| کد مطلب: ۱۰۱۳۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد

ظریف شایستگی ریاست جمهوری را دارد

آرمان ملی- حمید شجاعی: استارت ثبت‌نام‌های انتخاباتی از صبح روز گذشته با نام نویسی از چهره‌هایی چون محمد حسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم و سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه زده شد و تا 5 روز دیگر شاهد ثبت‌نام چهره‌های دیگری از جریانات مختلف سیاسی در انتخابات خواهیم بود. این در حالی است که اصلاح‌طلبان همچنان گزینه نهایی خود را برای حضور در انتخابات معرفی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که تا پس از ثبت‌نام‌‌ها اصلاح‌طلبان به گزینه یا گزینه‌های نهایی خود برسند. در این میان همه نگاه‌ها به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه است که چه کنشی از خود نشان خواهند داد و بالاخره کاندیدا خواهند شد یا خیر. برای بررسی اختلافات اخیر میان شورای نگهبان و دولت، آرایش نیروهای سیاسی و کاندیداهای اصلاح‌طلبان«آرمان ملی» با محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

رئــــیس جـــمهور روز دوشنبه مصوبه شورای نگهبان برای شرایط ثبت نام‌ نامزد‌ها را رد کــــرد با واکنش برخی اعضای این شورا مــواجه گردید؛ ارزیابی شما از اختلاف نظر میان شورای نگهبان و وزارت کشور چگونه است و این مساله چه تاثیراتی در جامعه خواهد داشت؟
اگرچه خوشبـــخـــتانه از دیروز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری شروع شد ولی به نظر بنده هنوز مساله اصلی حل نشده و آن اینکه حاکمیت دنبال انتخابات حداکثری است یا خیر. تا زمانی که این مساله حل نشود به نظر بنده بقیه مسائل تحت‌الشعاع این موضوع قرار خواهند گرفت. بدین معنی که حاکمیت یعنی همه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند آیا دنبال انتخابات حداکثری هستند یا خیر نه در حد حرف، شعار و پیشنهاد بلکه در حد عمل. لذا به نظر می‌رسد که تاکنون دو حرکت اتفاق افتاده است. یکی به وسیله هیأت نظارت مجلس که با رد صلاحیت کسر قابل توجهی از اعضای فعلی شورای شهر و هزاران نفر از افراد بدون دلیل نشان داده که مجلس دنبال انتخابات حداکثری نیست. موضوع دوم انتخابات ریاست جمهوری است که به وسیله شورای نگهبان نظارت می‌شود. این دستورالعملی که شورای نگهبان داده که گفته می‌شود دستورالعمل اما قانون است، باید زمینه قانونی داشته باشد که به استناد چه قانونی چنین دستور‌العملی نوشته شده است. آنچه که از سوی شورای نگهبان مصوب شده وزارت کشور را دچار مشکل کرده است. آنها یک دستور‌العمل صادر یا به قول ما قانونگذاری کردند، سن و مدرک تحصیلی تعیین کردند و... این در حالی است که قانون باید توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود. هرچند که قانونی تصویب نشده است که رئیس جمهور آن را ابلاغ کند. این مساله هنوز استخوانی لای زخم است که از یک طرف رئیس جمهور به عنوان حافظ و نگهبان قانون اساسی به وزارت کشور ابلاغ می‌کند که چون قانون جدید در مجلس تصویب نشده بر مبنای قوانین سابق کار خود را انجام دهید. از طرف دیگر شورای نگهبان دستورالعملی داده و اصرار دارد که هر کاندیدایی اگر مدارک مدنظر ما را نداشته باشد از دریافت پرونده او خودداری خواهد کرد. این یعنی درگیری بین دستگاه‌های حاکمیتی که بر روی مشارکت حداکثری یا حداقلی مردم تاثیر دارد. یعنی مردم با خود خواهند گفت که اینها هنوز مسائل اولیه خود را حل نکردند، چراکه کاندیداهایی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند نمی‌دانند بر مبنای قانون جدید ثبت‌نام کنند یا قانون قدیم. اگرچه ما معتقدیم چون قانونی تصویب نشده باید بر مبنای قانون سابق عمل شود. این بر آرایش نیروهای سیاسی هم تاثیرگذار است چون وقتی می‌گویند که سن باید بین 40 تا 75سال باشد یعنی شخصیت‌هایی که توانایی و قانونا حق شرکت در انتخابات را هم دارند و 39 یا 76 ساله هستند نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. اینها نشان‌دهنده این امر است که عدم رفع اختلافات نه تنها به مشارکت حداکثری نخواهد انجامید بلکه به انتخابات حداقلی کمک خواهد کرد.
آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری را چــــگونه تحلیل می‌کنید؟
انتخابات مظهر مردم‌سالاری است. یعنی هر کسی که دل در گرو سرنوشت کشور داشته و هوای خدمت به کشور دارد باید در انتخابات مشارکت فعالی داشته باشد، چراکه سرنوشت ما از صندوق رای در می‌آید. از طرفی نیروهای سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کما فی‌السابق تعدادی کاندیدا دارند که ثبت نام می‌کنند و از بین آنها شورای نگهبان 7- 8 نفر را تایید صلاحیت و به مردم معرفی می‌کند و اینگونه استارت انتخابات زده می‌شود. ولی اتفاق اصلی یعنی همان ایجاد دلگرمی و امید در مردم هنوز به نظر من رخ نداده است. یعنی مردم نسبت به انتخابات نا امیدی بسیاری دارند. باید در این مدت همه دستگاه‌ها کمک می‌کردند که نا امیدی مردم به امید تبدیل شود، اما آنچه مشاهده می‌شود گرمی تنور انتخابات نتوانسته به گرمی جامعه بیفزاید پس معلوم می‌شود که تنور انتخابات هنوز گرم نشده است. انتظار می‌رود که دستگاه‌های حاکمیتی یعنی هم هیأت‌های نظارت و هم هیأت‌های اجرایی این روش‌ها را تغییر دهند و کاری کنند انتخابات حداکثری برگزار شود. یقینا اصلاح‌طلبان هم کاندیداهایی دارند و نظرشان این است که بعد از اینکه کاندیداهای اصلاح‌طلب ثبت نام کردند و تایید صلاحیت شدند نهاد اجماع ساز در بین آنها تعدادی را تعیین و به مردم معرفی کند. چه بسا انشاء ا... به یک نفر بسنده کنند و از افراد دیگر در جاهای دیگری استفاده شود. چون اگر بیش از یک کاندیدا داشته باشیم اتفاقات سال‌های 84 و 88 تکرار خواهد شد، اما اگر فقط یک کاندیدا داشته باشیم اتفاق سال‌های 92 و 96 تکرار خواهد گردید.
طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال حضور آقـایان جهانگیری و ظریف در انتخابات مطــرح شده که نامزدی آنها را تقویت می‌کند؛ تــحلیل شـــما از این موضوع چگونه است و فـــکر می‌کنید با توجه به شرایط جامعه چه میزان از حضور آنها استقبال شود؟
این دو نفر و تــــعداد دیگری که در اردوگاه اصلاح‌طلبان مـطرح هستنـــد شـــــایستگی کاندیداتوری ریاست جمهوری را دارند اما از سوی خودشان هنوز هیچ گرایشی نشان داده نشده است. یعنی آقای ظریف و جهانگیری رسما اعلام نکرده‌اند که خواهند آمد. بنابر این پیرامون کسی که هنوز اعلام حضور در انتخابات نکرده سخن گفتن کار مناسبی نیست. ولی در مجموع هر دو آقایان جهانگیری و ظریف شایستگی ریاست جمهوری را دارند. باید ببینیم کاندیدا خواهند شد یا نه. من شرایط را برای حضور آنها در این انتخابات مهیا می‌بینم اما این خودشان هستند که باید برای حضور در انتخابات ارزیابی کنند. حال یا سنجش افکار و نظرسنجی کرده و یا با شخصیت‌های برجسته رایزنی می‌کنند تا برای ثبت نام و حضور در انتخابات به جمع بندی برسند که ثبت نام کنند یا خیر. اگر ثبت نام کردند و از تایید شورای نگهبان نیز گذشتند از آنجا کار نهاد اجماع ساز شروع خواهد شد. الان ممکن است در نهاد اجماع ساز بحث‌هایی وجود داشته باشد اما تا زمانی که افراد ثبت نام نکنند و از فیلتر شورای نگهبان نگذرد نمی‌توان به طور قطع صحبت کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار