| کد مطلب: ۱۱۱۵۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

جلسه تحلیلی بررسی بازار جهانی فولاد، چالش‌ها و چشم‌انداز پیش روی صنعت فولاد در بازار سرمایه و شرکت فولاد ارفع به میزبانی تأمین سرمایه تمدن برگزار شد.

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

آرمان ملی آنلاین - به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه تأمین سرمایه تمدن، در این نشست دل‌آرا عبدالملکی کارشناس تحلیل و مطالعات اقتصادی تأمین سرمایه تمدن در ارزیابی بازار جهانی فولاد گفت: پس از نفت و گاز، فولاد مهم‌ترین کالای تجارت جهانی است. رشد مصرف فولاد در کشور‌های مختلف، تأثیر زیادی بر رشد اقتصادی آن‌ها داشته  تا جایی که هر یک درصد رشد فولاد در یک کشور، معادل 0.85 درصد رشد اقتصادی در آن کشور می‌باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد به رغم کاهش تولید جهانی فولاد خام در سال 2022، شاهد تثبیت تولید در سال 2023 بودیم . طبق همین گزارش از 1.88میلیارد تن تولید جهانی فولاد بیش از نیمی از آن در  صنعت ساختمان و زیرساخت مصرف شده است  و تجهیزات مکانیکی و خودرو به ترتیب با 16 و 12 درصد مصرف فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالملکی در خصوص ریسک‌ بازار جهانی فولاد گفت: در حال حاضر عمده‌ترین ریسک‌ بازار جهانی فولاد تداوم رکود بخش مسکن چین، سیاست‌های انقباضی آمریکا و جنگ روسیه و اکراین می‌باشد. اما از سوی دیگر صادرات چین و رشد مصرف داخلی در بخش خودرو در این کشور، همچنین افزایش تقاضای هند نیز می‌تواند سمت تقاضا را تقویت کند.

کارشناس تحلیل و مطالعات اقتصادی تأمین سرمایه تمدن افزود: بر اساس پیش‌بینی Trading Economics در 3ماهه ابتدایی سال 2024، تولید محصولات فولادی رشدی نداشته‌اند و برای فصل اول سال 2025 نیز احتمال کاهش تولید وجود دارد.

وی با اشاره به سهم 1.7 درصدی ایران از تولید فولاد خام جهان گفت: طی سال 2022 تولید فولاد خام در ایران برخلاف اکثر تولیدکنندگان جهانی  با افزایش 8 درصدی، از 27.9 میلیون‌تن فولاد خام به 30.43 میلیون تن تولید رسید و در سال 1403 نیز این روند ادامه خواهد داشت که بالاترین میزان تولید سالانه فولاد در تاریخ ایران است. در حال حاضر ایران دهمین تولیدکننده فولاد در دنیا به شمار می‌آید.

این کارشناس تحلیل و مطالعات اقتصادی در خصوص وضعیت شرکت فولاد ارفع نیز گفت:  فولاد ارفع با دارا بودن سهم 3 درصدی در تولید محصولات فولادی کشور، یکی از بنگاه‌های پیشرو در عرصه‌ ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد به شمار می‌آید.

عبدالملکی در ادامه تصریح کرد: ارفع تا قبل از سال 1401 به دلیل عدم راه‌اندازی طرح افزایش ظرفیت آهن اسفنجی، هر سال به طور میانگین حدود 250.000 تن آهن اسفنجی خریداری کرده است اما در حال حاضر ظرفیت تولید واحد آهن اسفنجی این شرکت 1.200.000 تن در سال می‌باشد که افزایش مقدار 38 درصدی تولید آهن اسفنجی در سال 1401 نسبت به سال 1400 ناشی از اجرای پروژه افزایش ظرفیت واحد احیاء می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضرآهن اسفنجی تولیدی در واحد احیای مستقیم شرکت ارفع تماماً در فرآیند تولید شمش استفاده می‌شود و با توجه به بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت، نیاز شرکت برای تأمین آهن اسفنجی از سایر شرکت‌ها برطرف شده که این موضوع در بهای تمام شده تأثیر بسزایی دارد.

این کارشناس تحلیل و مطالعات اقتصادی یادآور شد: از سال 98 تاکنون به طور میانگین، نرخ فروش محصولات صادراتی حدود 10 درصد بالاتر از نرخ فروش محصولات داخلی بوده ‌است. این نسبت برای 6 ماهه 1402 حدود 16 درصد بوده که علت این تفاوت، محاسبه ارز حاصل از صادرات با مقادیر بالاتر از ارز نیما می‌باشد. اما در حال حاضر تمام ارز حاصل از فروش صادراتی با نرخ حواله محاسبه می‌شود و این امر موجب کاهش این نسبت شده‌ است.

وی در پایان افزود : سود سال 1402 شرکت حدود 5.600 میلیارد تومان برآورد می‌شود وپیش بینی می شود تقسیم سود نیز در حدود سال‌های گذشته انجام پذیرد .در این نشست علیرضا عجم دیگر کارشناس تامین سرمایه تمدن نیز گزارشی تکنیکال از شاخص های کلان بازار سرمایه، شاخص صنایع فولادی و فولاد ارفع ارایه کرد  .

در این نشست که با حضور فعالین بازار سرمایه برگزار شد مهندس محسن خسروجردی معاون مالی و اقتصادی شرکت آهن و فولاد ارفع  ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شرکت به سؤالات فعالان بازار پاسخ دادند. گزارش جامع این نشست طی روزهای آینده در صفحه آپارات تأمین سرمایه تمدن منتشر خواهد شد .

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار