| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد

روبــه‌رو

سروش طاهري:

شرايط فعلي تئاتر فاجعه‌آميز است

بازيگر برگزيده جشنواره تئاترفجر، شرايط فعلي تئاتر کشور را فاجعه‌آميز خواند و پرداخت 8 ميليون تومان به‌‌عنوان جايزه برتر بازيگري در شرايط سخت فعلي را به شوخي تشبيه کرد. سروش طاهري بازيگر تئاتر که در سي‌ونهمين جشنواره تئاترفجر جايزه بازيگري در بخش مسابقه صحنه‌اي را دريافت کرده، درباره جشنواره امسال گفت: نقد به جشنواره و سطح کيفي آن نوعي خودزني و ناديده‌گرفتن زحمات عزيزان در دبيرخانه جشنواره است. وي در عين حال متذکر شد: همه مي‌دانند که اين جشنواره نسبت به دوره‌هاي گذشته از کيفيتي کمتري برخوردار بوده اما اين امر، نه به‌دليل ضعف برگزارکننده‌ها بلکه ناشي از شرايط کرونايي جشنواره بود. اين بازيگر تئاتر ادامه داد: نقد اصلي به جشنواره امسال اين است که بعداز گذشت 42 سال از انقلاب، در اين شرايط و وقتي‌که بخش بين‌المللي جشنواره حذف‌ شد و يک‌سال هم هنرمندان در راه زنده‌نگه‌داشتن تئاتر مجاهدت کردند، مبلغ 8 ميليون تومان به‌عنوان جايزه برتر بازيگري کمي به شوخي شبيه است. طاهري درباره تاثير کرونا بر جشنواره تئاتر امسال اظهارداشت: خيلي از افراد برگزاري اين جشنواره را در دوران کرونايي مورد نقد قراردادند ولي به‌نظر من برگزاري اين جشنواره در اين شرايط باعث شد تا بسياري از هنرمندان از اقصي نقاط کشور با اميد به صحنه بازگردند. بازيگر برتر سي‌ونهمين جشنواره تئاتر فجر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به بررسي شرايط فعلي تئاتر کشورمان پرداخت و تصريح کرد: تئاتر در حال حاضر خلاصه به فضاي‌مجازي شده که به‌نظر من در اين فضا هم به‌هيچ‌عنوان موفقيتي کسب نکرده است چراکه مديوم تئاتر فضاي‌مجازي نيست و اساسا اجراي تئاتر در اين فضا جز لطمه چيزي نخواهد داشت. طاهري افزود: شرايط فعلي تئاتر بيشتر به يک فاجعه شباهت دارد و در حال حاضر ديگر تئاتري وجود ندارد و اين مساله براي خود من بسيار نگران‌کننده است. وي اضافه کرد: وقتي شرايط جوايز يک جشنواره تثبيت‌شده تئاتر در کشور اين‌گونه بوده و از يک بودجه کلان در اين شرايط همين مقدار سهم هنرمندان است، هنرمندان تئاتر حتي‌الامکان حل‌کردن مشکلات معيشتي خود را نخواهند داشت؛ چه رسد به اينکه بخواهند مشکلات حوزه تئاتر را حل کنند.

اوضاع قبل از کرونا هم آشفته بود

طاهري با اشاره با اوضاع تئاتر قبل از شيوع کرونا و ميزان تاثير اين بيماري بر تئاتر تصريح کرد: اوضاع تئاتر قبل از شيوع کرونا هم آشفته بوده و حقيقتا تئاتر بدون تماشاگر به معناي هيچ است. اين بازيگر تئاتر در اين رابطه ادامه داد: ما تماشاگر حرفه‌اي را براي ديدن تئاتر پرورش نداده‌ايم و اين فرهنگ‌سازي بايد از آموزش‌وپرورش و آموزش‌هاي اوليه شروع شود؛ زيرا هنوز تئاتر به‌عنوان يک نياز در کشور ما مطرح نيست. به اعتقاد اين بازيگر برگزيده جشنواره تئاترفجر، تا زماني‌که تماشاگر حرفه‌اي تئاتر وجود نداشته باشد، تئاتر اساسا وجود خارجي نخواهد داشت و قطعا شرايط کرونايي هم مزيد بر علت شده و متاسفانه همان حرکت لنگ‌لنگان تئاتر را هم گرفته است. طاهري با اشاره به‌ سختي‌ها و مشکلات دوران پسا کرونا در تئاتر تصريح کرد: شرايط تئاتر بعداز کرونا قابل پيش‌بيني نيست و ما نيازمند مديريت حرفه‌اي در اين عرصه هستيم اما من در بين مديران فعلي چنين امري را مشاهده نمي‌کنم مگر اين‌که يکي از مديران حرکت جديدي انجام دهد. بازيگر برگزيده سي‌ونهمين جشنواره تئاتر فجر با اشاره به عدم رغبت کافي براي ادامه مسير بازيگري تئاتر بيان داشت: اتفاقي من را براي ادامه مسير در فضاي تئاتر ترغيب نکرده و دليلي هم براي ادامه مسير وجود ندارد. او درباره علت اين مساله توضيح داد: اتفاقاتي مثل فعاليت سلبريتي‌ها و بازيگران چهره به‌جاي هنرمندان و همکاران من در تئاتر يا اجرا و بازيگري بدون دريافت پول و حتي شرايط جايزه‌اي تئاتر باعث عدم وجود رغبت براي ادامه کار در فضاي تئاتر است. طاهري خاطرنشان کرد: هر کاري در اين فضا وجود دارد، ثمره عشق و علاقه هنرمندان تئاتر به اين هنر اصيل است که تلاش مي‌کنند مسير تئاتر را ادامه دهند ولي واقعا من به‌عنوان يک تئاتري از لحاظ رواني ديگر آمادگي ادامه فعاليت را ندارم. وي در اين‌باره توضيح داد: وقتي شما قصد توليد يک اثر فاخر در تئاتر را داريد با عدم وجود تماشاچي براي اين اثر روبه‌رو هستند ولي وقتي‌که اثري را باوجود چهره‌ها توليد مي‌کنيد، بايد گفت که اين اثر ديگر براي شما نخواهد بود حتي اگر استقبال کافي از آن انجام شود.

تئاتر به تماشاگر زنده است

وي ادامه داد: تئاتر به تماشاگر زنده است و هنگامي‌که تماشاگر و يا تماشاگرآگاه و پرورش‌ديده وجود ندارد، در نتيجه تئاتر عملا رو به انحطاط خواهد رفت. اين بازيگر تئاتر در بخش ديگري با طرح پيشنهاد‌هايش براي بهبود شرايط تئاتر کشور تصريح کرد: تئاتر نيازمند وجود يک تفکر زمينه‌اي است و به‌نظر من بايد 20 سال زمان ببرد تا به شرايط بهبوديافته خود بازگردد. طاهري با بيان اينکه در شرايط فعلي يا بايد تئاتر را کنار بگذاريم يا مديريت جديدي در ارتباط با همه نهادها تعريف کنيم، توضيح داد: تعداد زيادي نهاد موازي از قبيل وزارت ارشاد، حوزه هنري و سپاه پاسداران داريم که به‌دليل شرايط خود نيازمند توليد تئاتر هستند که به‌نظر من همه بايد جمع شوند و بودجه خود را در قالبي مشترک هزينه کنند تا اوضاع تئاتر بهبود پيدا کند. اين بازيگر تئاتر که بارها عنوان پرکارترين بازيگر سال را اخذ کرده، درباره روند تئاتر کشور نيز اظهارداشت: شرايط تئاتر کشور را نه‌تنها رو به رشد ارزيابي نمي‌کنم، بلکه آن را رو به انحطاط مي‌بينم. طاهري در توضيح بيشتر اين ادعا گفت: در ابتدا فکر مي‌کردم مشکل از بازيگران و اهالي تئاتر است که تماشاگر کمي به ديدن تئاتر مي‌آيد ولي ديدم افرادي مانند دکتر علي رفيعي يا دکتر قطب‌الدين صادقي هم که ما به آنها تأسي مي‌کنيم تماشاچي ندارند که اين مهم نشان‌دهنده يک ضعف بنيادين در اين زمينه است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار