| کد مطلب: ۱۰۵۶۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد

در گفت‌وگو با وزیر خارجه طالبان مطرح شد

امیرعبداللهیان: تامین حقابه مطالبه جدی ایران است / تعهد به امنیت مرز مشترک خط قرمز ماست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در تماس تلفنی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان، درخصوص موضوع حقابه هیرمند و سایر مسائل فیمابین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان: تامین حقابه  مطالبه جدی ایران است / تعهد به امنیت مرز مشترک خط قرمز ماست

آرمان‌ملی آنلاین  ایسنا نوشت، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان  بر پایبندی هیئت حاکمه افغانستان بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار داشت: رهاسازی آب از سوی  افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.

امیرعبداللهیان همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای کشورمان بسیار مهم خواند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای تخریب مناسبات دو کشور ، برخی تنشهای مرزی را عاملی منفی خواند و بر مسئولیت افغانستان بر عدم تکرار آن تاکید کرد و افزود: تعهد به امنیت مرز مشترک ، خط قرمز ماست.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد.

وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرزها با همسایگان نیز تاکید کرد.

طرفین در خصوص پروژه برق ، راه آهن و تجارت مرزی تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در پایان باردیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار