| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد

واکسن‌های جدید کرونا در راه ایران

عضو کميته علمي واکسن کوويران با اشاره به اينکه واکسيناسيون همه افراد پرخطر تا پايان سال انجام مي‌شود، گفت: قرار است فاز دو و سه مطالعاتي واکسن کوويران ادغام شوند، همچنين کشورهاي ديگري هم براي مشارکت در اين فاز اعلام آمادگي کردند که در آنجا هم فاز دوم و سوم اجرا شود. پيام طبرسي در برنامه «طبيب» با اشاره به اينکه در اين 12 روز اخير حدود 30 تا 40 درصد ورودي مبتلايان به کرونا به اورژانس‌ها افزايش پيدا کرده، اظهار کرد: اميد داريم با رعايت مردم اين موج موقتي باشد و به افزايش بستري و مرگ و مير نينجامد، البته درآمدن از اين وضعيت دست خودمان است و اميد داريم با برگشت محدوديت‌ها اوضاع بهتر شود، چون با اين شرايط هرچه به سمت عيد مي‌رويم اوضاع هم بدتر خواهد شد. فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به اينکه در حال حاضر در کشورهايي که واکسينه مي‌شوند هم شديدترين محدوديت‌ها اِعمال مي‌شود، گفت: زدن واکسن نشانه اين نيست که شما ويروس را نمي‌گيريد، کما اينکه برخي از هموطنان رفتند دبي واکسن زدند و باز هم مبتلا شدند، اين دوستان در مسير ممکن است مبتلا شوند چون اگر واکسن هم عالي باشد تا مدت‌ها بعد از تزريق دوم ايمني ايجاد نمي‌شود.

وضعيت بعد از واکسينه شدن چگونه است

وي در پاسخ به اين سوال که «وضعيت بعد از واکسينه شدن چگونه است» يادآور شد: چند کار بايد انجام دهيد که يکي از آنها واکسن است، هر موقع ديديد مرگ‌ومير نداشتيم و تعداد مبتلايان زير 50 نفر بود، زنجيره انتقال قطع شده، اما الان وقتي روزانه 7300 نفر شناسايي مي‌شوند اين نشان مي‌دهد که ويروس چرخش دارد، در هر صورت ان‌شاءا... تا آخر اسفندماه افرادي که ريسک بالايي دارند همه وارد واکسيناسون شده و براي سال بعد هم همه خواهند زد اما با وجود واکسن هم هيجان‌زده نشويم. عضو کميته علمي واکسن کوويران با اشاره به اينکه براي 15 اسفند نتايج فاز اول يعني 56 نفري که دو دوز زدند خواهد آمد، تصريح کرد: ان‌شاءا... بعد از تأييد وزارت بهداشت وارد فاز دوم تست مي‌شويم، تا آن زمان هم که واکسن‌هاي ايراني به مرحله واکسيناسيون عمومي برسد واکسن‌هاي خريداري شده وزارت بهداشت به تدريج وارد مي‌شود چنانکه در اولين مرحله نيز همکاران ما در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه واکسن را تزريق کردند که خوشبختانه هيچ عارضه‌اي هم نداشته و انشاءالله آغازي باشد براي واکسيناسيون سراسري در ايران. طبرسي در پاسخ به اين سوال که «مي‌توان متوجه شود که ميزان آنتي‌بادي اين واکسن‌‌ها چقدر است» گفت: الان براي تشکيل آنتي‌بادي زود است چون 28 روز پس از زدن واکسن دوم آنتي‌بادي در بدن اشخاص ايجاد مي‌شود، يعني حتي پس از زدن واکسن دوم هم تا يک ماه مثل اين است که فرد واکسن نزده و در اين زمان مي‌تواند به ويروس مبتلا شود، چون به محض زدن واکسن ايمني ايجاد نمي‌شود.

قرنطينه مسافراني که از انگليس مي‌آيند

اين پزشک متخصص همچنين يادآور شد: وزارت بهداشت مسافراني که از انگليس مي‌آيند قرنطينه مي‌کند و تست بسياري از آنها مثبت شده است، حتي با وجود تست منفي هم ممکن است تعدادي از آنها ناقل باشند، يعني همين سفرهاي هوايي و مسافرت‌ها هم خطرناک است، اين ويروس انگليسي از نظر علائم اوليه فرق چنداني با ساير ويروس‌ها ندارد اما 70 درصد قدرت سرايت بيشتري داشته و از لحاظ مرگ‌ومير و عوارض هم کشنده‌تر است و مشخصه آن هم اين است جوانان را بيشتر درگير مي‌کند و اين خوب نيست چون جوانان در رده آخر واکسيناسيون هستند. وي در خصوص تأثير واکسن‌هاي ايراني روي ويروس انگليسي توضيح داد: واکسن کوويران در محيط آزمايشگاهي روي ويروس کرونا مؤثر بوده، اما ما انواع سوش‌ها را داريم لذا اگر ما چرخه را کنترل کنيم نبايد نگراني از سوش‌هاي مختلف داشته باشيم، توصيه اين است که براي نوروز هم خودمان را براي رعايت آماه کنيم، اما من خوش‌بين هستم انشاءالله از بهار 1400 که واکسيناسيون روند سريع‌تري بگيرد ديگر براي پائيز سال آينده شايد شرايط بهتري داشته باشيم، چراکه تا 50 تا 60 درصد جمعيت واکسن نزنند نمي‌توانيم از اين ويروس غافل شويم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار