| کد مطلب: ۱۰۶۷۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

با آغاز سال تحصیلی، «آرمان ملی» برنامه‌های جدید آموزشی را از نظر گذرانده

مُرادِ صحرایی چیست؟

وزیر آموزش و پرورش از تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه خبر داده تا در مدارس، تحول ایجاد کنند.

مُرادِ صحرایی چیست؟

آغاز مهر و پر قیل‌وقال شدن مدارس در ایران که تا آغاز تابستانی دیگر ادامه خواهد داشت، علاوه بر بوی ماه و بحث‌ها و صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و گفتن‌ها و شنیدن‌های کلیشه‌ای که سعی دارد حس نوستالژیکی را در خواننده و شنونده برانگیزد، در سال‌های اخیر با بیان و ابراز انتقاداتی نظیر فرسودگی مدارس، کمبود و نبود محیط و فضایی برای آموزش و آمار بازماندگان از تحصیل هم همراه بوده. در کنار مشکل دانش‌آموزان، کمبودهایی هم که متوجه معلمان است، مطرح می‌شود. و البته نکته‌ای که کمتر به آن اشاره می‌شود کیفیت آموزش است. در کنار آموزگاران دغدغه‌مند و متخصص و البته با در نظر گرفتن محتوای کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی و کمک آموزشی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شوند، برخی نیروهای آموزشی، مدیران و معلمانی هم هستند که علاوه بر اینکه در رشته‌های بی‌ربط به تخصص خود در حال آموزش هستند که از ابتدا شرایط و معیارهای معلم شدن را نداشته‌اند و این در حالی است که جامعه هدف در سیستم آموزش و پرورش کودکان و نوجوانانی هستند که آموزش و پرورش آن‌ها باید با حساسیت‌های بسیار، وسواس و دقت بسیار بالا مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

بنا به خبری که سی‌ام شهریور از رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در برخی رسانه‌ها منتشر شد، ۲۰ هزار «مدیر مدرسه» تغییر کردند. خبری که توسط او در مراسم اختتامیه اجلاسیه دوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اعلام شد. او گفته این تغییر به این دلیل رخ داده تا در مدارس تحول ایجاد کنند.

مرادصحرایی مشخص نکرده، مراد از تغییر و تحول چیست اما با توجه به اتفاقاتی که در سیستم‌های آموزشی بالاتر و تعدیل  برخی اساتید صورت گرفته، تحولاتی در راستای برنامه‌های مورد نظر و ذهنیاتی جهت کنترل و نظارت بیشتر بر محیط‌های آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و مدارس به ذهن متبادر می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش گفته ۷ هزار مدرسه در مسیر تحول، شناسایی شدند که امسال در ۵ هزار مدرسه فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد. او در یک مراسم مرتبط با آموزش و پرورش با تبریک هفته دفاع مقدس، ادامه داده که «توقع اصلی از دانش‌آموزان هسته سخت انقلابی این است که همواره باهم کار کنند. اگر تمام دوران‌های عمر با برکت پس از پیروزی انقلاب را نگاه کنیم، هرگاه همراه باهم بوده‌ایم شکست ناپذیر شده‌ایم. به گفته او «در جنگ سخت، دشمن می‌داند که قوی هستیم و جرات عرض اندام در آن حوزه را ندارد اما جنگ امروز دیگر در مرزها نیست، بلکه در مغزهاست. چنین جنگی به مراتب سخت‌تر خواهد بود چرا که میدان نامرئی است، اما کار تشکیلاتی از این جهت مهم است که حقیقت را روشن می‌کند و با گفت‌وگو هر موضوع نامرئی را آشکار می‌سازد.

صحرایی گفته حالا بیش از هر زمان دیگر نیاز به گفت‌وگو داریم و توصیه موکد کرده که برای رسیدن به اهداف، کار تشکیلاتی را به خوبی یاد بگیرید، اطلاعات کافی کسب و صبر را در گفت‌وگوها پیشه کنید. او خطاب به دانش‌آموزان هم گفته که باید بدانند که اگر در مسیر دفاع از ارزش‌ها قرار گرفته‌اند، سختی‌هایی نیز وجود دارد، در نتیجه اینجاست که موضوع صبر اهمیت پیدا می‌کند.

اما همان‌طور که اشاره شد، وزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اطلاع‌رسانی کرده که «امسال نزدیک به ۲۰ هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند. او گفته: تمامی مدارس شناسایی شده در مسیر تحول مدارس عادی و دولتی هستند، انشا... روحیه تحولی به این مدارس برده می‌شود و شاهد الگوسازی برای تمامی مدارس کشور خواهیم بود.

 برگزاری نماز جماعت در مدارس

اما در انتهای گزارش سری به برنامه‌های کمک آموزشی در مدارس می‌زنیم و این خبر که از سوم مهرماه نمازهای جماعت دانش‌آموزی در مدارس کشور، آغاز می‌شوند.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش این خبر را اعلام کرد و توضیح داد که با آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ نماز در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود. مراسم نمادین برگزاری نمازهای جماعت دانش‌آموزی در مدارس کشور نیز روز دوشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۲ در یکی از مدارس دخترانه ابتدایی شهرستان‌های استان تهران در شهرری با حضور مسئولان نمازی کشور همچون همکاران ستاد اقامه نماز برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش همچنین گفت که با شبکه قرآن برای پخش زنده این مراسم مکاتبه شده است تا بتوان این اقدام که به همت همکارانشان در شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود را رسانه‌ای کنند.

او همچنین گفت که «تصمیم داریم به صورت جدی به جذب و ساماندهی ائمه جماعت روحانی با کمک سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه اقدام کنیم. در حال حاضر تلاش داریم با کمک سازمان تبلیغات، ۱۵ هزار امام جماعت روحانی را آموزش دهیم. همچنین برای مدیران مدارس در حوزه نماز تحت عنوان یاوران نماز دوره آموزشی برگزار کنیم. گفتنی ا‌ست که بنا بر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش «برای مردمی سازی فعالیت‌های نماز، مدیران مدارس باید فردی را انتخاب کنند و از طریق سامانه نورینو این نماز یار معرفی شود همچنین یک نفر به عنوان ارزیاب نماز از سوی مدیر انتخاب می‌شود و دانش‌آموزان علاقه‌مند برای بررسی وضعیت نماز خود، فایل صوتی نماز را در سامانه نورینو بارگذاری می‌کنند و مصصح نماز پس از بررسی فایل صوتی، نسبت به صحیح خوانی نماز آنان، بازخورد نشان می‌دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار