تاثیر وعدههای اقتصادی در انتخابات آینده
عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در مورد تاثیر وعدههای اقتصادی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، اظهار کرد: شاید در دورههای قبل این موضوع اتفاق افتاد و برخی از کاندیداها با شعار یارانه نقدی توانستند آرا را جذب کنند، اما بعدا مشاهده شد که چنین سیاستی موفق نبوده است. به نظرم موضوع اصلی در انتخابات پیشرو درصد پایین مشارکت خواهد بود که دلیل اصلی آن نارضایتی افکار عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی است یعنی افرادی که در گذشته رای دادهاند، همراه با مطالبات اجتماعی بوده اما پاسخی دریافت نکردهاند. علی دینی ترکمانی در گفتوگو با ایلنا، ادامه داد: به تعبیر نظریه « اعتراض، وفاداری و خروج» آلبرت هیرشمن مردم از طریق صندوق رای اعتراض خود را بیان میکنند و وقتی پاسخی دریافت نمیکنند امکان دارد که دوباره به صندوق رای روی نیاورند. احتمالا در چنین شرایطی، کاندیدای جریانی که این موقعیت به نفع آن است یعنی با درصد مشارکت پایین احتمال برنده شدن آن وجود دارد از این وضعیت استقبال کند بنابراین بهدنبال ایجاد شرایط بهتر نخواهد بود. این اقتصاددان تصریح کرد: تجربه نشان داده که پایگاه اجتماعی اصولگرایان معمولا در انتخابات مشارکت میکنند. اما آنهایی که مطالباتشان در ارتباط با تغییرات ساختاری و نوع نگاه به بیرون است، فکر نمیکنم تحت تاثیر چنین جاذبههایی قرار بگیرند؛ اگر به چنین نتیجهای رسیده باشند که در انتخابات شرکت نکنند. اما اگر جمعبندی مشارکت در انتخابات باشد، چون هدفگذاری اجتماعی و سیاسی مشخصی دارند، بعید هست که باز چنین سیاستی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. دینی با اشاره به آرای اقشار خاکستری جامعه گفت: حالا میماند عدهای که آرای خاکستری دارند و فکر نمیکنم درصد آنها بیشتر و تعیینکننده باشد. تجربه انتخابات قبلی و روند تحولات اجتماعی نشان داده که بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد مطالبات مردم همگن و همجنس است، هرچند شدت و ضعف داشته باشد اما در یک جبهه قرار میگیرند. همچنین ۱۵ یا ۲۰ درصد در جبهه دیگر است بنابراین کسانی که وضعیت بلاتکلیفی دارند درصد اندکی هستند. او یادآور شد: اگر نیروی سیاسی اصلاحطلب از وعدههای اقتصادی استفاده کند در حالیکه بخشی از پایگاهشان به این جمعبندی رسیده باشد که پاسخ لازم را از صندوق نمیگیرند، نمیتواند با چنین ابزارهایی آنها را تحت تاثیر قرار داد چون آنها به نوعی صاحب تحلیل و فکر هستند. از سوی اگر نیروی سیاسی اصولگرا هم این شعارها را بدهد تفاوت چندانی ندارد چون به هرحال پایگاه اجتماعی آنها رای خواهند داد و آنهایی که در جبهه قرار دارند قطعا تحت تاثیر این سیاستها قرار نمیگیرند. مثلا در دوره قبل یکی از کاندایدها پشت شعارهای پوپولیستی و افزایش یارانه به ۲۵۰ هزار تومان بود اما در نهایت از نظر کسب رای موفق نبود. این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط نامناسب اقتصادی تقریبا هفت دهک جامعه زمینه مناسب برای شعارهای اقتصادی پوپولیستی نیست؟ اظهار کرد: شرایط اقتصادی مهم است اما باید توجه داشت که اکثریت جامعه ایران مطالبات تحولخواهانه دارند بنابراین فکر نمیکنم از این منظر تاثیرگذار باشد که به جریانی رای بدهند که با افکارشان مغایرت دارد و قطعا این اتفاق نمیافتد. فرض کنید نیروی اصولگرا چنین وعدهای بدهد ممکن است برای پای صندوق آمدن تاثیرگذار باشد اما به گمان من در نوع رای دادن این اتفاق درصد کمی تاثیرگذار است. او با انتقاد از برخی شعارهای احتمالی مبنی بر افزایش یارانه نقدی گفت: این به معنای آن است که شعور سیاسی و اجتماعی مردم را نادیده میگیریم یعنی فرض بر این میگذاریم که مردم با پول رایشان قابل خرید است.
ارسال نظر