| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

اصولگرايان باروش‌های پوپوليستی می‌آيند

آرمان ملی: برخی از سیاستمداران اصلاح‌طلب بر این باور هستند که اصولگرایان به دنبال حضور حداقلی مردم در انتخابات هستند و کلید پیروزی در انتخابات را در حضور اندک مردم در انتخابات می‌دانند. البته تجربه نشان داده، این باوری که اصلاح‌طلبان بر آن واقف هستند، همیشه درست نبوده و ما شاهد این بودیم که در انتخابات سال 88 و با وجود اینکه مردم در انتخابات حضور پرشکوهی داشتند، اما این محمود احمدی‌نژاد کاندیدای جبهه اصولگرایان بود که توانست به پاستور برسد. البته گفتنی است که احمدی‌نژاد بعد از انتخابات سال 88 و به مرور زمان در بین اصولگرایان منفور شد و آنها دست از حمایت از او برداشتند. با همه این اوصاف به نظر می‌آید که اصلاح‌طلبان باید به انتخابات 1400 دیدگاه بازتری داشته باشند و دلخوش به این نباشند که در صورتی که حتی مردم در انتخابات 1400 حضور باشکوهی داشته باشند، شانس آنها برای پیروزی در انتخابات بیشتر از اصولگرایان خواهد بود. در همین رابطه «آرمان ملی» با احمد مازنی نماینده مجلس دهم به گفت وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

از دیدگاه شما اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند؟
بر اساس آخرین گزارش‌هایی که به اطلاع بنده رسیده، اکثریت جبهه اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات نیستند. فقط عده اندکی از اصولگرایان علاقه‌مند به حضور اندک مردم در انتخابات 1400 هستند و انصافا هم نمی‌توانیم همه اصولگرایان را متهم کنیم که موافق حضور اندک مردم در انتخابات سال آینده هستند. البته بنده اطلاع دقیقی دارم که عده‌ای از اصولگرایان به دنبال آن هستند که حضور مردم در انتخابات 1400 اندک باشد و در مقابل کاندیدای مورد نظر آنها بتواند به راحتی در انتخابات پیروز شود. نکته تاسف بار این است که اصولگرایان خود را منتسب به نظام می‌دانند و هر صحبتی که بیان می‌کنند را نظر نظام می‌دانند. موضع نظام همواره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده و مقام معظم رهبری هم در آخرین بیانات خود تاکید کردند که حضور باشکوه مردم در انتخابات 1400 اولویت اول مجموعه حاکمیت برای انتخابات سال آینده است. در مجموع مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای موضع نظام برای انتخابات ریاست جمهوری است، اما اصولگرایان با سوءاستفاده از نظرات حاکمیت قصد دارند، طوری جلوه بدهند که انگار نظام موافق حضور حداکثری مردم در انتخابات نیست.
برخی تحلیل می‌کنند که حضور اندک مردم در انتخابات 1400 به نفع اصولگرایان است. از نظر شما این دیدگاه شما واقعیت دارد؟
بر اساس تجربه‌های سال‌های اخیر 2عامل در پیروزی اصولگرایان برای انتخابات موثر بوده است. اولین موضوع مشارکت حداقلی مردم در انتخابات است که همواره باعث پیروزی اصولگرایان در انتخابات شده است. مساله دوم بر می‌گردد به زمانی که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دارای کاندیداهای متعددی بوده‌اند. به عنوان مثال مشارکت مردم در انتخابات 1384 بالا بوده است و دلیل اصلی شکست آنها این بوده که آنها کاندیداهای متعددی در انتخابات 1400 داشتند. همین رویکرد بود تا باعث شد که اصولگرایان در انتخابات سال 84 پیروز شوند، اما این قاعده به صورت همیشگی اتفاق نمی‌افتد و اصولگرایان نباید به دنبال حضور حداقلی مردم در انتخابات باشند. تجربه ثابت کرده که گاهی اوقات برعکس این مساله هم اتفاق افتاده و حتی حضور حداکثری مردم در انتخابات هم باعث پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات نشده است. رویکرد حضور حداقلی مردم در انتخابات همیشه باعث پیروزی اصولگرایان در انتخابات نشده و ما شاهد بودیم که وقتی در سال 84 آقای احمدی‌نژاد در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در مقابل مرحوم آیت ا... هاشمی قرار گرفته بود، از دو شعار برای پیروز شدن در انتخابات استفاده کرد که بسیار بر روی رای مردم تاثیرگذار بود. اولین شعار احمدی‌نژاد این بود که من پول نفت را بر سفره مردم می آورم. شعار پوپولیسیتی احمدی نژاد بر روی نظرات مردم در نقاط مختلف کشور تاثیرگذار بود و مردم هم چون احمدی‌نژاد چهره ناشناخته‌ای بود و فکر می‌کردند که احمدی نژاد می‌تواند مشکلات معیشتی آنها را حل کند، به او اعتماد کردند. اما دلیل دومی که باعث پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 شد، صحبت‌هایی بود که وی درباره قشر محروم بیان می‌کرد. احمدی‌نژاد می‌گفت که من از طبقه محروم و فرودست جامعه هستم و در مجموعه حاکمیت هیچ نقشی نداشته‌ام. احمدی نژاد ادعا می‌کرد که من در حاکمیت هیچ نفوذی ندارم و قصد دارم که با حضور در پاستور جریان اشرافی که در راس قدرت وجود دارد را پایین بیاورم.
آیا احمدی نژاد یک اصولگراست؟ چرا حامیان احمدی¬نژاد از او دلسرد شدند؟
احمدی نژاد خودش را یک جریان جدیدی در مقابل حکومت می‌دانست و مردم و اکثریت جامعه را به این باور رسانده بود که اکثریت مشکلات در کشور استقرار حاکمان اشرافی در کشور است و من می‌خواهم با اشرافان مبارزه کنم. احمدی نژاد حتی زمانی که در سال 1388 در مقابل نخست وزیر زمان جنگ قرار گرفته بود، دوباره ادعا کرد چون مرحوم هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و آقای ناطق نوری از نخست وزیر زمان جنگ حمایت می‌کنند، پس ایشان به دنبال اشرافی‌گری هستند. احمدی نژاد در سال 88 ادعا می‌کرد که سلطه حاکمانی که سال‌ها در راس قدرت بودند، دوباره به دنبال این هستند که به قدرت برگردند و من همان احمدی نژادی هستم که می‌خواهم سلطه موجود را از سر مردم بردارم. احمدی‌نژاد در سال 84 با یک گفتمان جدید وارد انتخابات شد و با شعارهایی که می‌داد باعث شد تا مردم به او اعتماد کنند و بتواند به راحتی در انتخابات پیروز شود. احمدی نژاد در انتخابات سال 84 از یک فرایندی استفاده کرد که انگار به هیچ جناحی وابستگی ندارد و سعی داشت تا به شکلی رفتار کند که همه مردم فکر کنند که احمدی نژاد به طور مستقل وارد انتخابات شده است. احمدی‌نژاد خودش را فارغ از جبهه اصولگرایان معرفی می‌کرد که البته بعد از انتخابات 88 رفته رفته اصولگرایان از احمدی نژاد فاصله گرفتند و حتی بدشان نمی‌آید که اعلام کنند، احمدی نژاد از یک جریان انحرافی آمده و ما از آن حمایت نکردیم. به هر حال اصل و قاعده این است که مشارکت پایین مردم در انتخابات باعث پیروزی اصولگرایان می‌شود و در مقابل هم حضور پرشور مردم در انتخابات باعث می‌شود که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شوند. بر آورده نشدن مطالبات مردم قبل از انتخابات مجلس یازدهم باعث شد تا مردم حضور با شکوهی در انتخابات نداشته باشند و همین مساله موجب شد تا مردم از شرکت کردن در انتخابات نا امید شوند. اما یک تحلیل هم وجود دارد تا مردم با مشارکت پایین در انتخابات 98 قصد داشتند که یک تلنگری به مسئولان بزنند و به مجموعه نظام تذکر دهند که عدم مشارکت مردم در انتخابات 1400 می‌تواند هم برای نظام و هم برای مردم خسارت هایی به وجود بیاورد. پیش بینی می‌شود که مجموعه حاکمیت زمینه حضور مردم در انتخابات را به نحوی فراهم کند که مردم بیشتر از انتخابات‌های گذشته در انتخابات شرکت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار