| کد مطلب: ۱۰۱۱۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد

رسانه‌ها موضوع رفراندوم را تبیین کنند

عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان

اخیرا و در آستانه دوازدهم فروردین و سالگرد برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور عنوان کرد، در مسائلی که به هم پیچیده شده و هر کس نظری می‌دهد، راه‌حلی جز رجوع به اصل 59 قانون اساسی وجود ندارد. می‌دانیم که در سال‌های اخیر، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، در مناسبت‌های مختلف این پیشنهاد را ارائه کرده بود. این پیشنهاد در همه دوره‌ها، تقریبا با مخالفت طیف اصول‌گرا مواجه شد. اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است، اِعمال قوه‌مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی یا همه‌پرسی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. دکتر روحانی با تبیین این اصل عنوان کرده بود، انتخاباتی که مشارکت مردم در آن کم باشد، ضربه بزرگی به راهکاری است که در دوازده فروردین 58 از آن استفاده شده بود. آقای روحانی همچنین در تاکید بر اهمیت حضور مردم و مشارکت آنان در مسائل مهم مملکت عنوان داشته بود، میزان رای مردم و ملت است. آنها هستند که بالاترین مقامات و مدیریت کشور را با آرای خود برگزیده و انتخاب می‌کنند. در پاسخ به اظهارات دکتر روحانی، چهره‌های شاخص اصول‌گرا از جمله آقایان محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم و محسن رضایی واکنش‌هایی نشان دادند. از جمله این واکنش‌ها، توئیت قالیباف بود که در آن به فعالیت مجلس یازدهم اشاره کرده و از دستاوردهای مهم آن دفاع کرد. او در توئیت خود گفت مجلس موفق شده تا خواست و اراده مردم را محقق کند. صرف نظر از این مسائل، رفراندوم یا همه‌پرسی از منظر تاریخی قدمت فراوانی دارد. در یونان و رم باستان، نشانه‌هایی از این مدل رای‌گیری وجود داشته و در قرون اخیر، در برخی از کشورها خصوصا فرانسه، از آن برای رفع مسائل مهمی استفاده شده است. طرفداران همه‌پرسی در دفاع از این مدل رای‌گیری می‌گویند، در واقع هدف از همه‌پرسی پرهیز از قانون‌گذاری به زیان اکثریت جامعه است. شاید لازم باشد تا در جهت تبیین این موضوع و مطلع ساختن افکار عمومی، رسانه‌ها نقش فعال‌تری ایفا کنند و مسائل مربوط به این امر، میان مخالفان و موافقان به مناظره و مباحثه گذاشته شود. طبیعتا یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها ارائه اطلاعات وآگاهی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به آحاد جامعه است. کوتاه سخن، هر اندازه سطح آگاهی جامعه درباره مسائل مبتلا به مملکتی و رویدادهای مهم کشور بالاتر باشد و مردم اطلاع بیشتری از جامعه و شرایط موجود در کشور داشته باشند، شعارهای بدون پشتوانه یا غیراجرایی نقش چندانی در عرصه مدیریت کشور نخواهند داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار