| کد مطلب: ۱۱۱۸۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد

در قطب تولید زغال سنگ کشور برگزار شد:

همایش سراسری معاونین صمت استان‌ها در طبس/ احیای معادن کوچک مقیاس در دستور کار متولیان معادن و صنایع معدنی

همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها، با ماموریت احیای معادن کوچک مقیاس کشور، به میزبانی مجتمع معادن زغال‌سنگ طبس در شهر طبس برگزار شد.

همایش سراسری معاونین صمت استان‌ها در طبس/ احیای معادن کوچک مقیاس در دستور کار متولیان معادن و صنایع معدنی

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی مجتمع معادن زغال‌سنگ طبس، در این گردهمایی که با حضور معاونین وزیر صمت، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، معاونین معدنی و صنایع معدنی ادارات صمت سراسر کشور، مدیران زغالی حوزه طبس و تعدادی از مقامات استانی برگزار شد، موضوع  احیا و چالش‌های احیای معادن کوچک مقیاس، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اهمیت و جایگاه زغال‌سنگ در صنایع فولادی، سبد انرژی و صنایع تبدیلی، در سطوح بین الملل و داخلی، تشریح و تبیین شد.

خدایار کریم نژاد، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در این همایش با اعلام اینکه طرح احیای معادن غیرفعال از سال ۱۳۹۶ در ایمپاسکو آغاز و از سال ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شد، عنوان کرد: در نتیجه فعالیت‌های این طرح، تاکنون حدود ۱۲۰۰ معدن در سراسر کشور با رفع مشکلات اداری، زیر ساختی و عملیاتی، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند که نتیجه کار، ایجاد 19 هزار فرصت اشتغال و افزایش ۵۵ میلیون تنی ظرفیت تولید معادن کشور بوده است.

کریم‌نژاد تاکید کرد: هرچند هدف طرح احیا برای سال ۱۴۰۲، فعال سازی ۳۰ معدن و برگزاری ۳۰ بسته مزایده بود، با این حال با برنامه‌ریزی گسترده و تلاش مضاعف، عملا ۴۹۰ معدن در طرح احیا قرار گرفت و ۵۹ بسته برای واگذاری محدوده‌های معدنی تدوین شد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه افزود: ۱۷۹ فقره درخواست برای رفع مشکلات زیرساختی و راه سازی معادن مختلف مطرح شده که اجرای کامل آنها مستلزم تامین اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت زغال‌سنگ و جایگاه طبس به عنوان قطب تولید این ماده معدنی در کشور، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌هایی مثل برق و راه دسترسی معادن اختصاص یافته، به خصوص اینکه بر اساس طرح جامع زغال‌سنگ کشور، استخراج زغال‌سنگ خام و تولید کنسانتره در منطقه طبس در افق برنامه ریزی آتی، باید افزایش چشمگیری داشته باشد.

کریم‌نژاد ادامه داد: بر اساس طرح جامع زغال‌سنگ کشور باید ظرفیت اشتغال معادن زغالی طبس به 12 هزار نفر برسد و طبیعتا تحقق این مهم، مستلزم برنامه ریزی مسئولین استان و شهرستان در تامین زیرساخت‌های اجتماعی و رفاهی موردنیاز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ایمپاسکو با تمام توان آمادگی دارد برای تسهیل و تسریع فعال سازی معادن کشور در قالب طرح نهضت احیای معادن همکاری و اقدام کند، از ادارات صمت استان‌ها خواست که با پیگیری جدی مصوبات کارگروه، برای عملیاتی شدن برنامه‌ها اقدام کنند.

مدیرعامل ایمپاسکو در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است در این مسیر ادارات صمت استان‌ها محدوده‌ها، پروانه‌ها و پرونده‌های در دست اقدام را به سرعت تعیین تکلیف کرده و با واگذاری محدوده‌های معدنی در قالب بسته‌های تهیه شده، از ظرفیت بزرگ و مهم معادن کشور برای کمک به جایگزینی اقتصاد نفتی، به نحو موثری بهره برداری کنند.

در پایان گفتنی است همایش سراسری معاونین صمت استان‌ها در قطب تولید زغال‌سنگ کشور با برگزاری کارگروه‌های تخصصی و بحث و بررسی مشکلات موجود، به پایان رسید.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار