| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

خبــر

ترکيه همچنان در وضعيت امنيتي

30 نفر ديگر بازداشت شدند

نيروهاي امنيتي ترکيه سي نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتاي نافرجام پنج سال پيش بازداشت کردند. سياست آنکارا در پاکسازي نهادها و سازمان‌هاي دولتي از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌ا... گولن» واعظ و اپوزيسيون آمريکانشين دولت ترکيه به‌‌رغم شيوع گسترده ويروس «کوويد19» در اين کشور، ادامه دارد. به نوشته خبرگزاري «آناتولي» دادستاني استانبول (چهارشنبه) براي 31 نفر از مظنونان به همکاري با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتاي نافرجام پانزدهم جولاي 2016 حکم بازداشت صادر کرد که نيروهاي امنيتي، 30 نفر از آنها را بازداشت کردند. اين افراد به استفاده از نرم‌افزار «باي‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا - متهم شده‌اند. مقامات ترکيه‌ مي‌گويند عوامل کودتاي سال قبل پس از آنکه گروه‌هاي ارتباطي آنها در شبکه اجتماعي «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار باي‌لاک براي هماهنگي استفاده کردند. عمليات نيروهاي امنيتي ترکيه به صورت همزمان در 29 محله از استانبول انجام گرفت. هفته پيش نيز 39 نفر به بهانه مشابه بازداشت شده بودند. آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان اين کشور، اعضاي آن به صورت مويرگي در بيشتر نهادها و سازمان‌هاي دولتي ترکيه نفوذ کرده بودند - تروريستي و عامل کودتاي نافرجام 15 جولاي 2016 مي‌داند و از آمريکا خواسته که او را به ترکيه بازگرداند. در جريان اين کودتا که توسط تعداد زيادي از نظاميان ترکيه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بيش از دو هزار نفر زخمي شدند. در تاريخ 25 تير ماه امسال بود که «سليمان سويلو» وزير کشور ترکيه در مراسم چهارمين سالگرد شکست کودتاچيان، با ارائه آمار جديدي از روند پاکسازي اين کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون 282،790 نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که 94،975 نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند. سويلو همچنين چند روز پيش واشنگتن را به طراحي کودتاي پنج سال پيش متهم کرد که «ند پرايس» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اين ادعا را قويا رد کرد.

سودان سفير خود را در اتيوپي فراخواند

وزارت خارجه سودان از فراخواني سفير اين کشور در اتيوپي در پي تنش‌هاي مرزي دو کشور خبر داد. وزارت خارجه سودان اعلام کرد که سفير اين کشور در آديس‌آبابا را براي مشورت فراخوانده‌اند. شبکه الجزيره به نقل از سخنگوي وزارت خارجه سودان گزارش کرد که فراخواني سفير اين کشور در اتيوپي به دليل تجاوزات اتيوپي بوده که نمي‌توان در برابر آن سکوت کرد. وي افزود که تحولات در مرز اتيوپي و پرونده سد النهضه، فراخواني سفير براي مشورت را ايجاب مي‌کرد. پيشتر «سيلشي بيکلي» وزير آب، آبياري و انرژي اتيوپي اعلام کرد که 3/78 درصد ساخت سد النهضه به پايان رسيده است. وي گفت که پيشنهاد شده در سال جاري ميلادي و مشخصا در ژوئن ساخت 38/81 درصد اين سد تکميل شود. سودان و اتيوپي به همراه مصر نزديک به يک سال است بر سر سد النهضه که اتيوپي آن را براي توليد برق در سرشاخه نيل احداث کرده، وارد يک تنش شده‌اند و مذاکرات براي حل آن به نتيجه‌اي نرسيده است. آديس‌آبابا به دنبال پرکردن اين سد بزرگ در سه سال است که در صورت عملي شدن، مصر و سودان با کم‌ آبي و قحطي مواجه خواهند شد. گذشته از اين، اختلافات بين سودان و اتيوپي به حدود سه دهه قبل برمي‌گردد. از حدود 26 سال پيش شبه‌نظاميان اتيوپيايي با يورش به اراضي کشاورزان سوداني در منطقه «الفشقه» آن‌ها را به زور سلاح از مزارع خود بيرون رانده و زمين‌هاي آن‌ها را تصرف کردند. خارطوم، ارتش اتيوپي را به حمايت از اين شبه‌نظاميان متهم کرده است.

رئيس شوراي رياستي ليبي:

دولت ظرف 10 روز تشکيل مي‌شود

رئيس جديد شوراي رياستي ليبي در سفر به طرابلس تأکيد کرد که دولت ظرف 10 روز تشکيل خواهد شد. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، محمد يونس المنفي، رئيس شوراي رياستي ليبي عصر سه‌شنبه از طبرق وارد طرابلس شد. وي در ديدار مطبوعاتي گفت که دولت جديد ظرف 10 روز تشکيل خواهد شد. عبدالحميد الدبيبه، نخست‌وزير ليبي و عبدا... اللافي، عضو شوراي رياستي از المنفي استقبال کردند. الدبيبه بر ادامه همکاري و ارتباط مثبت ميان نهادهاي حکومتي براي تحقق آرمان‌هاي مردم ليبي تأکيد کرد و گفت که وي اصولي را براي تشکيل دولتي که بر تعهدات مشخص شده در توافق سياسي و نقشه راه نظارت داشته باشد، در نظر گرفته است. الدبيبه درباره ويژگي‌هاي دولت گفت که براي تحکيم اصل گفتگو و مشورت با شوراي عالي دولت، پارلمان و شوراي رياستي تلاش خواهد کرد. وي گفت: انتخابات قانونگذاري و رياستي مهم‌ترين مساله است و براي تضمين برگزاري آن بايد تمام مسائل را حل کرد. وي بر لزوم پيشبرد پرونده آشتي ملي براي برگزاري انتخابات در يک فضاي صلح اجتماعي تأکيد کرد. المنفي بعد از بازگشت از يونان وارد بنغازي شد و با خليفه حفتر، فرمانده کل ارتش «ملي» ليبي و شخصيت‌هاي ديگر ديدار کرد. پنجم فوريه المنفي به عنوان رئيس شوراي رياستي ليبي، عبدا... الکوفي و موسي الکوني به عنوان عضو شورا و عبدالحميد الدبيبه به عنوان نخست‌وزير تعيين شدند. قرار است الدبيبه اداره امور کشور را تا زمان برگزاري انتخابات در 24 دسامبر، موعد انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني برعهده داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار