| کد مطلب: ۱۱۱۶۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از آخرین تحولات غزه گزارش می‌دهد

دست و پا زدن نافرجام نتانیاهو

آرمان ملی – احسان اسقایی: تل‌آویو بعد از حمله به غزه و آواره کردن بیش میلیون‌ها نفر از فلسطینیان ساکن در این باریکه از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده به رفح حمله نظامی کند. رفح از ابتدای طوفان الاقصی به محل تجمع آوارگان از سراسر غزه تبدیل شده بود با این وجود اسرائیل تنها بارها و بارها اعلام کرده است چون برخی از عناصر حماس در رفح حضور دارند قصد دارد که به این اردوگاه هم‌مرز با مصر حمله کند.

 دست و پا زدن نافرجام نتانیاهو

فشردگی جمعیت در این نقطه باعث شده است حتی موافقان نابودی حماس در ارتباط با حمله به این اردوگاه همواره هشدارهایی را صادر کنند. حتی شنیده شده است که در آمریکا نیز با حمله به رفح توسط اسرائیل مخالفت‌هایی صورت گرفته است. برخی رسانه‌ها از هفته‌های قبل که ارتش اسرائیل از بخش‌هایی از غزه خارج شده بود هشدار دادند که احتمالا اسرائیل به دنبال یورش به رفح است. واقعیت آن است که حمله به رفح توسط اسرائیل حتی برای آمریکایی‌ها نیز مسلم شده بود اما به این علت که آنها نمی‌خواستند بیش از این هزینه حمایت از نتانیاهو و خون‌ریزی‌های اسرائیل در غزه را بپردازند حتی درصدد بودند نوع حمله به رفح را توسط اسرائیل مدیریت کنند تا نتانیاهو نتواند بیش از این بر روی دست آنها هزینه بگذارد. برخی رسانه‌ها حتی از مشاجره مقامات غربی با نتانیاهو در ارتباط با حمله به رفح خبر دادند با این وجود اما او بالاخره تصمیم خود را گرفته و از زمین و هوا به رفح یورش برده است.

*هدف نتانیاهو

فارغ از نتایج حمله به رفح از ابتدا کارشناسان معتقد بودند که نتانیاهو به دنبال یک سناریو در پس طوفان الاقصی است و آن اینکه کل غزه برای سکونت ساکنان آن بلاستفاده کند و از سوی دیگر با سوق دادن آوارگان فلسطینی به مرز مصر و اردوگاه رفح عملا زمینه کوچ اجباری آنها به خارج از غزه را فراهم سازد. البته نتانیاهو بارها تلاش کرد که مصر را راضی کند که مرز رفح را برای مورد آوارگان باز کند اما مصر تا این لحظه نپذیرفته است. ظاهرا نتانیاهو می‌خواهد همان برنامه‌ای که ترامپ در ارتباط با غزه داشت را پیاده کند یعنی اینکه اولا شهرک سازی‌ها را در مرزهای غزه و اسرائیل گسترش دهد و در ثانی با گرفتن خاک غزه و تحت فشار قرار دادن مصر برای پذیرش آوارگان غزه به صحرای سینا زمینه‌ها را برای اشغال کامل غزه و کوچ اجباری فلسطینیان فراهم کند. از این منظر است که وی بالاخره تصمیم خود را برای حمله به رفح عملیاتی کرده است. البته این تصمیم چه قبل از اجرا و چه بعد از اجرا با مخالفت‌های زیادی از سوی کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای عربی روبه‌رو شده است به طوری که به این اقدام واکنش نشان داده‌اند.

*در رفح چه می‌گذرد

تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی مصر منتشر کردند، از شدت حملات رژیم صهیونیستی به رفح حکایت داشت. منابع آمریکایی در این زمینه گزارش دادند که نظامیان ارتش اسرائیل در آستانه سیطره بر بخش فلسطینی گذرگاه رفح واقع در میان مصر و نوار غزه هستند. اشغالگران به شهرهای الخلیل، نابلس، رام‌ا...، سلفیت و طوباس یورش بردند و به منازل مردم این مناطق نیز حمله‌ور شدند. برخی منابع خبری آورده‌اند که منابع امنیتی فلسطینی گزارش دادند که سه دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی به 200 متری گذرگاه مرزی رفح نزدیک شدند و چندین گلوله به سمت ساختمان‌های گذرگاه هم‌مرز مصر شلیک کردند. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در این ارتباط گفت: نتانیاهو با بمباران رفح به دنبال برهم زدن توافق آتش‌بس است. یک شبکه خبری مصری از تبادل آتش میان رزمندگان مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی گذرگاه رفح در بخش فلسطینی آن خبر داد. یک منبع دیگر هم اعلام کرد که مصر به مسئولان گذرگاه رفح اعلام کرده که ارتش رژیم اسرائیل قصد اشغال این گذرگاه را نداشته و عقب نشینی خواهد کرد. ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد که گذرگاه مرزی رفح را به طور کامل به کنترل خود درآورده است و هم اکنون در حال، «پاکسازی گسترده» در منطقه است.

*واکنش‌ها

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره پیامدهای هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به رفح که قابل تحمل نخواهد بود، هشدار داد. والکر تورک، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر تصمیم رژیم اسرائیل برای حمله به رفح و تخلیه این شهر را اقدامی غیر انسانی دانست و از آن انتقاد کرد. او گفت که این اقدام، در تعارض با اصول حقوق بشر سازمان ملل است. وزارت خارجه مصر در واکنش به اعلام شروع حمله رژیم اسرائیل به رفح و گذرگاه آن از اعلام کرد که حملات نظامی صهیونیست‌ها و «سیطره» ارتش اسرائیل بر بخش فلسطینی گذرگاه را محکوم می‌کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار