| کد مطلب: ۱۰۱۳۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دستگیری ۲۰۰ پرسنل قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برخورد با تخلفات در قوه قضائیه گفت: همکاران ما در واحدهای حفاظت اطلاعات قوه قضائیه‌، ۲۳۷ نفر از کارچاق‌کن و دلالان را شناسایی کرده‌اند. همچنین دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضائیه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از جمله اقدامات دستگاه قضا بوده است. غلامحسین اسماعیلی گفت: ریاست قوه قضائیه در هفته گذشته دستوری مبنی بر پایش واحدهای تولیدی سراسر کشور صادر کرده که ۳ هدف مهم اعم از شناسایی واحدهای تولیدی قابل‌احیا، شناسایی واحدهای نیمه‌فعال و نیازمند حمایت قضایی و شناسایی عوامل و مسببان تعطیلی واحدهای تولیدی مدنظر بوده است.
سرنوشت پرونده ترور سردار سلیمانی
وی درباره پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: این پرونده ۳ بخش دارد. یک بخش در مجموعه قوه قضائیه عراق مطرح است و در کشور دوست و برادر عراق در محل شهادت شهید سلیمانی است.‌ پرونده دست‌اندرکاران این جنایت تروریستی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. تبادل اطلاعات بین ایران و عراق و سوریه در حال انجام است.‌ پرونده دوم نیز تحقیقاتش تکمیل شده و آماده ارسال به دادگاه است‌. در حوزه امنیت نیز نیازمند اظهارنظر دبیرخانه شورای امنیت ملی هستیم‌ و ان‌شاءا... پرونده دادسرای تهران با اعلام دبیرخانه شورای امنیت ملی به دادگاه ارسال خواهد شد. وی درباره بازداشت دو شهردار مناطق تهران و واکسن‌خواری در شهرداری تهران گفت: دی ماه سال گذشته دو شهردار تهران مورد تعقیب قرار گرفتند و با قرار تأمین بازداشت شدند. متعاقب آن یکی از معاونان سابق یکی از شهرداران مناطق هم مورد تعقیب قرار گرفت و سه نفر از پیمانکاران هم در این پرونده تحت‌تعقیب قرار گرفتند. در آستانه سال جدید این متهمان با قرار وثیقه آزاد شدند و تحقیقات پرونده در دست پیگیری است و به محض اتمام آن، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در این روزها آیا تبادل زندانی با آمریکا انجام شده یا قرار است انجام شود؟ از جمله تبادل نازنین زاغری، گفت: ما باید اشاره کنیم که تا الان در خصوص تبادل ایران و آمریکا هیچ‌موضوعی منعکس نشده است. کسانی که در ایران پرونده اتهامی دارند تصمیم‌گیری نهایی با قوه قضائیه ایران است. البته فرآیندی برای آن قائل هستیم. وی افزود: خانم نازنین زاغری محکومیت قبلی داشته که به اتمام رسیده البته باید‌ از جمهوری اسلامی ایران تشکر داشته باشد زیرا بخشی از دوران محکومیتش را در بیرون از زندان الکترونیکی سپری کرد. این امر‌ بیانگر اقدامات خیرخواهانه قوه قضائیه ایران است؛ کسی را که پرونده امنیتی داشته، در ایام کرونا در خارج از زندان و تحت نظارت آزاد کرده است. الان خانم زاعری بازداشت نیست و پرونده مفتوح دیگری دارد که رای آن صادر شده و آزاد است و در محل اقامت خود است. باید در رابطه با محکومیت جدید او منتظر دادگاه تجدیدنظر باشیم و امیدواریم کشورهای دیگر از جمله اروپا مشابه اقدماتی را که ایران در خصوص زندانیان آنها انجام می‌دهد، داشته باشند زیرا ما رفتارهای غیرقانونی در خصوص اتباع خودمان را در آن کشورها شاهدیم و گزارشات تاسف‌باری را در این حوزه داریم‌ و اقدامات قوه قضائیه در ایام کرونا بی‌نظیر است.
بررسی پرونده‌های مربوط به آخوندی
سخنگوی قوه قضائیه درپاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی به عباس آخوندی نسبت داده شده است؟ گفت: نسبت به فرد مورد اشاره، مجموعه قوه قضائیه ورود کرده و بررسی‌های جدی انجام داده است. در این حوزه دو پرونده داریم؛ یکی پرونده مربوط به مربوطین به این شخص بوده که کیفرخواست آن صادر شده است و در نوبت رسیدگی قرار داد.‌ پرونده دیگر که پرونده اصلی است، دادسرای تهران و سازمان بازرسی در حال بررسی آن هستند و اقدامات خوبی هم انجام داده‌اند. ما باید اظهار‌نظر خود را به زمانی موکول کنیم که تحقیقات تکمیل شود، اما قوه قضائیه در حوزه عملکرد و ترک فعل این وزارتخانه ورود پیدا کرده و دادسرای تهران و سازمان بازرسی مشغول بررسی عملکرد این حوزه هستند و نتیجه پس از تکمیل تحقیقات اعلام خواهد شد. وی درباره آخرین اقدامات قوه قضائیه در ارتباط با پرونده هفت‌تپه گفت: در این موضوع سه پرونده داریم که یک پرونده در دادگاه کیفری ناظر به متهم اصلی و برخی شرکا است.‌ یک پرونده در ارتباط با اصل واگذاری و مسئولان خصوصی‌سازی در دادسرای تهران و پرونده دیگر در ارتباط با هیات داوری است. در یکی از پرونده‌ها رای صادر شده و یک پرونده در دادسرا و پرونده دیگری در دادگاه است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره علت مرگ یکی از کارمندان سفارت سوئیس گفت: پرونده‌ای در این زمینه در دادسرای جنایی تشکیل شده است و تیم تخصصی صحنه جرم، تمام جزئیات صحنه را چه در محل اقامت و چه در محل سقوط فرد مذکور بررسی کرده و جسد توسط پزشکی‌قانونی معاینه شده است و نظر کارشناسی درباره علت فوت مبنی بر سقوط از بلندی را در صحنه واقعه تایید کرده و نمی‌گوییم صحنه جرم زیرا معلوم نیست جرم باشد. البته مستندات دیگری در محل حادثه به دست آمده و در آزمایش‌های انجام شده در ارتباط با داروهایی که این فرد مصرف کرده نتایجی به دست آمده است و در اختیار قاضی پرونده قرار گرفته و قاضی متناسب با این نظریات به‌زودی تصمیم خواهد گرفت. همچنین اطلاعات از ابتدا در اختیار سفارت سوئیس قرار گرفته و جسد تحویل داده خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار