| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

خبــر

انفجار در کابل

رسانه‌هاي افغانستان از وقوع يک انفجار در پايتخت اين کشور با 2 زخمي خبر مي‌دهند. شبکه تلويزيوني طلوع هم‌اکنون از وقوع يک انفجار در شهر کابل پايتخت افغانستان خبر داد. بر اساس گزارش اين شبکه تلويزيوني، پليس کابل با انشتار بيانيه‌اي در اين خصوص اعلام کرد: يک دستگاه خودروي لندکروز متعلق به وزارت توسعه روستايي در ناحيه هفتم امنيتي شهر کابل در منطقه «ده دانا» واقع در ميدان «پل حسن» هدف بمب مغناطيسي قرار گرفت. در بيانيه پليس کابل در اين خصوص آمده است: در اين انفجار که ساعت 17:14 به وقت محلي روي داد، 2 نفر زخمي شده‌اند. تا کنون هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين حادثه را بر عهده نگرفته است. اين در حالي است که دومين دور از روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در شهر دوحه پايتخت قطر 7 ژانويه 2021 آغاز شد؛ اما هيئت‌هاي مذاکره کننده پيرامون پيشرفت در اين مذاکرات هيچ بيانيه اميدوار‌کننده‌اي را منتشر نکرده‌اند. گفتني است ائتلاف به سرکردگي آمريکا به بهانه‌هاي واهي مبارزه با تروريسم در سال‌هاي 2001 و 2003 به کشورهاي افغانستان و عراق حمله کرد؛ تجاوزي که جز افزايش خشونت‌ها و ناآرامي‌ها در اين دو کشور نتيجه‌اي به همراه نداشت. بر اساس توافق ميان طالبان و آمريکا در دوحه قطر، نيروهاي اشغالگر خارجي بايد تا پايان ماه مارس سال جاري ميلادي خاک افغانستان را تَرک کنند؛ توافقي که کشورهاي غربي عضو ناتو دائماً در تلاش براي نقض آن به بهانه‌هاي مختلف هستند.

واکسن‌هاي روسي دربرابر ويروس جديد انگليسي موثرند

مرکز تحقيقات وکتور روسيه تاييد کرد که واکسن هاي کروناي روسي شامل اسپوتنيک وي و اپيواک کرونا در مقابل نوع جديد ويروس کروناي انگليس موثر است. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک روز سه شنبه اعلام کرد مقام‌هاي بهداشت عمومي بريتانيا دسامبر گذشته اعلام کردند نوع جديد ويروس کرونا در انگليس را شناسايي کرده اند که گفته مي‌شود سرعت سرايت آن 70 درصد بيشتر است. روز سه‌شنبه مرکز تحقيقات وکتور تاييد کرد که واکسن‌هاي اسپوتنيک وي و اپيواک کورنا در مقابل اين ويروس جديد کارآمد هستند. اين مرکز که تحت‌نظر سازمان سلامت عمومي روسيه فعاليت مي‌کند، اعلام کرد اثرگذاري اين واکسن‌ها عليه ويروس جديد انگليسي را تاييد مي‌کند. مرکز وکتور افزود: تاثير محافظتي اين واکسن‌ها در واکنش‌هاي خنثي‌سازي با استفاده از سرم به‌دست آمده از افراد واکسينه شده با اسپوتنيک وي و اپيواک کرونا و همچنين آنتي‌بادي‌هاي ويروس سارس- کوو-2، مشخص شده است. واکسن اپيواک کرونا توسط مرکز تحقيقات وکتور و اسپوتنيک وي از سوي مرکز تحقيقات گماليا ساخته شده است. واکسن اسپوتنيک وي اوت 2020 در وزارت بهداشت روسيه به ثبت رسيد و در بسياري از کشورها از جمله روسيه، بلاروس، آرژانتين، بوليوي، صربستان، الجزيره، فلسطين، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، مجارستان، امارات متحده عربي، ايران،‌ جمهوري گينه، تونس، ارمنستان، مکزيک، نيکاراگوئه، لبنان و ميانمار مورد استفاد قرار گرفته است. نوع جديد ويروس کرونا سپتامبر گذشته نخست در جنوب غرب انگليس شناسايي و بسرعت در سراسر انگليس و اروپا گسترش يافت. اوايل ماه فوريه، مجله معتبر پزشکي لانست مقاله‌اي را در بازنگري نتايج فاز سوم آزمايشات باليني واکسن روسي اسپوتنيک وي منتشر کرد که عملکرد مثبت اين واکسن را نشان مي‌دهد و آن را يکي از ايمن‌ترين و موثر‌ترين واکسن‌هاي توليدي در جهان معرفي کرد. بر اساس اين نتايج، واکسن اسپوتنيک وي تا 6/91 درصد موثر است و در افرادي بالاي 60 سال اين ميزان موثر بودن تا 8/91 درصد بالا مي‌رود. در عين حال 98 درصد همه داوطلبان دريافت کننده واکسن روسي در بدن خود پادتن داشتند. واکسن اسپوتنيک وي توسط مرکز تحقيقات فدرال گماليا توليد شده و در 11 اوت 2020 (21 مرداد99) در روسيه ثبت شد و در زمره اولين واکسن هاي تاييد شده کرونا در جهان قرار گرفت.

راي دادگاه هلند عليه مقررات ممنوعيت رفت‌وآمد شبانه

يک دادگاه هلند روز سه‌شنبه با صدور حکمي عليه مقررات منع رفت‌وآمد شبانه براي جلوگيري از انتقال کوويد 19، به سياست دولت براي مهار ويروس کرونا به شدت آسيب رساند. به گزارش رويترز؛ بر اساس حکم دادگاه هلند، اين مقررات اساس و پايه قانوني متناسب نداشته و دولت علت ضروري دانستن کاربرد اختيارات اضطراري در اين مرحله از همه گيري را روشن نکرده است. خبرگزاري هلند اي ان پي گزارش داد که دولت از دادگاه، خواستار تعليق اجراي اين حکم تا بررسي درخواست تجديدنظر دولت شده است و قرار است دادگاه در اين باره تصميم گيري کند. با اينکه دولت اعلام کرده اجراي اين مقررات براي جلوگيري از اوج‌گيري همه‌گيري گونه‌هاي جهش‌يافته تازه اين ويروس با قدرت انتشار بيشتر، ضروري بوده است، اما دادگاه به نفع يک گروه مخالف قرنطينه و تعطيلي اجباري به علت محدود شدن ناموجه و بي‌علت آزادي شخصي راي داد. اجراي مقررات منع آمد و شد که بر اساس آن تنها شهروندان داراي نيازمندي هاي مبرم و اضطراري مجاز به بيرون رفتن از خانه ميان ساعت 9 بعدازظهر و چهار و 30 دقيقه بامداد هستند، تا دست‌کم سوم مارس تمديد شده است. دادگاه در حکم خود گفته اين مقررات بر اساس قانون اوضاع و شرايط اضطراري است که در آن هنگامي زماني براي بحث و بررسي آن در مجلس وجود نداشته باشد، اما در اين مورد هيچ ضرورت مبرمي وجود نداشته و اقداماتي مانند اين، بايد بر اساس قوانين مناسب باشد. دادگاه همچنين افزوده است که اين حکم به معناي پايان مقررات اجراي مقررات منع آمد و شد نبوده و تصميم گيري در اين باره بر عهده دولت گذاشته شده است. اعلام مقررات منع عبور و مرور از 23 ژانويه در هلند براي نخستين بار از جنگ دوم جهاني، موجب برانگيخته شدن چند روز شورش مخالفان و معترضان به اين مقررات شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار