| کد مطلب: ۱۰۱۱۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

بساط تنگ نظری بايد برچيده شود

عکس: خدابخش مالمیر

آرمان ملی- مطهره شفیعی :تذکر چند باره لزوم بازگشت به اندیشه‌ها حضرت امام ؛ «همه با هم»، این هشدار مهم که به «تنها» کاری پیش نمی رود ولی اگر دست‌هایمان در هم افتاد همه کار می توانیم بکنیم، تذکر و توجه دادن به لزوم مراجعه دوباره به ملت و بازگشت به مردم به عنوان تنها راه نجات و وجوب برگزاری انتخاباتی پرشور و فراگیر برای نجات کشور از این شرایط، از جمله تاکیدات و توجهاتی است که آیت‌ا... سید حسن خمینی در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران مطرح کردند. یادگار امام حالا و در این روزگار و شرایط سخت کشور بیش از پیش هشدار و تذکر می‌دهد، به نظر می رسد غیر از این نیز از ایشان توقع نمی رود، نواده حضرت امام و پرورش یافته بیت شریف ایشان و شاهد و رشد یافته در کانون اندیشه‌ها و نوع حکمرانی و راهبری ناب و خالص حضرت امام، حالا در قرار و پختگی دهه چهارم زندگی و اوج و شور جوانی و در عین حال تجربه منحصر به فرد رشد یافتگی در بیت شریف امام، هر روز که می گذرد بیش از پیش انحرافات و کج روی هایی را در قیاس با اندیشه‌ها و راهبردهای ناب بنیانگذار انقلاب و تجارب خود از آن دوران، تشخیص می‌دهند و هشدارهایی این چنین؛ دلسوزانه و مسئولانه، همراه با اشاراتی امید آفرین و راهگشا با تکیه بر ایمان و باور بر توانمندی‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ظرفیت های ملی بیان می‌کنند، تذکراتی که در این شرایط خاص و ویژه کشور در ابعاد داخلی و خارجی، می‌تواند به عنوان نشانه هایی امید بخش از نقش آفرینی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نیز تلقی شود. به نظر می رسد ارجاع های مختلف ایشان به لزوم توجه به بازگشت به اندیشه‌های ناب حضرت امام و اصول و بنیان‌های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، در خطاب به مسولان، از جمله توجه و اولویت بخشی به حقوق مردم و بازگرداندن آن به آحاد ملت به عنوان بنمایه اندیشه‌های حضرت امام و ارایه و تبیین و تشریح اندیشه‌های خود بر پایه و اساس اندیشه‌های امام ، در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در نوع حکمرانی صحیح، می‌تواند برای مردم به عنوان انتخاب‌گر در گزینش اصلح و تشخیص رئیس جمهوری با برخورداری میانگینی از ویژگی‌های جامع و لازم، راهگشا باشد. هر چند که به‌رغم تلاش و دعوت های متعدد گروه‌های مختلف مردمی و تشکلات سیاسی، ایشان تاکنون برای شرکت در انتخابات تمایلی نشان نداده‌اند، اما به نظر می رسد هر چه می‌گذرد احتمال اینکه علما و شخصیت‌ها و گروه های مرجع کشور شخص سید حسن خمینی را برای قبول این مسولیت خطیر و اجرای برنامه و راهکارهایی در مدیریت فراگیر و نجات بخش کشور که از ناحیه خود ایشان نیز مطرح و ارایه می‌شود، مجاب و انتخاب کنند، بیشتر می‌شود.
دغدغه‌های یادگار امام
«هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب‌تر از یک انتخابات پر شور و شامل نیست.» این جمله آیت ا... سید حسن خمینی است که در جمع اعضای مجمع ایثارگران بیان کرد. یادگار امام بارها و بارها بر نقش مردم در پیشرفت کشور و همچنین قدرت ایران در عرصه بین‌المللی تاکید کرده است. تاکید آیت ا... سیدحسن خمینی بر نقش مردم برگرفته از این جمله امام خمینی (ره) است:«میزان رای ملت است». درهمین راستا نمی‌توان مشکلات موجود که سبب فشارهایی بر مردم شده را نادیده گرفت و قابل انکار نیست که نتیجه این مشکلات بی‌تفاوتی جامعه به سرنوشت کشور است که سید حسن خمینی روز پنجشنبه هشدارهای جدی نسبت به این خطرات داشت، چرا که به اعتقاد او باید فردی رئیس جمهور شود که مردم می‌خواهند و نباید با نگاه‌های تنگ‌نظرانه اقدام به حذف افراد کرد. بسیاری از اقشار و گروه‌های تاثیرگذار در جامعه راهکار بازگشت امید و حل مشکلات را حضور افرادی در عرصه مدیریت کشور می‌دانند که تجربه و توانایی لازم را دارند همچنین در نزد مردم از مقبولیت و محبوبیت زیادی برخوردارند، بنابراین نگاه‌ها به سمت آیت‌ا... سیدحسن خمینی است تا با ایثار و از خودگذشتگی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری 1400 وارد شود. روز پنجشنبه که اعضای مجمع ایثارگران به دیدار یادگار امام رفته بودند، از شرایط جامعه ابراز نگرانی کردند و از یادگار امام خواستند تا به عرصه بیاید. به عنوان نمونه علیرضا علوی تبار گفت: «به نظر می‌آید جنابعالی(حاج سیدحسن خمینی) به دلیل اینکه میراث سنگینی روی دوش شما است و تداوم جریانی در تاریخ انقلاب هستید، برای داشتن تأثیر سیاسی علاوه بر کارهای دیگری که باید بکنید و امیدواریم دوستان بتوانند شما را قانع کنند که کار دیگری هم انجام بدهید، باید در پرورش یک گفتار سیاسی هم که این دو وجه را تقویت کند نقشی که انتظار می‌رود را ایفا کنید.»
راهی جز بازگشت به مردم نیست
پس از اظهارات تعدادی از اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگران بود که یادگار امام به تشریح شرایط و نیازهای جامعه پرداخت. یادگار امام با تأکید بر اینکه راه حل مشکلات این است که به مردم برگردیم، گفت: هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب تر از یک انتخابات پر شور و شامل نیست. انتخابات شامل یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اولش این است که بساط تنگ نظری حذف شود. آیت‌ا..سیدحسن خمینی گفت: امروز مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصادی معضل فقر، گرانی و بیکاری است. یادگار امام افزود: امروز تقریبا قدرت خرید هر دهک جامعه نسبت به گذشته، به اندازه یک یا دو دهک پایین آمده و در مجموع توانمندی گروه‌های مختلف به اندازه وسع خودشان تنزل پیدا کرده است. سید حسن خمینی با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: درد امروز جامعه ما حتما اقتصادی، و در مرحله دوم فرهنگی است. اما راه‌حل آن مستقیما پرداختن به این معلول‌ها نیست و باید به علت بپردازیم و اگر به این علت توجه نکنیم، یک مسکّن به این بیمار داده‌ایم. ممکن است مشکلات درآمد ارزی ما حل شود و بخشی را درمان کنیم، ولی مهمترین مسأله این است که جامعه باید خودش را در قبال خودش مسئول بداند. اگر مردم احساس کنند در تصمیمات کلان کشور، تعیین تصمیم سازان و تعیین عملی که این تصمیم را به انجام می‌رساند دخالت دارند، ما می‌توانیم بگوییم بخش زیادی از این مسیر را جلو رفته‌ایم. یادگار امام ادامه داد: ما برای رخدادی که کاخ استبدادی را فرو ریخته و تحول عظیمی ایجاد کرده، خودباوری آورده، شعارهای بسیار عمیقی دارد و نسلی...
ادامه صفحه 11

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار