌طلبان نیز کلا به او رای نخواهد داد. در حالی که می‌دانم بعضا مطرح شده اجماع اصلاح‌طلبان روی آقای لاریجانی باشد و او نیز در تعامل با اصلاح‌طلبان درصدی از دولت را به آنها بدهد اما اصلاح‌طلبان دیگری به گزینه‌ ائتلافی و اجاره‌ای رای نخواهند داد. مگر اینکه در مناظرات بتواند خوب ظاهر شود و انتخابات را به دور دوم بکشد. در دور دوم نیز شاهد حضور آقای جهانگیری، آقای رئیسی و لاریجانی خواهیم بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار