| کد مطلب: ۱۰۱۱۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

دفترسياسي سپاه در برابر سعيد محمد

آرمان ملی - مطهره شفیعی: «مواضع معاون سیاسی سپاه موضع کل سپاه است». همین یک جمله نماینده ولی‌فقیه در سپاه کافی بود تا سعید محمد به یقین برسد باید با رویای رسیدن به پاستور خداحافظی کند! سعید محمد، سردار جوانی است که تنها ریاستش بر قرارگاه خاتم‌الانبیا سبب شده بود برخی نامش را بشنوند اما کمتر شخصی تصور می‌کرد روزی این سردار جوان در ذهن خودش جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری را ترسیم کند. روزی خبر رسید که او از ریاست قرارگاه خاتم استعفا داده است و دلیلش کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری عنوان شد؛ اما سردار جوانی برگه دیگری را رو کرد و‌ 14 فروردین خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با سردار یدا... جوانی، معاون سیاسی نماینده ولی‌فقیه در سپاه منتشر کرد که در آن دلیل منفک شدن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا، تخلف عنوان شده بود. سردار جوانی با بیان اینکه سپاه با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است، گفت: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است. این اظهارات با واکنش‌هایی مواجه شد؛ چنانکه دفتر سعید محمد به اظهارات سردار جوانی واکنش نشان داده است. در این بیانیه آمده او مرتکب هیچ تخلفی در فعالیت‌های انتخاباتی خود نشده «تا جایی که ایشان برای استعفای خود دلیلی همچون عدم‌شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه را عنوان کرده است.» البته چندی بعد ادعا شده دفتر سعید محمد جوابیه‌ای صادر نکرده اما به هر حال سخنگوی سپاه به اظهارات جوانی واکنش نشان داده است. سردار رمضان شریف گفت: «هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.» زمانی که از سردار شریف سوال شد، سردار جوانی مسئول سیاسی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه هستند یا معاون کل سپاه؟ پاسخ داد: «آقای جوانی معاون سیاسی در حوزه نمایندگی است. عنوان دقیق ایشان معاونت سیاسی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه است. تعابیری که ما در سازمان داریم همین معاونت سیاسی است. تحلیل شما به عهده خودتان است. سپاه هیچ کاندیدایی را تایید یا تخریب نمی‌کند و وظیفه خود را مطابق قوانین جاری کشور انجام می‌دهد. از جمله این وظایف دعوت از مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، کمک به برقراری امنیت در انتخابات و هر چیزی است که قانون به سپاه در انتخابات اجازه داده است. این موضع مشترک فرماندهی کل سپاه، نمایندگی ولی‌فقیه و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که سه حوزه کاری سپاه هستند، است. مجموعه سپاه به دنبال مصداقی (در انتخابات) نیست و این یک حرف صریح شفاف قانونی، شرعی و دقیق است.»
پایان رویای ریاست‌جمهوری
روز گذشته نماینده ولی‌فقیه در سپاه تیر آخر را به رویاهای سردار محمد زد. حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده‌ ولی‌فقیه در سپاه گفت: از مجموعه معاونت سیاسی به ویژه برادر با‌سابقه و ارزشمند سردار دکتر جوانی تقدیر و تشکر می‌کنم؛ هم زحمت تدوین دکترین رفتار سیاسی سپاه را کشیدند و هم در چارچوب آن عمل کردند و موفق هم عمل کردند. در مسائل سیاسی هماهنگی خوبی در سپاه وجود دارد و آنچه معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه به عنوان متولی این امر درباره آن اتفاق‌نظر دارند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدا... حاجی‌صادقی مشارکت را بهترین راه تغییر برای حل مشکلات دانست و تأکید کرد مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی راه‌حل قوی شدن کشور و عبور از موانع و مشکلات پیش‌روی نظام جمهوری اسلامی است.
دلخوشی دلواپسان به رای سردار دلواپس
اظهارات و مواضع مسئولان سپاه درباره سعید محمد چنان است که تصور نمی‌شود رای بالایی کسب کند، اما با این حال گروه اقلیتی هستند که بر کاندیداتوری و کسب رای او تاکید دارند که به نظر می‌رسد هدف اصلی این اقلیت نه حمایت از سعید محمد؛ بلکه بر هم زدن فضای انتخاباتی است. به عنوان نمونه یک روز پیش از اظهارات نماینده ولی‌فقیه در سپاه بود که برخی سایت‌های دلواپس نوشتند: « در طول چند ماه گذشته و بعد از هجمه‌های گسترده برخی از چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب علیه سعید محمد‌، بنابر اخبار واصله گروه‌های مختلف مردمی، اقشار و اصناف ضمن تهیه طومارهایی در کل کشور ، حمایت خود را از سعید محمد و دعوت از وی برای حضور در صحنه انتخابات آغاز کردند.» روز گذشته همچنین برخی سایت‌ها مدعی گزارشی یک روزنامه آلمانی درباره سعید محمد شدند که در این خبر آمده بود: «‌روزنامه آلمانی راینیشه پُست در یک مقاله به معرفی سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و یکی از کاندیداهای احتمالی ‎ریاست‌جمهوری در ایران پرداخت و نوشت: «جوان، رادیکال، رئیس‌جمهور؟» رپورتاژ آگهی این روزنامه آلمانی برای سعید محمد و حمایت برخی براندازان خارج‌نشین مانند حشمت رئیسی و امید دانا در شبکه‌های اجتماعی باعث ارتقای جایگاه سعید محمد در فضای مجازی شده است.» برخی دلواپسان هم هنوز از سعید محمد حمایت می‌کنند، مانند علی قلهکی که مدعی است: «بدنه میانی و پایین سپاه از لحاظ جایگاه کادری، توده‌ای از نیروهای انقلابی حامی او هستند و همچنین با توجه به نقش موثر محمد در پرونده یاس عده‌ای از مردم که مباحث عدالت‌خواهی را پیگیری می‌کنند از او حمایت خواهند کرد.» این اصولگرای دلواپس درباره اینکه احتمال دارد بار دیگر حملاتی به او وجود داشته باشد آینده فکری او در برابر این رفتارها چه خواهد بود هم می‌گوید: «کسانی‌که از پرونده یاس و رسیدگی آن زخم خوردند، جدی‌ترین دشمنان سعید محمد هستند و خواهند بود.»
در نهایت
سعید محمد می‌داند شانسی برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری ندارد و اگر کاندیدا نمی‌شد می‌توانست جایگاه خود را حفظ و موضوع تخلفات او علنی نمی‌شد. اکنون او دو راه دارد؛ نخستن اینکه از کاندیدا شدن منصرف شود و دیگر اینکه کاندیدا شود اما بداند پس از شکست در انتخابات خرداد منزوی خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار