| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد

حمله به كشتي ايران باهدف ضربه به مذاكرات وين

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: کشتی ایران ساویز مورد حمله نظامی قرار گرفت. گفته می‌شود، این حمله به وسیله مین چسبان انجام شده است. با این حال مقامات ایران گزارش داده‌اند هیچ تلفات جانی در این حادثه رخ نداده و خسارت‌های وارده اندک بوده است. بسیاری از رسانه‌ها رژیم صهیونیستی را عامل این حمله می‌دانند و وزیر جنگ این رژیم نیز از اظهارنظر درباره واقعه ساویز اجتناب کرده است.
آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کرد
امنیت یکی از گفتمان‌های قدرتمند موجود در سال‌های پس از دفاع مقدس به حساب می‌آید. سه‌شنبه 17 فروردین بود که کشتی ایرانی«ایران ساویز» حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی مورد حمله قرار گرفت. به نقل از پایگاه خبری هیل، جسیکا ال. مک نالتی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای درباره کشتی ایرانی که در دریای سرخ هدف قرار گرفته گفت که آمریکا از از گزارش رسانه‌ها درباره اتفاقی که برای کشتی ساویز افتاده، آگاه است. مک نالتی در این باره گفت: «ما تصدیق می‌کنیم که هیچ نیروی آمریکایی در این حادثه دست نداشته است. ما هیچ اطلاعات بیشتری برای ارائه در این زمینه نداریم.» ابتدا دلیل آسیب دیدن ایران ساویز مشخص نبود و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حمله مسلحانه آمریکا به این شناور وجود داشت. ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
تلافی‌جویی؟!
حمله به شناور ایران در اولین روز نشست کمیسیون مشترک برجام وین و در حالی انجام شد که مقامات ایران و 1+4 در حال مذاکره برای رفع تحریم‌های ایران بودند. یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز در این باره گفت که رژیم صهیونیستی آمریکا را در جریان حمله به این کشتی گذاشته بود. این مقام آمریکایی گفت که رژیم صهیونیستی این حمله را حمله‌ای تلافی‌جویانه پس از آنچه حمله‌های اخیر نیروهای نظامی ایران به کشتی‌های این رژیم خوانده، نامیده است. بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مساله مطرح می شود که برخی منابع سه‌شنبه شب اعلام کردند سانحه‌ای برای کشتی ایرانی «ایران ساویز» ناشی از انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی رخ داده است. حمله به کشتی ایرانی از سوی رژیم صهیونیستی درست در زمانی که رفع تحریم‌های ایران مورد بررسی قرار گرفته‌، بدان معناست که این رژیم نگران احیای برجام و رفع تحریم‌های ایران است. با این حال کشمکش‌های نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی داستان طولانی‌تری دارد. لازم به ذکر است، سایت «العربی الجدید» به نقل از منابعی که به گفته این سایت خواستند نام آن‌ها فاش نشود، نوشت: «کشتی ایرانی ساعت هشت و نیم تا ۹صبح روز سه‌شنبه هنگام عبور از کانال سوئز هدف حمله قرار گرفته است و زیردریایی اسرائیلی که آن را هدف قرار داده، رصد شده است.» ایران ساویز در سال 2019 نیز در نزدیکی عربستان دچار حمله مشابهی شده بود.
گریز از اظهارنظر
همچنین به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، روز گذشته بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در جمع خبرنگاران از صحبت کردن درباره حمله‌ای که گفته می‌شود این رژیم علیه یک کشتی ایرانی به نام «ساویز» در دریای سرخ انجام داده است، خودداری کرده و گفته در این باره نظری نمی‌دهد اما به طور کلی، ارتش رژیم صهیونیستی در هر جایی که لازم بداند، وارد عمل خواهد شد. گانتز در این راستا افزود: «اسرائیل باید از خودش دفاع کند. در هر جایی که چالشی عملیاتی یا نیازی عملیاتی ببینیم، اقدام خواهیم کرد.» همین اظهارات دو‌پهلو نیز معنایی جز این ندارد که رژیم صهیونیستی در این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی دخالت داشته یا از آن حمایت می‌کند.
خسارت جانی نداشتیم
بنابر اعلام رسانه‌های داخلی و خارجی، کشتی ایرانی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی، که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند، مستقر بوده است. با این حال در مورد کاربری این شناور همچنان سخنان ضدونقیضی مطرح شده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ اظهار داشت: «بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیر‌نظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل می‌کرد؛ لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود. در اثر حادثه رخ داده خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت جانی رخ نداده است و بررسی‌های فنی در مورد چگونگی این حادثه و منشأ آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم را از طریق مراجع بین‌المللی در این خصوص انجام خواهد داد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار