| کد مطلب: ۱۰۸۶۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پاک شدن هوای تهران به مدد سامانه بارشی

فقط 9 روز در سال نفس راحت کشیدیم!

آرمان ملی: روز گذشته و پس از روزها و هفته‌های متوالی مردمی که در پایتخت تردد می‌کردند، توانستند ماسک‌هایشان را اندکی پایین آورده، بدون ترس و دلهره از انواع و اقسام بیماری‌های کشنده و غیر کشنده، هوا را به ریه و امعا و احشای خود فرو برده و دست و دلشان بلرزد که نکند این آسمان آبی رنگ با تکه‌هایی از ابر سفید و منظره دوردست کوه‌ها را نتوانند دوباره ببینند و از فردا روز و شب آلودگی با بوهای نامطبوع و سرفه‌های مکرر دوباره تکرار شود.

فقط 9 روز در  سال نفس راحت کشیدیم!

برای رفع آلودگی هوا مسئولان کار خاصی انجام ندادند و همانطور که در گزارش‌های مکرر این رسانه تاکید شده، تنها به اطلاع رسانی و ارائه آمار از خسارات و تلفات آلودگی پرداخته و بر رعب مردم افزودند. آن‌ها هم به همراه شهروندان منتظر نشستند تا بادی بوزد و بلکه بارانی بگیرد و حال هوا را بهتر کند.

اخیرا و براساس روزشمار شاخص آلودگی مشخص شد که از اول سال 1402 تا روز۳ دی  ۱۴۰۲ کیفیت هوای پایتخت تنها ۹ روز در وضعیت پاک بوده است و این اتفاق را اگر «فاجعه» ننامیم چه اسم دیگری می‌توانیم برایش انتخاب کنیم؟

در کنار این آمار اعلام شده توسط خبرگزاری فارس همچنین تاکید شد که وزارت بهداشت از افزایش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور خبر داده،  در مورد نحوه تغذیه افراد نظر داده و استفاده ویتامین دی توسط همگی از 12 سال به بالا تاکید شد.

کیفیت هوای پایتخت ۲۵ آذرماه برای گروه‌های حساس ناسالم شد و این وضعیت ۹ روز ادامه پیدا کرد. بیشترین میزان آلودگی دراین 9 روز خاکستری، بیست و هفتم آذرماه با شاخص ۱۴۸ ثبت شد و همانطور که گفته شد به مدد سامانه بارشی و بارش باران در تهران و وزش باد کیفیت هوای پایتخت بهتر شد و در روز 4 دی ماه، با شاخص ۴۳  در وضعیت پاک قرار گرفت.

این در حالی است که هوای سایر مناطق ایران همچنان با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند. تراژدی تلخ روزهای آلوده اراک از جمله تیترهایی بود در اخبار استان‌ها به چشم می‌خورد که بر افزایش میزان دی‌اکسید گوگرد در هوای اراک از ابتدای فرایند مازوت‌سوزی تاکید می‌کرد. پیش‌تر هم هشدارهایی نسبت به در خطر بودن جان مردم اراک هم شنیده بودیم و حالا رئیس هیأت مدیره شبکه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان مرکزی از بی‌تدبیری مسئولان صحبت کرده که در گزارش با گریزی به دلایل مازوت سوزی و فرار از اجرای قانون هوای پاک به آن خواهیم پرداخت.

روز گذشته انعکاس یک خبر بد دیگر در حوزه آلودگی هوا که به مردم خوزستان ارتباط پیدا می‌کرد و اینکه «آلودگی هوا ۱۳۲ هزار نفر را در ۹ ماهه اخیر راهی مراکز درمانی خوزستان کرده.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته این ۱۳۲ هزار نفر با عوارض قلبی و تنفسی غیرعفونی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند؛ بیمارانی که نسبت به سال گذشته  افزایشی 16درصدی داشته‌اند.

مازوت نمی‌سوزد، سرمایه اجتماعی مدیران می‌سوزد

شهرهایی که آلودگی هوا جان مردمش را به لب رسانده کم نبوده‌اند اما اراک از این نظر مورد توجه قرار گرفته نیروگاه‌های مازوت سوز آن در معرض توجه قرار گرفته‌اند.  رئیس هیأت مدیره شبکه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان مرکزی در خصوص نیروگاه حرارتی شازند و مازوت‌سوزی تکراری زمستانه آن، به ایلنا گفته: به رغم اینکه شهر اراک یکی از کلانشهرهای آلاینده کشور است و ثبت داده‌های چند روز گذشته اثبات کرده است که سوزاندن مازوت نیروگاه تأثیر جدی بر آلودگی کلانشهر اراک دارد، اما متأسفانه با بی‌توجهی مسئولین و عدم تخصیص گاز به این نیروگاه متأسفانه دوباره وارد فاز جدی در حوزه آلودگی هوای شهر اراک خواهیم شد.

به گفته سیاوش آقاخانی: پذیرش اینکه شهر اراک بیش از 4 سال، هر ساله در بازه زمانی ماه‌های سرد سال درگیر مازوت‌سوزی باشد و هیچگونه اقدام ملی و استانی در این راستا صورت نمی‌گیرد، به هیچ عنوان قابل درک نیست و مدیران ملی باید در این راستا پاسخگو باشند. اگر قرار بر مازوت‌سوزی باشد.

آقاخانی توضیح داده که «به محض اینکه شرایط کشور به سمت آغاز سرما حرکت کرد، نیروگاه حرارتی شازند جزو نخستین نیروگاه‌هایی بود که مجدداً وارد چرخه مازوت‌سوزی شد. این موضوع نشان می‌دهد که جزو حلقه اولیه نیروگاه‌های مازوت‌سوز کشور هستیم و دقیقاً نشان می‌دهد که مدیران و پیگیری‌های آنها تأثیری نداشته و تنها گرمای هوا سبب شده است تا مازوت‌سوزی مقداری به تعویق بیفتد.»

به گفته او «این سوختی که در حال حاضر در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده می‌شود و دودی که از دودکش این نیروگاه بیرون می‌آید مازوت نیست، بلکه سرمایه اجتماعی مدیرانی است که با تصمیمات اشتباه و غلط خود تنفس را برای مردم سخت کردند. در این رابطه وظیفه دستگاه قضایی این است که صحبت‌های مدیران ارشد استان و مدیرانی که چنین وعده‌هایی می‌دهند را راستی‌آزمایی کند. در این راستا اگر موضوع کذبی عنوان شده است، این افراد باید پاسخگو باشند.»

نکته بعدی انجام ندادن اقدامات جدی توسط مدیران استانی و مجموعه نیروگاه حرارتی شازند در خصوص قانون هوای پاک است. رئیس هیأت مدیره شبکه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان مرکزی، می‌گوید: عدم اجرای این ماده قانونی از سوی مسئولین استانی که صراحت آن در ماده 14 قانون هوای پاک به صورت مسجل و شفاف نشان داده شده و عنوان شده صنایعی که در حاشیه مراکز جمعیتی هستند و سبب تهدید سلامت شهروندان می‌شوند باید جابه‌جا شوند، جای پرسش دارد و مدیران استانی باید پاسخگوی آن باشند.

برای مدیریت توفان‌های ماسه و گرد و غبار وقت کافی نداریم

اما آلودگی هوا با از بین رفتن منابع طبیعی و خشکسالی‌های پی‌در‌پی در ارتباطی تنگاتنگ است؛ خشکسالی‌هایی که بستر بروز توفان شن و ماسه و انواع ریزگردها هستند.

روز گذشته وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به ایسنا گفته: تغییرات اقلیمی موجب افزایش رویدادهای جدی مانند توفان‌های شدید و خشکسالی پیاپی شده و زنگ خطر را به صدا درآورده است. در این شرایط وقت زیادی برای اقدامات محکم، قوی و منطقه‌ای به منظور مدیریت توفان‌های ماسه و گرد و غبار نداریم.

به گفته او عربستان، ترکیه، امارات و عراق برنامه‌های جامعی در این باره تعریف کرده‌اند اما ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار