| کد مطلب: ۱۰۱۳۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

شرط رئیس جمهور شدن در ایران مرد بودن است

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: اولین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات گذشت و دو خانم برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند. یکی از این دو خانم در حرکتی نمادین با موتورسیکلت به محل ثبت‌نام انتخابات رفت. به نظر می‌رسد مسأله «رجل سیاسی» هنوز رفع نشده و نامزدهای خانم قطعا تایید صلاحیت نخواهند شد. با کنار رفتن قالیباف از گردونه انتخابات نامزدی سید ابراهیم رئیسی قطعی به نظر می‌رسد. همچنین علی‌لاریجانی در محفلی اعلام کرده، قطعا نامزد انتخابات نخواهد بود. در صورت رقابتی شدن انتخابات مردم پای صندوق‌های رای خواهند آمد اما هنوز روز گذشته هیچ یک از نامزدهای اصلاح‌طلب برای ثبت‌نام در انتخابات حاضر نشدند. در این زمینه «آرمان ملی» گفت‌وگویی با عزت‌ا... یوسفیان ملا نماینده ادوار مجلس داشت که در ادامه می‌خوانید.

روز گــــذشته یک نــــامزد خانم در انتخابات ثبت‌نام کردند و خانم دیگری نیز با موتورسیکلت به وزارت کشور رفتند تا به گفته خودشان «خدمت کنند.» نظر شما درباره حضور این تیپ افراد در وزارت کشور چیست؟
ما مطمئن هستیم که مطابق قانون اساسی خانم‌ها از حیث رجل سیاسی در انتخابات رد صلاحیت خواهند شد، زیرا اگر مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را مطالعه کنید، آوردن کلمه رجل به این دلیل بود که خانم‌ها نتوانند در انتخابات نامزد شوند. آن زمان ابتدا گفتند رئیس جمهور از میان مردانی که تجربه سیاسی دارند، انتخاب شوند. با این حال به این نتیجه رسیدند که کشورهای خارجی به دلیل در نظر نگرفتن زنان شاید ما را تحت فشار قرار دهند. لذا کلمه رجل سیاسی را آوردند. این کلمه به این اعتبار بیان شد که دلالت بر مرد داشته باشد. حتی اگر زنانی رجل سیاسی نیز باشند، موتورسواری زنان در جامعه ما امری پذیرفته شده نیست. به نظر می‌رسد این افراد برنامه دیگری داشته و می‌خواهند، فضای دیگری برای انتخابات به وجود بیاورند. قطعا مشخص است که حتی تایید صلاحیت این افراد نیز امری محال است. کسی که می‌خواهد در انتخابات نامزد شود، حتی اگر از جهت علمی نیز توانایی داشته باشد، با موتورسیکلت نمی‌آید.
بیشتر به نظر می‌رسد استفاده آن خانم از موتورسیکلت اتفاقی نمادین باشد. به هر حال شورای نگهبان نیز اعلام کرد که مانع قانونی برای تایید صلاحیت خانم‌ها وجود ندارد و خانم‌هایی مانند اعظم طالقانی که رد‌صلاحیت شدند، به دلایل دیگر بوده است. فکر می‌کنید شورای نگهبان حقیقت را به طور کامل بیان نمی‌کند؟
نه! اگر شما مشروح مذاکرات را بخوانید...
بله اما گفته می‌شود در همان جلسه نیز کلمه مرد جای خود را به رجل داد تا زنان نیز بتوانند در انتخابات نامزد شوند. فکر می‌کنم برداشت شما به گونه دیگری است.
به زنان در شورای نگهبان رای داده نمی‌شود. حتی اگر زنی شرایط سیاسی را داشته باشد، یکی از شرایط رئیس جمهور شدن در ایران مرد بودن است. مطمئن باشید، حتی اگر زنی سابقه وزارت و نمایندگی مجلس را نیز داشته باشد، قطعا پذیرفته نخواهد شد. یقین دارم خانم‌هایی که در دستگاه‌های دولتی فعالیت کردند، در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کنند. بعضی از خانم‌ها نیز سابقه کیفری داشته و نمی‌توانند نامزد شوند.
یکی از 11 نفری که برنامه خـــود را به جبهه اصلاحات ایران ارائه داده بـــود، خانم شهیندخت مولاوردی بودند. آیا ایشان نیز برای ثبت‌نام در انتخابات تردید خواهند داشت؟
در شرایط جدیدی که شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ذکر کرد، محکومیت موثر کیفری ذکر شده است. شاید بسیاری محکومیت کیفری داشته باشند اما محکومیت موثر کیفری محرومیت از ثبت‌نام را به همراه خواهد داشت. تا آنجا که اطلاع دارم، خانم مولاوردی در پرونده‌ای محکوم شدند. در بند آخر شرایط ذکر شده از سوی شورای نگهبان بر نداشتن محکومیت کیفری تاکید شده است. نگفته‌اند محکومیت موثر کیفری، در کل هر کس که محکومیتی داشته باشد، نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود.
آقـــای سعید مــحمد نیــــز برای انتخابات ثبت‌نـــام کـــردند گفته می‌شود که سردار محمد نامزد پوششی است. این اظهارات تا چه حد می‌تواند صحیح باشد؟
بعید می‌دانم. اگر چنین بنایی وجود داشت، ایشان در روز اول ثبت‌نام نمی‌کرد. تصور من این است که علت ثبت‌نام زود هنگام ایشان آن است که کسی توقع کناره‌گیری نداشته باشد. پیام این حرکت قاطع بودن تصمیم است. تصور نمی‌کنم آقای رئیسی نامزد پوششی داشته باشند و چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد.
ارزیابی شما از نامزدی آقـــای رئیسی در انتخابات چیست؟ با توجه به اینکه آقای قالیباف اعلام کردند که نامزد انتخابات نخواهند بود، گمانه‌زنی‌ها کاملا به سمت آقای رئیسی رفته است.
به نظرم نامزدی آقای رئیسی در انتخابات قطعی است. آقای تقوی از نمایندگان مجلس، نزدیکان آقای رئیسی و رئیس ستاد ایشان در یکی از استان‌ها بوده‌اند، نامزدی ایشان در انتخابات را تکذیب نکرده‌اند. آمدن آقای رئیسی تقریبا قطعی است.
یــــکی از افرادی که حضورشان در انتخابات مشخص نیست، آقای لاریجانی هستند. گــفته شده ایشان نامزد انتخابات خواهند شد، صحت این اخبار را تایید می‌کنید؟
آقای لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهند بود، از این نکته مطمئن باشید. اگر یک جریان سیاسی با آقای لاریجانی همراه می‌شد، موضوع نامزدی قابل بررسی بود اما آقای لاریجانی قطعا ثبت‌نام نخواهند کرد.
خـــبر قطعی این موضوع را از خود یا نزدیکانشان دارید؟
آقای موذنی قبلا نماینده بودند و این چند روز سر و صدا کردند که آمدن آقای لاریجانی قطعی است، آقای لاریجانی سه روز پیش صراحتا به ایشان پاسخ دادند که در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کنم.
بحث سرد بودن فضای انتخاباتی از ماه‌ها پیش وجود داشت. تصور می‌کنید با شروع ثبت‌نام نامزدهای انتخابات، تغییری در این رویه به وجود آمده است؟
اگر مردم احساس کنند که رقابت در انتخابات به وجود بیاید، نه مانند دوره‌های پیشین، اما شوری به وجود می‌آید. اگر رای آوردن یک نامزد انتخابات برای مردم قطعی به نظر برسد، شور و شوقی به وجود نمی‌آید. اگر این تعبیر به وجود بیاید که بدون شک شخص خاصی در انتخابات پیروز خواهد شد، خطر مشارکت حداقلی وجود خواهد داشت. مردم مشکلات اقتصادی نیز دارند اما به میزان رقابتی که در انتخابات پیش بیاید، مردم نیز استقبال خواهند کرد. افزایش نامزدها از جریان‌های گوناگون می‌تواند شور و شوق مردم را افزایش دهد. خلاف این رویه می‌تواند مردم را سرد کند.
تقریبا می‌دانیم که نامزد اصول‌گرایان آقای رئیسی هستند، اما در بین اصلاح‌طلبان نام‌های متعددی وجود دارد. آقایان هاشمی، پزشکیان، تاج‌زاده و... افرادی هستند که احتمالا در انتخابات نامزد خواهند شد. کدامیک از این افراد اگر تایید صلاحیت شوند، توان رقابتی کردن انتخابات را خواهند داشت؟
شرایط اصلاح‌طلبان مانند دوره‌های قبل نیست. آنان بخش عمده‌ای از سرمایه اجتماعی خود را برای دولت هزینه کردند که از بین رفت. شرایط مانند قبل نیست که این افراد قدرت مانور داشته باشند اما تصور می‌کنم، این جریان 3-4 نفر را معرفی خواهند کرد تا اگر شورای نگهبان 2 نفر را تایید نکرد، 2 نفر دیگر برای نامزدی در انتخابات حاضر باشند. آقای پزشکیان شرایط بهتری نسبت به سایرین دارند و می‌توانند در صحنه مطرح شوند. با این قانون جدید آقای تاج‌زاده حتی نمی‌توانند نامزد انتخابات شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار