| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات حمله راکتی در اربیل

آرمان ملي : شامگاه دوشنبه (15 فوريه)، منابع خبري گزارش دادند که فرودگاه بين‌المللي اربيل و يک پايگاه آمريکا در اين فرودگاه هدف حمله راکتي قرار گرفت و سپس اعلام شد که آژيرهاي خطر در کنسولگري آمريکا در اين شهر، پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه به صدا درآمدند. وزارت داخلي منطقه کردستان عراق طي بيانيه‌اي اعلام کرد که اين حمله راکتي در ساعت 9:30 به وقت بغداد صورت گرفته است و چندين شهروند زخمي شده‌اند. ساعاتي پس از انتشار اين خبر، يک گروه عراقي تازه تأسيس موسوم به «سرايا اولياء الدم»، با بيان اينکه اشغالگران آمريکايي در هيچ جاي عراق امنيت نخواهند داشت، مسئوليت حمله به اربيل را برعهده گرفت. ائتلاف آمريکايي موسوم به ضد داعش پس از اين حمله راکتي اعلام کرد که يک پيمانکار غير‌آمريکايي در اين حادثه کشته شد و پنج تن از جمله يک سرباز آمريکايي زخمي شدند. اما سپس اعلام شد که علاوه بر کشته شدن يک پيمانکار غير آمريکايي، نه نفر در اين حمله زخمي شده‌اند. منابع آمريکايي مي‌گويند که 14 فروند راکت به سمت پايگاه آمريکا در اربيل شليک شده است.

واکنش روساي قواي سه‌گانه عراق

برهم صالح، رئيس‌جمهور و «محمد الحلبوسي» رئيس پارلمان عراق در پيامهايي جداگانه در بامداد روز سه‌شنبه با تروريستي خواندن عمليات راکتي عليه پايگاه نظامي آمريکا در اربيل، خواستار افزيش تلاش‌ها براي مقابله با اين‌گونه اقدامات و عاملان آن شدند. مصطفي الکاظمي، فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق، نيز (سه‌شنبه) دستور تشکيل کميته‌اي مشترک با اقليم کردستان براي تحقيقات درباره اين حادثه را داد. گروه رسانه‌اي امنيتي عراق طي بيانيه‌اي که نسخه‌اي از آن در پايگاه خبري «المسله» منتشر شد، اعلام کرد که فرماندهي کل نيروهاي مسلح کشور خواستار تشکيل کميته تحقيقات مشترک با طرف‌هاي ذي‌ربط در منطقه کردستان شده تا طرف مسئول پشت پرده شليک راکت به سوي فرودگاه بين‌المللي اربيل و اطراف آن که به زخمي شدن چندين نفر منجر شده، شناسايي و معرفي شود.

پيدا شدن محل شليک راکت‌ها

سرويس مبارزه با تروريسم اقليم کردستان عراق، از يافتن خودرويي که از آنها راکت به سوي فرودگاه اربيل شليک شده است، خبر داد و اعلام کرد که خودروي مذکور از نوع «کيا» و سفيدرنگ بود. نا بر اين گزارش، راکت‌ها از داخل استان اربيل و ناحيه «کاني قرزاله» شليک شده است و راکت‌اندازها بر روي يک خودرو از نوع کيا نصب شده بود که حاوي 24 راکت بوده اما سه راکت آن شليک نشده است. اين امر صحت بيانيه گروه عراقي موسوم به «سرايا اولياء الدم» را تاييد مي‌کند. در بيانيه اين گروه آمده بود: ما به فاصله 7 کيلومتري پايگاه اشغالگران (الحرير) در اربيل نزديک شديم و توانستيم ضربات مهلکي با 24 راکت بزنيم که به دليل ناتواني سامانه ضد هوايي اشغالگران از رهگيري آنها، دقيقا به اهداف خود اصابت کردند.

پست توئيتري هوشيار زيباري

هوشيار زيباري، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق در واکنش به اين حمله راکتي به فرودگاه اربيل طي پستي در توئيتر نوشت: پنج راکت کاتيوشا امشب شهر اربيل و برخي از مکانهاي ديپلماتيک و مناطق مسکوني را هدف قرار داد که خوشبختانه کشته‌اي نداشت. نيروهاي امنيتي درباره منبع اين حملات تحقيق مي‌کنند و عواقبي در انتظار مجرمان خواهد بود.

پلاسخارت خواستار خويشتن‌داري اربيل

جينين پلاسخارت، فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل در عراق حمله راکتي به اربيل را محکوم کرد و گفت: ما از حمله راکتي مرگبار در اربيل ابراز تاسف مي‌کنيم. چنين اقدامات شنيع و بي‌پروايي تهديدهاي خطرناکي براي ثبات به شمار مي‌روند. عراق بايد در مقابل منازعات خارجي مورد حمايت قرار گيرد. وي از دولت منطقه کردستان خواست تا خويشتن‌داري کند و بر ضرورت همکاري نزديک ميان بغداد و اربيل براي محاکمه عاملان اين حمله تاکيد کرد. نيچروان بارزاني، رئيس منطقه کردستان عراق، از شوراي امنيت و سازمان ملل خواست تا خطرات حمله راکتي به اربيل را جدي بگيرند و براي پايان دادن تهديدها عليه مردم منطقه کردستان از طريق ترغيب دولت عراق به اجراي قانون اساسي و به طور مشخص ماده 140 آن اقدام کنند. وي طي بيانيه‌اي که نسخه‌اي در پايگاه خبري «بغداد اليوم» منتشر شد، اعلام کرد: به شدن حمله تروريستي شب گذشته به اربيل و شليک راکت‌ها که به کشته شدن يک نفر و زخمي شدن نه تن ديگر که برخي از آنها آمريکايي بودند، منجر شد، محکوم مي‌کنيم. بارزاني ضمن تسليت به خانواده‌هاي قربانيان براي زخمي‌ها آرزوي شفاي عاجل کرد و از مصطفي الکاظمي به عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح و نخست‌وزير عراق و نيز فرماندهي نيروهاي ائتلاف بين‌المللي موسوم به ضد داعش در عراق خواست تا سازوکار همکاري با منطقه کردستان را به سرعت فعال کنند تا نيروهاي آسايش و پيشمرگه با نيروهاي ارتش و سرويس‌هاي امنيتي و نظامي عراق و نيروهاي ائتلاف در اقليم با هماهنگي کامل فعاليت کنند. وي افزود: فقدان هماهنگي و وجود برخي گروه‌هاي مسلح خارج از کنترل و قدرت دولت فدرال دليل ايجاد اين تنش‌ها در منطقه و تهديدهاي مستمر عليه اقليم کردستان شده است. رئيس منطقه کردستان در ادامه از الکاظمي خواست که کميته تحقيق مشترک ميان دولت منطقه کردستان و دولت فدرال بلافاصله و مستقيما فعاليت خود را براي يافتن عاملان اين حمله در نزديک‌ترين زمان ممکن آغاز کند و آنها در اسرع وقت مجازات شوند. همچنين «مسرور بارزاني» نخست‌وزير منطقه کردستان با آنتوني بليکن وزير امور خارجه آمريکا در گفت‌وگويي تلفني اين حمله راکتي به اربيل را محکوم کرده بود. وي پس از اين گفت‌وگو طي پستي در توئيتر نوشت: در گفت‌وگوي تلفني با آنتوني بلينکن وزير خارجه آمريکا، درباره حمله بزدلانه به اربيل صحبت کرده و بر هماهنگي مداوم براي شناسايي عاملان اين حمله تاکيد کرديم.

ائتلاف العبادي حمله راکتي را محکوم کرد

ائتلاف «النصر» به رياست «حيدر العبادي» نيز طي بيانيه‌اي حمله راکتي در اربيل را محکوم کرد و آن را نقض حاکميت دولت و آسيب زدن به امنيت شهرها و ارعاب شهروندان عراقي دانست و خواستار تحقيق فوري و شفاف براي شناسايي عاملان آن شد.

واکنش ايران

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص حادثه اربيل و برخي شايعات مشکوک در اين ارتباط اظهار داشت: ضمن اينکه اين شايعات قويا رد مي‌شود، تلاش مشکوک براي براي انتساب آن به ايران نيز شديدا محکوم است. خطيب‌زاده در ادامه تاکيد کرد: ايران، ثبات و امنيت عراق را يک امر کليدي براي منطقه و همسايگان دانسته و هرگونه اقداماتي که برهم زننده نظم و آرامش در اين کشور است را مردود مي‌شمارد. سخنگوي وزارت امور خارجه با مشکوک توصيف کردن اين قبيل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پيگيري و برخورد با عاملان اين اقدامات دستورات لازم را صادر کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار