| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

کارگزاران هاشمی را تکرار می‌کنند

آرمان ملی-محمدهادی علیمردانی: در روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی احزاب در خصوص انتخابات افزایش یافته است. حزب کارگزاران یکی از احزابی است که فعالیت‌های انتخاباتی آن نشان می‌دهد بدون معرفی نامزد از کنار انتخابات ریاست‌جمهوری عبور نخواهد کرد. اخیرا سه عضو شورای مرکزی این حزب پیرامون احتمال نامزدی محسن هاشمی در انتخابات اظهارنظر کرده‌اند.
کارگزاران در حال ارزیابی
با نزدیک شدن به انتخابات 1400، مانند سایر انتخابات‌ها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نام نامزدهای احتمالی انجام می‌شود. با این وجود، سیاست‌مداران و چهره‌های حزبی نیز سخنانی را درباره افراد گوناگون مطرح می‌‎کنند تا بازخورد جامعه و فضای سیاسی نسبت به گزینه‌های نامزدی در انتخابات را ارزیابی کرده و بهترین گزینه رای‌آوری را به جامعه معرفی کنند. این رویکرد در هر سه جناح شناخته‌شده کشور در حال انجام بوده و همه جریانات افرادی را به‌عنوان نامزد احتمالی مطرح می‌کنند. در این میان نام‌هایی پرتکرار می‌شوند که نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌ها پیرامون آنان، خبر از اقبال عمومی به آن فرد می‌دهد. از ماه‌های پیش نام محسن هاشمی به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات به گوش می‌رسید. با وجود اینکه فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در ماه‌های اخیر احتمال نامزدی خود در انتخابات را تکذیب کرد، اخیرا دو نفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران احتمال حمایت این حزب از هاشمی را قوی اعلام کردند. روز گذشته غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران نیز در گفت‌وگویی تصریح کرد که در صورت اجماع اصلاح‌طلبان بر محسن هاشمی پس از تایید صلاحیت‌ها، از او برای انتخابات حمایت خواهد شد.
انتظار برای اجماع
با مروری بر روند عملکرد کارگزاران از معرفی لیست 20نفره از گزینه‌های این حزب برای انتخابات گرفته تا صورت‌جلسات منتشرشده شورای مرکزی حزب و سایر تحرکات انتخاباتی می‌توان اینطور برداشت کرد که کارگزاران بدون شک برای انتخابات ریاست‌جمهوری بدون برنامه نخواهد بود. با این وجود نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با عضویت کارگزاران شکل گرفته و احتمال دارد، دلیل تعلل کارگزاران برای اعلام نام نامزد انتخاباتی خود، انتظار برای اجماع جریان اصلاحات روی فرد یا افرادی باشد. در نهایت باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که به دلیل شفاف نبودن تحرکات انتخاباتی اصولگرایان، معرفی گزینه‌های اصلی نامزدی در انتخابات در زمان فعلی چندان به‌صلاح نیست. با این وجود با اندک آشنایی با ادبیات سیاسی می‌توان از رویکرد حامیان کارگزاران در روزهای اخیر آگاه شد. روز گذشته حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی تصریح کرد: «آقای محسن هاشمی، دکتر همتی هم ممکن است جزء کسانی باشد که مطرح می‌شود.» او همچنین در پاسخ به این سوال که در مورد محسن هاشمی، بسیاری از کارگزارانی‌ها تمایل دارند او نامزد حزب کارگزاران باشد، از نگاه شما چطور؟ گفت: «او خودش تا به حال نپذیرفته است ولی در حزب از افراد مطرح هستند.» مرعشی در ادامه گفت‌وگو نیز از توانایی تکرار دولت اول آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دولت سیزدهم صحبت کرد. این سخنان نشان می‌دهد که مشی کارگزاران به سمت نامزدی هاشمی است.
گزارش کیفیت عملکرد در شورا
با این وجود محسن هــاشمی نیز چندان برای حضور در انتخابات بدون رغبت نیست. اظهارنظر این روزهای رئیس شورای شهر تهران نیز رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است. او در هفته گذشته رقم درآمد خود را در رسانه‌ها اعلام کرد و روز گذشته نیز در خصوص عملکرد شورای شهر در دوران مدیریت خود اظهار کرد: «منابع لایحه بودجه در مجموع بالغ بر 50هزار میلیارد تومان است که بدون احتساب تبصره‌ها، منابع اصلی آن حدود 38هزار میلیارد تومان بوده، این عدد در مقایسه با لایحه بودجه سال 1396، حدود نود درصد ظرف 4 سال، افزایش دارد درحالی‌که آمار تورم رسمی کشور بالاتر از 300 درصد در این دوره بوده است و قدرت برابری ارز نیز در این دوره در برابر پول ملی، بیش از 700 درصد افزایش داشته است که نشان از کاهش هزینه‌های اداره شهر دارد که باید آن را از افتخارات دوره پنجم بدانیم.»
گزینه محتمل برای نامزدی
در ادامه اظهارنظرهای درباره نامزدی محسن هاشمی در انتخابات، یدا... طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره احتمال نامزدی هاشمی از سوی این حزب به برنا گفت: «ما بنا نداریم تا قبل از ثبت‌نام کاندیداها و قبل از گذر از فیلتر شورای نگهبان از کاندیداهایمان رونمایی کنیم. همیشه در حزب رئیس شورای مرکزی می‌تواند یکی از گزینه‌های محتمل برای کاندیداتوری باشد.»
هاشمی مورد حمایت قرار می‌گیرد
این تمامی ماجرا نبود و روز گذشته باز هم حامل اخباری درباره محسن هاشمی بود. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد حزب کارگزاران تمایل زیادی برای معرفی محسن هاشمی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دارد، خاطرنشان کرد: «اگر محسن هاشمی تایید صلاحیت شود جز نیروهای فعال و توانمند است. او شخصیتی اجرایی است و اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها نظر جمع بر او باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد. البته مهم این است اولا خود آقای هاشمی اعلام آمادگی کرده و ثبت‌نام کند، آن وقت بعد از تایید صلاحیت در مورد او و دیگر اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار