| کد مطلب: ۱۰۱۳۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

خبــــــر

رزمایش ناوگروه چینی
در دریای چین جنوبی
ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد، ناوگروه شاندونگ اخیرا یک رزمایش را در دریای چین جنوبی انجام داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، چین بارها از نزدیک شدن ناوهای نیروی دریایی آمریکا به جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی که ویتنام، مالزی، برونئی، فیلیپین و تایوان نیز مدعی مالکیت آنها هستند، شکایت کرده است. ناوگروه‌های آمریکایی در نزدیکی جزایر تحت‌کنترل چین در آب‌های مورد مناقشه در سال جاری میلادی چندین بار دیده شده‌اند که باعث خشم پکن شده است. این رزمایش‌های دریایی از سوی چین، تمرینی و بخشی از برنامه‌کاری سالانه دولت پکن محسوب می‌شوند. ناوگروه «شاندونگ» در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده و جدیدترین ناوگروه چین محسوب می‌شود. سخنگوی نیروی دریایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این رزمایش کاملا مشروع و با هدف پیشبرد و توسعه ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور برای حفاظت از امنیت و حاکمیت چین است. وی ادامه داد: چین امیدوار است که جهان این رزمایش را از دید عینی و منطقی بنگرد. نیروی دریایی چین به انجام چنین مانورهایی بر اساس زمان بندی خود ادامه می‌دهد.

تعطیل عمومی در روسیه
میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد که برای مقابله با همه‌گیری کرونا در روسیه، ۱۰ روز تعطیل عمومی اعلام شد. وی با هشدار در مورد حفظ خطر گسترش کرونا در روسیه خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی در روسیه تحت مراقبت های درمانی قرار دارند. وزیر بهداشت روسیه گفت: برای مقابله با این روند تصمیم گرفته شد تا در روسیه تعطیل عمومی و روزهای غیرکاری اعلام شود. به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از روز اول ماه می روز جهانی کارگر تا روز ۹ ماه می که به عنوان جشن پیروزی در جنگ دوم جهانی در روسیه جشن گرفته می‌شود، تعطیل عمومی باشد. به همین دلیل از روز شنبه تا روز شنبه هفته آینده در روسیه ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. به گفته وزیر بهداشت روسیه، حداقل رقم برای اعلام مصونیت عمومی در برابر کرونا در روسیه، ۶۹.۸ میلیون نفر است. موراشکو این را نیز گفت که ۲۵ درصد کسانی که در روسیه کرونا گرفته‌اند با مشکلات سلامتی مواجه هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند و ۱۰ درصد بیماران کرونایی هم نیاز به بستری شدن دارند. در گزارش شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفته شده که تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر در روسیه دو دوز واکسن کرونا زده و شمار افرادی که یک دوز واکسن کرونا زده اند نیز حدود ۱۳ میلیون نفر است. واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه از اواسط دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون روس‌ها با واکسن اسپوتنیک وی واکسیناسیون را انجام داده‌اند و به‌تازگی استفاده از واکسن اپی واک کرونا برای واکسیناسیون مردم در روسیه آغاز شده است.
.
توافق تاجیکستان و قرقیزستان در مورد آتش‌بس
نشست کمیسیون تعیین و علامت گذاری مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان تحت ریاست‌ روسای نهادهای امنیتی دو کشور با تصویب پروتکل آتش‌بس کامل به پایان رسید. نشست کمیسیون تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی تاجیکستان و قرقیزستان تحت‌ریاست «سید مومن یتیم اف» و «قمچی بیک تاشی اف» روسای نهادهای امنیتی دو کشور در «باتکند» قرقیزستان با تصویب پروتکل مرتبط به پایان رسید. در جریان بررسی اوضاع در مناطق مرزی، هر دو طرف با ابراز تاسف از آنچه رخ داد به خانواده‌ها و بستگان قربانیان تسلیت گفتند. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه تاجیکستان، دو طرف توافق کردند به بازگرداندن فوری تجهیزات نظامی خود به محل استقرار دائمی اقدام کنند. در جریان این مذاکرات در زمینه تعیین و علامت‌گذاری مرزهای دولتی دو کشور بحث و تبادل نظر مفصل صورت گرفت. به گروه‌های کاری توپوگرافی دستور داده شد که در اسرع وقت تعیین مرز دولتی در بخش‌های باقی مانده را شروع کنند. طرفین با اشاره به تاریخ باستانی دو مردم برادر، آمادگی خود را برای حل مسائل مرزی موجود در روحیه درک و اعتماد متقابل اعلام داشتند. رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان بعد از این جلسه در دیدار با خبرنگاران، گفت و گو با طرف قرقیزی را که با ابتکار سران دو کشور انحام گرفته بسیار موثر عنوان کرد و گفت: آنچه که در مناطق مرزی اتفاق افتاد، هرگز نباید تکرار شود. وی افزود: مردم دو کشور طولانی مدت در کنار هم زندگی می‌کنند، روابط بسیار دوستانه دارند و هیچ ادعای خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. لذا ما سیاستمداران باید تمام مسائل را در چارچوب قانونی حل و به مردم خود امکان زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر را فراهم کنیم. یتیم اف افزود: امروز ضمن بررسی این موضوع، توافقات اساسی در مورد حل و فصل مسائل به منظور تامین صلح و ثبات در سرزمین‌های تاجیک و قرقیز حاصل شد. من مطمئنم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، مشکلات را در اسرع وقت حل کنیم. مردم تاجیکستان و قرقیزستان مانند همیشه در دوستی و درک متقابل زندگی خواهند کرد و ثبات کامل تامین خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار