| کد مطلب: ۱۰۵۰۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

خبـــــر

تصمیم مهم بانک مرکزی
درباره نرخ سود بانکی

رئیس کل بانک مرکزی درباره تصمیم این بانک برای تغییر نرخ سود بانکی گفت: شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به زودی اجرایی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا فرزین درباره برنامه این بانک برای کنترل نقدینگی و تورم گفت: اول باید منشأ نقدینگی در کشور مشخص شود که بخش عمده منشأ آن پایه پولی و ضریب فزاینده است. پایه پولی از ناترازی بانک‌ها و افزایش دارایی‌های خارجی است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر در بودجه تعاملات خوبی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است، گفت: اگر دولت نتواند ناترازی را برطرف کند مجددا پایه پولی را افزایش خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر ناترازی بانک‌هاست که بعضی از بانک‌ها اضافه برداشت‌های زیادی از بانک مرکزی دارند که با همه آنها جلسه می‌گذارم که با فروش دارایی‌هایشان ناترازی‌شان را برطرف کنند.

امتیاز خودروسازان به مادران

تجارت نیوز نوشت: وزارت صمت شرط ویژه‌ای برای خرید خودرو از خودروسازان وضع کرده است؛ اینکه تنها افرادی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که وجه خرید خودرو در حساب بانکی آنها موجود باشد. اما این شرط برای همه نیست. هفته گذشته بود که وزارت صمت در بخشنامه‌ای اعلام کرد تنها افرادی می‌توانند در طرح فروش فوری و فروش فوق‌العاده ایران خودرو و سایپا شرکت کنند که وجه خرید خودرو در حساب آنها موجود باشد. جز این، افراد امکان شرکت در طرح‌های خرید خودرو را ندارند. اما به نظر می‌رسد بخشی از متقاضیان از این شرط مستثنا شده‌اند. سایپا روز چهارم بهمن ماه طرح فروش فوری و بدون قرعه کشی دو محصول خود را آغاز و اعلام کرده تنها افرادی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که وجه خرید خودرو در حساب بانکی آنها موجود باشد. این شرط برای همه طرح‌های فروش خودروسازان وضع شده و تنها یک گروه خاص از آن مستثنا شده‌اند؛ مادران دارای دو فرزند و بیشتر. در ادامه اجرای طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خودروسازان امتیازات ویژه‌ای به مادران دارای دو فرزند داده‌اند؛ اولین امتیاز سهمیه 50 درصدی خودروهای عرضه شده در طرح‌های خودروسازان است. آنگونه که پیش از این اعلام شده قرار است 50 درصد خودروهای عرضه شده در این طرح‌ها نصیب مادران دارای دو فرزند و بیشتر شود. دومین امتیاز این است که شرکت در این طرح‌ها برای افراد بالای 18 سال و دارای گواهینامه ممکن است. اما شرط سنی و داشتن گواهینامه هم برای مادران حذف شده است. آخرین امتیازی هم که خودروسازان به زنان دارای دو فرزند داده‌اند این است که این افراد مجبور به داشتن وجه خرید خودرو در حساب بانکی خود نیستند همچنین در طرح فروش فوری سایپا امتیاز دیگری هم برای این گروه در نظر گرفته شده است. چون این طرح بدون قرعه کشی است، ثبت نام آن برای متقاضیان عادی تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد اما زنان دارای فرزند سه روز کاری فرصت دارند که در این طرح ثبت نام کنند. یعنی از چهارم تا ششم بهمن ماه. طرح جدید فروش فوری دو محصول سایپا از روز سه شنبه چهارم بهمن ماه آغاز شد. در این طرح دو خودروی کوییک R و شاهین G عرضه می‌شود و ثبت نام در این طرح از ساعت 14 دیروز آغاز شد و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد. البته شرکت در این طرح یک شرط مهم دارد؛ اینکه مبلغ خرید خودرو در حساب بانکی افراد موجود باشد. در این طرح دو خودرو کوییک R اتوماتیک آپشنال و شاهین G عرضه می‌شود. قیمت کوییک آر در طرح جدید سایپا 297 میلیون تومان است اما قیمت کوییک آر در بازار آزاد 420 میلیون تومان است. این یعنی برندگان این طرح می‌توانند با خرید کوییک 123 میلیون تومان سود کنند و قیمت شاهین G هم در این طرح 344 میلیون تومان اعلام شده است. در حالی که قیمت شاهین در بازار آزاد 500 میلیون تومان است. برندگان این خودرو هم می‌توانند 156 میلیون تومان سود کنند و مهلت زمان تحویل این خودروها در طرح جدید سایپا 90 روزه است و فروردین 1402 این خودروها باید تحویل مشتریان شود.

وام 400 میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مبلغ وام ازدواج در قانون بودجه 1402 اعلام نشده بود اما حالا رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس از عدد احتمالی وام ازدواج رونمایی کرده است. امیرحسین بانکی‌پور اعلام کرده که احتمالا مبلغ وام ازدواج در سال 1402 عددی بین 170 تا 200 میلیون تومان باشد. رقمی که بر اساس تورم تعیین می‌شود و این نماینده مجلس گفته مبلغ وام ازدواج برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال احتمالا نفری 200 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که وام این افراد در سال 1401، مبلغ 150 میلیون تومان بود بنابراین امسال این زوج‌‍‌ها در مجموع می‌توانند 400 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. این در حالی است که سال گذشته این رقم 300 میلیون تومان بود. به گزارش تجارت‌نیوز، مبلغ وام ازدواج برای سایر افراد و گروه‌های سنی (یعنی افراد بالای 23 و 25 سال) هم احتمالا 170 میلیون تومان باشد. این رقم سال گذشته 120 میلیون بود. سال گذشته زوجین می‌توانستند 240 میلیون تومان وام بگیرند. اما مبلغ این وام احتمالا برای سال آینده نفری 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و مجموع آن برای یک زوج به 340 میلیون تومان می‌رسد. با این حساب احتمالا مبلغ وام ازدواج حدود 50 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند البته این اعداد اعلام شده پیشنهاد این کمیسیون است و هنوز مبلغ قطعی وام ازدواج سال آینده مشخص نشده است. این وام باید با پیشنهاد مجلس و دولت بررسی و تصویب شود و آنچه در این گزارش اعلام شده پیشنهاد کنونی است که در مجلس مطرح شده است .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار