| کد مطلب: ۱۰۱۳۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد

دوباره تعطيلي اين بارمحدوديت‌ها را كم نكنيد

آرمان ملی- منیره چگینی: تعطیلات عید فطر در پیش است و بسیاری از کارشناسان نسبت به آغاز موج سفرها ابراز نگرانی شدید و این را عاملی در جهت بازگشت به پیک چهارم کرونا می‌دانند. در شرایطی که متخصصان از توقف روند افزایشی مبتلایان به کرونا در کشور خبر می‌دهند، در عین حال باور دارند بی‌شک سفر در روزهای پایانی هفته آینده می‌تواند کشور را به روزهای سیاه پس از تعطیلات نوروز بازگرداند.

این نگرانی به شکلی است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار جلوگیری از سفرها در عید فطر شد. به گفته شهریاری، انجام این سفرها باعث می‌شود بیمارستان‌ها که در حال حاضر نیز با تمام ظرفیت کار می‌کنند، شرایط حادتری پیدا کنند. مسعود مردانی نیز این موضوع را تایید و باور دارد «تا زمانی که واکسن برای اکثر مردم تزریق نشود، هرگونه تجمعی می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری باشد.» در این میان رئیس پلیس راه مازندران درباره سفر به این استان در تعطیلات عید فطر با بیان اینکه تصمیم درباره سفر به مازندران یا ممنوعیت ورود به استان در تعطیلات عید فطر با ستاد ملی کرونا کشور و استان است، گفت: «هیچ گونه تغییری در محدودیت‌های تردد کرونایی در استان تاکنون به پلیس اعلام نشده است. تمامی مبادی ورودی مازندران همچنان به روی خودروهای غیربومی مسدود است.»
مراسم ترحیم‌ قبیله‌ای همچنان ادامه دارد
اما با نگاهی به اخبار روزهای گذشته شاهد هستیم که بسیاری از مردم بی‌توجه به ابتلا به کرونا و وضعیت خطرناک کشور در مواجهه با شیوع این بیماری اقدام به سفر، برگزاری پارتی و مراسم چند صدنفری خاکسپاری آن هم در شهری مانند آبادان می‌کنند که این روزها به دلیل شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، بیمارستان‌های آن جای بستری بیمار جدید ندارد. طبق فیلم‌هایی که در روزهای گذشته در شبکه‌های منتشر شد که یک مراسم صدها نفری ترحیم در یکی از مناطق حاشیه‌ای آبادان با وجود شرایط بحرانی بیماری در این شهر باعث واکنش شدید مردم گردید. یک‌روز پس از این مراسم، حسین ذلقی فرمانده انتظامی شهرستان آبادان، اعلام کرد: «این مراسم در حین برگزاری و به استناد قانون متوقف و عامل برگزاری آن روز سه شنبه به جرم تهدید سلامت مردم راهی بازداشتگاه شد تا در دستگاه قضا به تخلفات وی رسیدگی شود.» انتشار این فیلم آنقدر پر سروصدا بود که وزیر کشور نیز در نامه‌ای به استانــدار خوزستان دستور داد «تا به فوریت جنبه‌های مختلف برگزاری این مراسم بررسی و عوامل آن را به مراجع ذیربط قضاوی معرفی و نتیجه را گزارش دهد. همچنین افراد مسلحی که در این مراسم اقدام به تیراندازی نمودند، به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نقض نظم و امنیت عمومی، به مراجع ذیربط قضائی معرفی و نتیجه گزارش شود.» البته این تنها خبر روزهای گذشته نبود و فرماندهی انتظامی غرب استان تهران با اشاره به دستگیری ۱۱۱ مرد و زن در یک پارتی مختلط شبانه در یکی از باغ‌ ویلاهای باغستان شهریار از پلمب محل برگزاری پارتی و توقیف ۳۱ دستگاه خودرو خبر داد. همچنین اخباری در ارتباط با برگزاری پارتی و دستگیری عوامل آن در شهرستان کردکوی و مشهد در رسانه‌ها منتشر شد.
شناسایی دو ویروس جهش‌یافته جدید
در این میان وزیر بهداشت ضمن اعلام آخرین وضعیت شناسایی سویه‌های جهش یافته کرونا در کشــور، نسبت به برگزاری تجمعات به ویژه در مراسم‌هایی نظیر عید فطر، هشدار داد. سعید نمکی درباره جهش‌ها و موتاسیون‌های ویروس اظهار کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری را پیدا کردیم. گفته بودم در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به پنج مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسید که بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را در استان هرمزگان ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی خواهیم داشت. وزیر بهداشت درباره موتاسیون هندی کرونا نیز گفت: «استان قم سه مورد تایید شده از بین هندی‌های استان شناسایی کردیم و داریم تمام تماس نزدیک آنها را رصد می‌کنیم و تمام این مجموعه را قرنطینه کردیم و در حال پایش شرایط هستیم. در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد حداقل۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی-کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد.» این گفته‌ها و هشدارها در شرایطی داده می‌شود که طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همچنین در روز گذشته‌، ۳۴۹ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۱۵ هزار و ۸۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴۹ نفر از آنها بستری شدند. مرور آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در ده روز گذشته، طی هر ساعت ۷۲۷ شهروند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۶۱۳ نفر بهبود یافته‌اند و ۱۵ نفر درگذشته‌اند.
مردم امیدی به پایان کرونا ندارند
در ایــن مـیــان حــدود ۵۰ درصــد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) گفتند که شیوع کرونا در ایران بیش از یک سال دیگر طول می‌کشد. طبق نتایج این نظرسنجی، ۳/۴ درصد نیز گفته‌اند که کرونا «هیچ وقت» تمام نمی‌شود. ۴/۶ درصد آخر پاییز و ۱۰/۵ درصد آخر سال ۱۴۰۰ را زمان پایان کرونا ذکر کرده‌اند. یکی از دلایلی که 50 درصد مردم از شیوع کرونا ابراز ناامیدی می‌کنند، روند کند واکسیناسیون است که می‌توان این موضوع را در گفته‌های مسئولان به‌وضوح دید. در این میان واکسیناسیون گروه سنی ۸۰ به بالا در بسیاری محله‌ها با فرسایش و انتظار در صف‌های طولانی انجام می‌گیرد. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته که واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا یک هفته‌ای تمام می‌شود و پس از آن گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال واکسینه می‌شوند. ایجاد صف‌های طولانی روبه‌رو مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها در روزهای اخیر موجب شده که وزیر بهداشت از مسئولان بخواهد که هر فردی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرد، واکسن بدون نوبت به او تزریق شود. با این حال و یک ماه پس آغاز واکسیناسیون عمومی تاکنون یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۲۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۰ دُز رسید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار