| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

توقف اجرای پروتکل الحاقی یا فرمان لغو تحریم‌ها

آرمان ملي : پنجم اسفندماه مهلت دوماهه مجلس براي لغو تحريم‌ها به پايان مي‌رسد. طبق مصوبه اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها در صورتي که در فرصت 60 روزه؛ آمريکا درصدد لغو تحريم‌هاي ايران برنيايد، ايران مي‌تواند اقدامات خود در راستاي اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را به حالت تعليق درآورد. همين امر نيز باعث شده تا اخبار تاييدنشده‌اي در خصوص احتمال برخي تغيير و تحولات و تحرکات پيرامون فرمان اجرائي رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر لغو تحريم‌ها ايران به گوش برسد. آنچه مسلم است اروپا و آمريکا برجام را ميراث خود دانسته و اين توافق را سندي در راستاي صلح و امنيت بين‌المللي قلمداد مي‌کنند. لذا به نظر نمي‌رسد که بخواهند به‌راحتي اين توافقي را که حاصل ماه‌ها مذاکره بوده است از بين ببرند. مقامات کشورمان نيز بارها تاکيد داشته‌اند که در صورتي که طرفين برجام به تعهدات خود عمل کنند و تمامي تحريم‌هاي ايران لغو شود، ايران نيز حاضر است به تعهدات خود بازگردد و کاهش تعهدات را کنار بگذارد. با اين حال آنچه تاکنون از اروپا و آمريکا ديده شده نوعي وقت‌کشي بوده و گويا هدف از اين نوع رويکرد خريدن زمان براي اتخاذ موضعي به نفع اروپا و آمريکا بوده است. حدود يک ماه است که جو بايدن در آمريکا به رياست‌جمهوري رسيده و طبق وعده‌هاي از پيش گفته شده به برخي توافقات مثل توافق آب‌وهوايي پاريس بازگشته است. اما هنوز سخناني را که در کمپين‌هاي انتخاباتي خود درخصوص لغو تحريم‌هاي ايران و بازگشت به برجام گفته عملي نکرده که خود جاي تامل است. قدر مسلم هرچه زمان بگذرد به زيان اروپا و آمريکا خواهد بود و ايران در مهلت مقرر طبق آنچه گفته عمل خواهد نمود. اما به نظر مي‌رسد عدم اتخاذ رويکردي از سوي اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نشان از اين دارد که انگار آنها مهلت ايران را جدي نگرفته‌اند. هرچند مسئولان امر در سازمان انرژي اتمي کشورمان پيش از اين قصد ايران براي توقف اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را به سمع و نظر مسئولان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسانده‌اند. از اين رو به نظر مي‌رسد که احتمالا طي روزهاي آتي شاهد سفر برخي مقامات سازمان انرژي اتمي به تهران يا برخي اظهارات کشورهاي طرف برجام باشيم.

سفر مديرکل آژانس به تهران

سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين، اعلام کرد رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز شنبه به تهران سفر مي‌کند. ايسنا نوشت، کاظم غريب‌آبادي گفت: اين سفر به درخواست مديرکل آژانس و به منظور گفت‌وگوهاي فني با سازمان انرژي اتمي ايران در خصوص چگونگي اجراي مفاد نامه 27 بهمن‌ماه ايران به آژانس و ماده 6 قانون اقدام راهبردي مجلس شوراي اسلامي و نحوه ادامه همکاري‌هاي دو طرف در چارچوب ترتيبات و تحولات جديد، انجام مي‌شود. اين در حالي است که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: مديرکل رافائل گروسي روز شنبه از تهران بازديد خواهد داشت تا گفت‌وگويي با مقامات ارشد ايران براي يافتن راه‌حل دوجانبه قابل قبول به منظور تداوم فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي ضروري در اين کشور داشته باشد.

محورهاي گفت‌وگو

سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوهاي مديرکل آژانس در تهران، حول موضوعات فني و ترتيبات اجرائي توقف نظارت‌هاي فراتر از پادمان و پروتکل الحاقي و اقدامات داوطلبانه فراپادماني و نحوه ادامه همکاري‌هاي دو طرف خواهد بود. بهروز کمالوندي سخنگو و معاون امور بين‌الملل، حقوقي و مجلس سازمان انرژي اتمي ايران اعلام کرد: رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به‌منظور انجام گفت‌وگوهاي فني با سازمان انرژي اتمي ايران عصر روز شنبه در راس هياتي وارد تهران مي‌شود و روز يکشنبه با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و ديگر مسئولان سازمان ديدار مي‌کند. وي با بيان اينکه سفر گروسي در ارتباط با چگونگي اجراي مفاد نامه 27 بهمن‌ماه ايران به آژانس در راستاي اجراي ماده 6 قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران و به درخواست مديرکل آژانس انجام مي‌شود، گفت: مهم‌ترين محورهاي اين گفت‌وگوها حول موضوعات فني و ترتيبات اجرايي توقف نظارت‌هاي فراتر از پادمان و پروتکل الحاقي و اقدامات داوطلبانه فراپادماني و نحوه ادامه همکاري‌هاي دو طرف خواهد بود. معاون سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر اينکه در راستاي اجراي قانون اقدام راهبردي، سازمان انرژي اتمي ايران اقدامات متعددي را در برنامه کار خود قرار داده است، تصريح کرد: از جمله اين اقدامات توقف نظارت‌هاي فراپادماني دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون در صورت عدم اجراي تعهدات طرف‌هاي مقابل در برجام است که موعد آن پنجم اسفندماه (بيست‌وسوم فوريه) است. به منظور اجراي اين بخش از قانون در وهله نخست نامه‌اي در تاريخ بيست و هفتم بهمن‌ماه تسليم آژانس شد. کمالوندي ادامه داد: گفت‌وگوهاي فني پيش از پايان مهلت دوماهه قانون به منظور پيش‌بيني و هماهنگي بهينه با آژانس براي کاهش نظارت‌ها تا سطح پادمان انجام مي‌شود.

نظارت‌هاي عادي ادامه پيدا مي‌کند

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه درباره معيار ايران براي لغو موثر تحريم‌ها و اينکه آيا تا پنجم اسفند تحول مهمي درباره برجام رخ مي‌دهد، اظهار داشت: براساس اين قانون در تاريخ پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس و نه توقف نظارت اجرا مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار