| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد

زنگ خطر افزایش خودکشی نوجوانان

آرمان ملي: سازمان بهزيستي روزگذشته اعلام کرد که آمار خودکشي ميان گروه‌ سني نوجوانان به دليل مشکلات خانوادگي افزايش يافته است. همان‌طور که آرزو ذکايي‌فر، مديرکل دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي،‌ گفته «خودکشي در گروه سني نوجوانان مقداري افزايش داشته و بخشي از آن به عوامل اقتصادي، اجتماعي و خانوادگي مرتبط است.» او در توضيح بيشتر به ايلنا خاطرنشان کرد: «مشکلات و گرفتاري‌هاي خانوادگي مي‌تواند از ديگر عوامل خودکشي باشد.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شوند که طي ماه‌هاي گذشته اخبار متعددي از خودکشي ميان کودکان و دانش‌آموزان منتشر شده و بسياري از آنها به دليل نداشتن تبلت و گوشي تلفن همراه بوده است، اما محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش اين امر را رد و به «آرمان ملي» گفته بود: «برخي خودکشي‌ها را به تبلت و ابزار هوشمند آموزش مجازي ربط مي‌دهند، حداقل در مواردي که به ما گزارش شده هيچ موردي به‌خاطر تبلت نبوده است. متاسفانه برخي از خانواده‌ها آسيب‌ديده هستند و آسيب‌هاي برخي در اين شرايط سخت تشديد مي‌شود و شايد اختلافاتي درون خانواده عامل اين حوادث تلخ گردند که در وضعيت شيوع کرونا تشديد شوند.» اين گفته‌ها درحالي مطرح مي‌شود که چندي پيش معصومه ابتکار، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده، گفته بود: «ايران از لحاظ خشونت خانگي آمار بالايي ندارد.» اکنون مقام سازمان بهزيستي نيز در بخشي از اظهاراتش اين مساله را تکرار کرده و گفته است: «در بين کشورهاي جهان رتبه و نرخ خودکشي در ايران بسيار پايين‌تر است.»

ايلام باز هم در صدر

براساس اعلام سازمان پزشکي قانوني ايران سهم کودکان از خودکشي‌هاي سالانه بيش از هفت درصد است. به گفته مديرکل دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، عموما زنان و دختراني که در استان‌هاي غربي کشور دست به خودکشي مي‌زنند به دليل مسائل خانوادگي است. ذکايي‌فر همچنين اشاره کرد بر پايه آمار سال گذشته،‌ استان‌هاي ايلام، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان و گيلان بالاترين آمار خودکشي را در کشور داشته‌اند.

تاييد افزايش خودکشي توسط مراجع رسمي

پيش از اين تقي رستم‌وندي، معاون وزير کشور، نيز تاييد کرده بود که خشونت خانگي در ايران طي سال‌هاي 1390 تا 1398 افزايش داشته و ميزان معاينات ادعايي خشونت خانگي هم 24 درصد رشد نشان داده است. رستم‌وندي گفته بود که در دوران شيوع کرونا ميزان استرس،‌ اضطراب و افسردگي 30 درصد افزايش يافته است. همچنين اعتماد اول بهمن‌ماه در همين زمينه گزارشي منتشر و به نقل از يک منبع آگاه در سازمان پزشکي قانوني اشاره کرد آمار خودکشي از ابتداي سال 1399 در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از چهار درصد افزايش داشته است. در خردادماه رئيس سازمان پزشکي قانوني از افزايش 12 درصدي موارد کودک‌آزاري و ثبت بيش از 85 هزار مورد همسرآزاري خبر داده بود. خالد توکلي،‌ جامعه‌شناس حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، در همين زمينه به «آرمان ملي» گفته بود: آمار خودکشي در برخي از استان‌ها طي 20 سال گذشته در اثر تعارضات ناشي از فرهنگ سنتي و مردسالارانه افزايش يافته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار