| کد مطلب: ۱۰۱۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد

طلای تلخ «کیانوش»!

آرمان‌ملی: کیــانوش رســتمی که بعداز المپیک ریو حاشیه‌های فراوانی برای خود و وزنه‌برداری ایجاد و تصمیمات عجیبی اتخاذ کرده در حالی موفق شد قهرمانی آسیا را به‌دست آورد که به‌دلیل عدم کسب امتیاز لازم در آستانه حضور در لیست غایبان المپیک قرار گرفته است.
اوت شدن‌ها
رستمی تا پیش از مــسابقات آسیایی 3 مرتبه اوت کرد. وی حـــتی در مسابقات لیگ ورنه‌برداری هم نتایج ضعیفی ثبت کرد. روز ششم شهریورماه سال 1397 مسابقات وزنه‌برداري دسته 94 کيلوگرم بازي‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا با قهرماني و رکوردشکني سهراب مرادي و حذف کيانوش رستمي همراه بود. کيانوش رستمي ‌در آخرين پست اينستاگرامي ‌خود وعده يک سورپرايز را داده بود؛ حذف‌شدن از مسابقات با ناکامي ‌در زدن وزنه حرکت دو ضرب شايد سورپرايز اين قهرمان پرحاشيه آن هم از نوع تلخش بود! 2 مهرماه سال 98 رقابت دسته 96 کيلوگرم وزنه‌برداري قهرماني جهان آغاز شد و در پايان حرکت يکضرب، ايران صاحب مدال نشد. کيانوش رستمي‌ موفق نشد در 3 مرتبه وزنه 180 کيلوگرم را مهار کند و اوت شد. او از دوضرب هم انصراف داد که دليل آن مصدوميت از ناحيه آرنج عنوان شد. چندماه بعد کیانوش رستمی در مسابقات وزنه‌برداری گزینشی المپیک جام فجر اوت شد. در رقابت دسته 96 کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری گزینشی المپیک 2020، کیانوش رستمی وزنه‌های 175 و 177 کیلوگرم را انداخت و همانند مسابقات مهم اخیر بازهم با انتخاب وزنه‌های سنگین اوت شد. رستمی در اولین حرکت یکضرب 175 کیلوگرم را انداخت. او در حرکت دوم دوباره پشت وزنه 175 کیلوگرم قرار گرفت و وزنه را از پشت‌سر انداخت. رستمی در آخرین حرکت یکضرب وزنه خود را به 177 کیلوگرم تغییر داد اما این وزنه را هم انداخت و اوت شد. «دهدار» دیگر نماینده ایران در اولین حرکت 156 کیلوگرم را مهار کرد. او در دومین حرکت 161 کیلوگرم را انداخت و در حرکت سوم دوباره پشت این وزنه قرار گرفت و این بار موفق به ثبت این وزنه شد و مدال نقره گرفت.
تصمیم به تغییر وزن
کیانوش رستمی وزنه‌بردار یاغی ایران که سال‌هاست اردوهای تیم‌ملی را تحریم کرده و به شکل انفرادی تمرین می‌کند، در آستانه این رقابت‌ها تصمیم عجیبی گرفت. او که در وزن 96 کیلوگرم با سهراب مرادی برای کسب سهمیه المپیک رقابت دارد، اعلام کرد در مسابقات قهرمانی آسیا در دسته 89 کیلوگرم وزنه بزند تا شانس حضورش در المپیک توکیو را افزایش دهد. رستمی که به‌دلیل نتاجی بسیار ضعیف و اوت‌کردن پی‌درپی در رقابت‌های مختلف، از لحاظ امتیازی برای کسب سهمیه المپیک شرایط مناسبی نداشته، به‌خاطر امتیازات المپیک می‌خواهد یک دسته پایین‌تر بیاید تا با رکورد مجموع خوب بتواند سهمیه را کسب کند؛ او تصمیم داشت هم در گزینشی کلمبیا هم در قهرمانی آسیا در این دسته شرکت کند. این در حالی است که شرایط او برای موفقیت در این دسته هم دشوار است. کیانوش رستمی اگر بخواهد در دسته 89 شرکت کند باید رکورد قابل‌توجهی ثبت کند یعنی حداقل 395 تا 400 کیلو مجموع رکوردش باید باشد و منتظر نتایج بقیه رقبایش در وزن 96 از جمله سهراب مرادی باشد.
طلای آسیا
کیانوش رستمی و علی میری دو نماینده ایران در دسته 89 کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا بودند. این رقابت برای کیانوش رستمی حکم گزینشی المپیک را هم داشت و او باید حداقل به رکورد مجموع 395 کیلوگرم می‌رسید تا برای رسیدن به سهمیه دسته 96 کیلوگرم المپیک امید داشته باشد. کیانوش رستمی در حرکت یکضرب با ثبت رکورد 167 کیلوگرم به مدال نقره رسید و علی میری با مهار وزنه 164 کیلوگرم در جایگاه چهارم ایستاد. کیانوش با اینکه در حرکت اول یکضرب 167 کیلوگرم را مهار کرد، 2 بار در بالابردن وزنه 176 کیلوگرمی ناکام بود. همچنین در حرکت دوضرب که انتظار می‌رفت رستمی آماده‌تر و قدرتمندتر کار کند، او در حرکت اول وزنه 206 کیلوگرم مهار کرد اما هیات ژوری رای سه داور را بازگردانند و این وزنه مورد قبول قرار نگرفت. وی برای باردوم پشت این وزنه ایستاد و به‌درستی 206 کیلوگرم را مهار کرد. در حرکت سوم هم وزنه 216 کیلوگرم را نتوانست مهار کند تا با مجموع 373 کیلوگرم به مدال نقره دوضرب و نشان طلا مجموع دست یابد. رستمی با وجود رسیدن به طلای مجموع، اما به‌دلیل اینکه وزنه‌های موردنظر را مهار نکرد، امتیازات لازم را کسب نکرد و نتوانست جواز حضور در المپیک را به‌دست آورد. او برای اینکه به کسب سهمیه المپیک امیدوار باشد، باید مجموع 395 کیلوگرم را ثبت می‌کرد که با آن رکورد 22 کیلوگرم فاصله دارد! ممکن است وی به کلمبیا اعزام شود و برای بار آخر شانس خود را امتحان کند، اما رقیبی از قرقیزستان امتیازات بسیار بالاتری از این وزنه‌بردار ایرانی دارد.
گلایه
رستمی که ناراحت از عدم کسب نتایج موردنظرش در دسته 89 کیلوگرم بود به دوربین پخش زنده این رقابت‌ها در آخر مسابقه‌اش عنوان کرد: «من استرس زیادی داشتم و همین مساله باعث شد تا خوب نتیجه نگیرم، مجبور شدم در مسابقات زیادی شرکت کنم و بارها تست دوپینگ دادم اما این‌بار هم امتیازات لازم را به‌دست نیاوردم. شش‌ماه چیزی نخوردم وزن خودم را پایین آورده‌ام برای اینکه بتوانم سهمیه المپیک بگیرم اما این مسیر خوبی برای من نبود».
بازتاب
سایت Insidethegames در گزارشی با اشاره به موضوع نارضایتی رستمی نوشت: «کیانوش رستمی مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا را از آن خود کرد اما روی سکو در تاشکند ناراضی به‌نظر می‌رسید. رستمی یکی از محبوب‌ترین وزنه‌برداران جهان که در دو بازی المپیک گذشته طلا و نقره کسب کرده، برای کسب سهمیه المپیک توکیو ناکام مانده است. این وزنه‌بردار ۲۹ ساله ایرانی نتوانسته امتیازی برای المپیک کسب کند. رستمی از کاهش وزن شکایت کرد؛ هرچند گفته می‌شود که او درخواست کرده بود تا در وزن منفی ۸۱ کیلوگرم المپیک در ازبکستان شرکت کند. رستمی در این مسابقات از استرس زیاد صحبت کرده بود. وی ۲ حرکت خوب داشت و ۴ حرکت را از دست داد».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار