| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد

اسرائیل و عربستان علیه مذاکرات وین

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: دو روز پیش نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد و نمایندگان ایران و کشورهای 1+4 برای مشورت به پایتخت بازگشتند. این مذاکرات که با حضور غیرمستقیم آمریکا انجام می‌گیرد، برای رفع تحریم‌های ایران، بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات برجامی آغاز شده است. این مذاکرات اما مخالفانی نیز دارد و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نگران ادامه روند مذاکرات وین هستند. با این حال نمایندگان کشورهای حاضر در این گفت‌وگوها با سازنده خواندن روند مذاکرات، دید مثبتی به رویکرد ایران و آمریکا دارند. به نظر می‌رسد، هر دو کشور عزمی جدی برای تنش‌زدایی از روابط خود دارند.
پیشرفت‌های مهمی انجام شد
واکنش‌ها به مذاکرات وین هنوز ادامه دارد و در همین راستا روز گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت: «پیشرفت مهمی ظرف هفته گذشته در وین برای بازگرداندن برجام به مسیر خود انجام شده است. کار آسانی نیست اما تمامی هیأت‌ها سخت فعالیت کرده‌اند و مصمم به پیدا کردن راهکارهایی برای آن هستند. دیپلماسی بهترین راه رو به جلو برای اطمینان یافتن از بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل و موثر توافق است. لازم است تمامی طرف‌ها انعطاف به خرج دهند.» اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات نقش میانجگری میان ایران و آمریکا را برعهده داشته و دید مثبت بورل به روند نشست وین، نشان از آن دارد که ایران و آمریکا هردو برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب در تلاش هستند.
برخی با اجرای برجام مخالفند
روسیه نیز به عنوان یکی از حاضرین در مذاکرات وین، رویکرد حمایتی خود در قبال ایران را ادامه داده است. روز گذشته میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره مواضع مخالف در برابر احیای توافق هسته‌ای نوشت: «برخی با احیای برجام(توافق هسته‌ای) مخالفند اما آیا یک جایگزین واقع بینانه وجود دارد؟ نه. سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورد و فقط منجر به تسریع برنامه هسته‌ای ایران تا حدی فراتر از شاخص‌های سال ۲۰۱۵ شد. این واقعیت دارد. آیا کسی می‌خواهد که این جریان ادامه پیدا کند؟» بسیاری از مقامات و سیاستمداران آمریکایی و غیر آمریکایی، مذاکره با ایران را مسیر صحیح ندانسته و باور دارند، در صورت ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ، ایران تسلیم خواست آمریکا خواهد شد و با حداقل امتیازات، مذاکرات به نتیجه مطلوب آمریکا خواهد رسید. اولیانوف نیز به همین رویکرد واکنش نشان داده است.
مخالفان رفع تحریم
رژیم صهیونیستی و عربستان از جمله مخالفان مذاکره با ایران و موافقان فشار حداکثری هستند. به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، شبکه تلویزیونی کان روز سه‌شنبه گزارش داد که رژیم صهیونیستی هم زمان با مذاکرات دولت آمریکا در وین برای بازگشت به توافق هسته‌ای در حال لابی کردن با آمریکا برای اعمال فشار در راستای ارتقای نظارت بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران است. شبکه کان همچنین گزارش داد که قدس اشغالی در حال اعمال پافشاری است که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال قدرت عمل بیشتری داشته باشند. لازم به ذکر است، رژیم صهیونیستی تنها مخالف رفع تحریم‌های ایران نیست. به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، شورای وزیران سعودی نشست هفتگی خود را به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور از طریق ویدیو کنفرانس برگزار کرد. وزیران سعودی در بخشی از این نشست به مساله هسته‌ای ایران پرداختند. با توجه به تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران، کابینه سعودی از ایران خواست که وارد مذاکرات کنونی شود و از بروز تنش و ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه جلوگیری کند. آنها همچنین تاکید کردند که جامعه بین‌المللی باید به توافقی با ایران برسد که محدودیت‌های قوی‌تر و طولانی‌تری داشته باشد و علاوه بر آن نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران انجام شود تا این کشور به سلاح هسته‌ای دست نیابد.
مذاکره‌کنندگان سرباز ملتند
در زمانی که رژیم صهیونیستی و برخی کشورها علیه منافع ایران در وین اعلام موضع می‌کنند، عده‌ای در داخل کشور مشغول سنگ‌اندازی مقابل تیم مذاکره کننده هستند. از همین رو روز گذشته غلامرضا نوری قزلجه سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی، در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: «نباید با اظهارات و اقدامات بی‌اساس موجب دلسردی یا تضعیف روحیه مذاکره‌کنندگان را فراهم کنیم، آنها در چارچوب تعیین شده رهبر انقلاب، قانون اساسی و قوانین عادی حرکت می‌کنند. اعضای تیم مذاکره کننده در جهت منافع ملت حرکت می‌کنند و از حمایت مردم و نمایندگان برخوردار هستند و مردم آنها را در برابر زیاده‌خواهان تنها نخواهند گذاشت. مذاکره‌کنندگان ما سربازان و فرزندان برومند این نظام و مورد اعتماد و وثوق ملت هستند و در ماه مبارک رمضان دعای خیر مومنین بدرقه راه آنان است، تا حرف حق و موضع ملت ایران را به کرسی بنشانند و از حقوق ملت دفاع کنند و قطعا این کار را خواهند کرد و توفیقات جدیدی را برای کشور به ارمغان می‌آورند. کشورهای طرف مذاکره هم باید بدانند اگرچه در داخل کشور سلیقه‌ها و نظریات متفاوتی است اما همه گروه‌ها و جریانات حتی با وجود انتقادات، در حمایت از تیم مذاکره یک‌دل و یکصدا و با جدیت پیگیر منافع ملی هستند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار