| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

خطر واکسن‌هاي تقلبي کرونا در بازار سياه

نايب رئيس انجمن داروسازان مطرح کرد

خطر واکسن‌هاي تقلبي کرونا در بازار سياه

نايب رئيس انجمن داروسازان ايران با تاکيد بر لزوم بهره‌گيري از ظرفيت داروخانه ها در زمان واکسيناسيون عمومي کرونا و توزيع و عرضه اين واکسن، در عين حال نسبت به طرح ادعاهايي مبني بر خريد و فروش واکسن کرونا در بازار سياه هشدار داد. دکتر سيد‌علي فاطمي درباره وضعيت توزيع واکسن کرونا و احتمال دخيل شدن داروخانه‌ها در اين زمينه، گفت: روند سازمان غذا و دارو براي داروهاي حساس، گران‌قيمت و داروهايي که يارانه زيادي دريافت مي‌کنند، اين است که اين داروها را با برچسب‌ اصالت که يک کد منحصربه فرد دارند، توزيع مي‌کند که اين داروها در سامانه تي‌تک ثبت شده و اين دارو کاملا قابل رصد و پيگيري است و اگر يک دارو از زنجيره دارويي خارج شود، به راحتي مي‌توان آن را شناسايي کرد که از کدام داروخانه يا کدام شرکت پخش، نشت کرده است.

زمان واکسيناسيون عمومي کرونا

وي افزود: وضعيتي که در حال حاضر براي واکسن بيماري کوويد19 تبيين شده، اين است که قرار است اين واکسن در چهار فاز زمان‌بندي شده در جامعه عرضه شود که فازهاي اول و دوم آن عمدتا براي کادر پزشکي و گروه‌هاي پرخطر است. در فاز آخر واکسيناسيون کرونا که احتمالا نيمه دوم سال 1400 است، قرار است واکسيناسيون عمومي اتفاق بيفتد. بنابراين پارت‌هاي اول واکسن کرونا که براي کادر درمان و گروه‌هاي پرخطر است، در اختيار سيستم معاونت‌هاي بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و شبکه بهداشتي قرار مي‌گيرد و از همان طريق توزيع شده و مورد نظارت هم قرار مي‌گيرد. بنابراين در اين فاز واکسني در اختيار داروخانه‌ها قرار نمي‌گيرد. فاطمي تاکيد کرد: در برنامه ملي استقرار و گسترش واکسيناسيون کرونا که از سوي معاونت بهداشتي تدوين شده است، چهار فاز زمانبندي براي واکسيناسين مشخص شده است؛ فاز اول شامل کارکنان خط اول مقابله با کرونا شامل پرسنل بيمارستان‌ها، پرسنل عملياتي اورژانس، پرسنل بهشت زهرا، پرسنل درمانگاه‌ها و مطب‌هاي عمومي، متخصصين عفوني، ريه، اطفال و داروخانه‌ها و پرسنل داروخانه، افراد با ريسک بالا شامل پرسنل خانه‌هاي سالمندان، جانبازاني که در مراکز نگهداري جانبازان هستند، افراد کم توان ذهني، جانبازان بالاي 50 درصد و جانبازان شيميايي و تنفسي و افراد پرريسک و داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي است. فاز دوم شامل افراد مسن بالاي 65 سال است. فاز سوم شامل افرادي است که در مراکز جمعي مانند زندان‌ها، افراد نظامي، مراکز نگهداري افراد بي سرپرست و مهاجرين و مشاغلي که بيشترين تماس را با مردم دارند، است. فاز چهارم شامل ساير افراد جامعه بر اساس اولويت سني است که همان واکسيناسيون عمومي محسوب مي‌شود.

برنامه‌ريزي کشورها براي واکسيناسيون

فاطمي ادامه داد: از طرفي همه کشورهاي دنيا برنامه‌ريزي کرده‌اند که تزريق عمومي واکسن کرونا را مانند آنفلوآنزا در اختيار داروخانه‌ها قرار دهند. در حال حاضر در کشور خودمان واکسن‌هاي اساسي کماکان از طريق سيستم بهداشتي در شبکه بهداشت تزريق مي‌شود، اما واکسني مانند آنفلوآنزا از طريق داروخانه‌ها براي عموم توزيع و فروخته مي‌شود. البته سازمان غذا و دارو هم ضابطه‌اي را تدوين کرده که در داروخانه‌ها بتوانيم تزريق واکسن را هم از نظر مهارتي، تجهيزاتي، فضايي و... انجام دهيم و اين آماده‌سازي در حال ايجاد است. حال زمانيکه قرار است توزيع عمومي يک واکسن از طريق داروخانه‌ها انجام شود، بايد آن واکسن در سامانه‌هايي مانند تي‌تک ثبت شده و بارکد منحصر به فردي داشته باشد تا به بيرون نشت نکرده و سوءاستفاده از واکسن اتفاق نيفتد. وي گفت: البته متاسفانه ناهماهنگي‌هايي در اين حوزه وجود دارد؛ به طوري که در تاريخ 30 آذر ماه ضابطه‌اي را براي واکسيناسيون که در آن اشاره‌اي به واکسن کرونا هم وجود دارد، تهيه، تدوين و تصويب مي‌کند، اما مي‌بينيم 30 دي ماه 1399، معاونت بهداشتي وزارت بهداشت برنامه جامعي را براي واکسيناسيون کرونا اعلام مي‌کنند که در داخل اين برنامه هيچ اسمي از داروخانه‌ها به عنوان محل عرضه واکسن و واکسيناسيون برده نمي‌شود. اين يک ايراد است که چرا هماهنگي در اين زمينه وجود ندارد. بايد توجه کرد که همه دنيا در اين زمينه برنامه‌ريزي کردند.

احتمال وجود واکسن کرونا در بازارهاي غير‌رسمي

فاطمي با بيان اينکه در عين حال بايد در نظر بگيريم که احتمالا واکسن کرونا مانند واکسن آنفلوآنزا بايد به صورت سالانه تزريق شود و به اين زودي‌ها کرونا ريشه‌کن نخواهد شد، گفت: بنابراين بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي شود و اصلا امکان پذير نيست که دولت بخواهد همه اين‌ها را به صورت رايگان ارائه دهد. بر همين اساس است که بايد براي توزيع عمومي واکسن برنامه‌ريزي کرده و از ظرفيت داروخانه‌ها براي اين اقدام استفاده کنند. نايب رئيس انجمن داروسازان ايران با اشاره به احتمال طرح ادعاهايي مبني بر خريد و فروش واکسن کرونا در بازارهاي غير رسمي، اظهار کرد: بايد توجه کرد که براي نگهداري بلند مدت واکسن کرونا هم مانند ساير واکسن‌ها به فريزر منفي 18 درجه نياز است؛ به طور کلي زنجيره سرمايي براي نگهداري يک واکسن بسيار مهم است. حتي اگر مدت کوتاهي از يخچال يا فريزر خارج شود، واکسن کارايي‌اش را از دست مي‌دهد. تاکنون ديده شده جاهايي که در خارج از کشور فرآورده‌اي را با عنوان واکسن کروناي فايزر خريد و فروش کرده بودند، همه تقلبي بودند. بنابراين در بازار غير رسمي اولا احتمال دارد چيزي که به عنوان واکسن کرونا به افراد فروخته مي‌شود، واقعا واکسن نباشد و آب يا محلول‌هاي ديگري باشد و دوما اگر هم واکسن واقعي باشد، در ناصرخسرو يا بازارهاي غيررسمي ديگر امکان نگهداري اين واکسن‌ها وجود ندارد و از آنجايي که واکسن يک فرآورده بيولوژيک است، زود از بين مي‌رود و تزريق آن فايده‌اي ندارد. در عين حال ممکن است فرد را دچار عارضه هم کند. زيرا واکسن علاوه بر اينکه حاوي ويروس غير فعال و مواد ژنتيکي است، اين مواد خيلي پايدار نيستند و اگر در شرايط مناسب نگهداري نشوند، اين مواد مي‌توانند تغيير ماهيت داده و منجر به آلرژي يا حساسيت‌هاي شديد در فرد شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار