| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد

صدام سوگلی آنها بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی و بین‌المللی دفاع مقدس، که در باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین آمره حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت، تردیدی نیست؛ حمله نظامی گسترده به جمهوری اسلامی ایران، کشوری که تازه از یک انقلاب وارد مراحل کشورسازی و ایجاد یک ساختار انقلابی شده بود و به خیال خودشان در شرایط نامساعد و قابل خدشه قرار گرفته بود، هم عمل جنایتکارانه و تجاوزکارانه است، هم نیت تجاوزکارانه دارد و هم اینکه هیچ‌توجیهی ندارد. محمدجواد ظریف یادآور شد: تنها یک‌بار که خیلی تصویر واضح بود، گفتند استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران و حاضر نشدند حتی در آن مقطع استفاده سلاح شیمیایی را به صدام نسبت دهند. صدام سوگلی آنها بود. در سال ۱۹۸۲ و در اوج جنگ تحمیلی، «عصمت کتانی» سفیر عراق در سازمان ملل متحد، رئیس مجمع عمومی ملل متحد شد. با ۱۱۹ رای علیه ایران گفتند که ایران مسئول ادامه جنگ است. اینها لکه‌های ننگی است که سازمان ملل باید حداقل مقداری تلاش کند تا آن را در سابقه خودش کمرنگ کند. او افزود: اگر شما به کمیته سوم مجمع عمومی بروید، می‌بینید کشوری که بیش از همه با هزینه‌کردن تلاش می‌کند آرا را به نفع قطعنامه علیه ایران بالا ببرد، عربستان سعودی است. در آن زمان هم عراق بود که این کار را انجام می‌داد. به محض حمله به کویت برای عراق گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کردند و در اولین گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر، صدام بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر از زمان هیتلر شد.
ابزار و مولفه‌های قدرت
ظریف افزود: امروز در جهان قدرت، اینها ابزارهای مختلف قدرت است. دیپلماسی یک ابزار است. قدرت نظامی ابزار مهم‌تری است. توان ایجاد اجماع بین‌المللی نیز یک ابزار است. بالاخره از زمانی که عراق توانست در اوج جنایت و در اوج قانون‌شکنی، ۱۱۹ رای بیاورد و ما را متهم به ادامه جنگ کند، تا زمانی که دو ماه قبل رژیم ترامپ با ۱۱۰ رای در مقابل ۱۰ رای از ایران شکست خورد، تحولی صورت گرفته است و ما باید این تحول را بشناسیم، نه اینکه از آن ابزار توقع معجزه داشته باشیم. اینها ابزار و مولفه‌های قدرت است. نمی‌توانیم بگوییم چون این ابزار در جنگ عراق علیه ایران، شورای امنیت اینگونه رفتار کرد، امروز هم ما از این امکان استفاده نکنیم. این یک ابزار قدرت است و باید از این ابزار قدرت استفاده کرد، کما‌اینکه باید از سایر ابزارهای قدرت نیز استفاده کرد. هیچ‌کس در جعبه آچار خود، پیچ‌گوشتی را دور نمی‌اندازد به این دلیل که یک مهره را باز نکرده، ولی باید حد و اندازه هر یک را بشناسیم. این منطقه چه نیازی به ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح در سال دارد؟ ۲۵ درصد کل تجارت جهان در سلاح در منطقه ما اتفاق می‌افتد و همه نیز در آن شریک هستند. الان فرانسه تلاش می‌کند از فاصله‌ای که ممکن است بین عربستان و آمریکا ایجاد شود، استفاده کند و سلاح بیشتر به عربستان بفروشد و این تبدیل به یک نگرانی برای امنیت منطقه شده؟ چه کسی را گول می‌زنید؟ ظریف افزود: هنوز هم دست ما برای دست‌ دادن با همسایگان دراز است. همسایگان ما باید بفهمند، در سال ۱۹۸۰ تلاش کردند از طریق صدام بجنگند، چون برخی دوستان ما در منطقه فکر می‌کنند که پول امنیت می‌آورد و برخی خیال می‌کنند امنیت قابل ‌خرید است. امنیت قابل ‌خرید نیست، سلاح قابل‌ خرید است، ولی امنیت را نمی‌توان خرید.
تفاهم با گروسی نشان‌دهنده حسن‌نیت ماست
همچنین وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: به الزام قانون، ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کردیم. این اقدام کاملا در انطباق با بند ۳۶ برجام است، چراکه - رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نقض از سوی ایالات‌متحده را متوقف نکرده - سه کشور اروپایی به عدم‌رعایت تعهدات‌شان ادامه می‌دهند. تفاهم با گروسی نشان‌دهنده حسن‌نیت ماست. تمام اقدامات جبرانی ‌بازگشت‌پذیر هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار