| کد مطلب: ۱۰۵۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

جواد ظریف وارد گود می‌شود؟!

آرمان ملي: حدود 18 ماه از روي‌کار آمدن دولت سيزدهم گذشته است. دولتي‌که وعده‌هاي صريحي در حوزه معيشت مردم داد. رئيس‌جمهور جملاتي را در ارتباط با برجام و سفره مردم اعلام کرد. دولت نه تنها موفقيتي در عرصه اقتصادي به دست نياورد بلکه از شير مرغ تا جان آدميزاد با حذف دلار 4200 توماني عملا تورم به گونه‌اي شد که ته مانده جيب مردم، بر‌باد رفت! تنش اقتصادي اين روزها با بالارفتن قيمت دلار هويدا شده است و در برابر، رئيس کل بانک مرکزي تنها وعده مي‌دهد که قطعا دلار با 27 هزار تومان باز خواهدگشت و وزير اقتصاد هم از تلاش براي ايجاد ثبات در اقتصاد کشور خبر مي‌دهد اما خروجي آن چه زماني مشخص خواهد شد؟

صداي دغدغه‌مندان درآمد

مشکل تنها افزايش سطح عمومي قيمت‌ها نيست. مشکل آنجاست که از چندي پيش به اين سو عملا به دوراني بازگشته‌ايم که برق و آب به علت فقدان سرمايه‌گذاري قطع مي‌شد. قطع برق و گاز براي کشوري که سال‌هاست در اين زمينه تلاش مي‌کند موضوعي نيست که به سادگي بتوان از کنار آن گذشت. اين وضعيت صداي دغدغه‌مندان را درآورده است. روز گذشته اسحاق جهانگيري معاون اول روحاني با اشاره به شرايط کشور در فصل سرما و آلودگي هوا گفت: «برخي به جاي پرداختن به علت اصلي مشکل و حل ريشه‌اي آن، طبق معمول دنبال محکوم کردن يکديگر هستند. ديگر کار از اين سخن‌ها گذشته و زمان اتخاذ تصميم‌هاي سخت فرا رسيده است. قطعي گاز امسال در ايام سرما به منازل مردم رسيد. در سندهاي تهيه شده، مشخص شده است که اين بحران سال‌به‌سال بدتر مي‌شود. راهکار، تنها در گرو توسعه ظرفيت‌هاي توليدي و مديريت مصرف به‌طور همزمان است، و اجراي آن نيازمند دسترسي به فناوري‌هاي روز و چند صد ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز و برق است. همچنين علي ربيعي سخنگوي دولت روحاني با بيان اينکه سالانه 750 هزار نفر وارد بازار کار مي‌شوند، گفت: من نمي‌دانم ايجاد يک ميليون شغل(ادعايي دولت) از کجا آمده است. داده‌هاي مرکز آمار نشان مي‌دهد يک سال منتهي به تابستان 1401 حدود 373 هزار شغل داشتيم که بخش قابل توجهي از آن غيررسمي بوده و 100 هزار شغل ريزش کرده است. وي به بررسي ريشه‌اي اعتراضات اخير پرداخت و در ارتباط با زنان گفت: نرخ مشارکت اقتصادي زنان در سال 91 دوازده درصدبود. مشارکت اقتصادي زنان در سال 98 به 17 درصد رسيد و امروز اين آمار به 13درصد سقوط کرده است؛ زنان در حوزه آموزش و سلامت توانمند شدند. در حوزه سياست خارجي بايد از رفتارها تنش‌آميز پرهيز و در جاي درست تحولات جهاني بايستيم.

بازي شروع شده است

حوادث اخير در کشور موجب شد منتقدين دولت به اظهار نظر در مورد شرايط سياسي و اقتصادي کشور نپردازند و بيشتر در مورد ريشه حوادث کشور اظهار نظر کرده و هشدارهايي را در اين ارتباط اعلام کنند اما کاهش التهابات جامعه به نظر مي‌رسد شرايط تغيير خواهد کرد زيرا هر از گاهي منتقدي قلم به دست گرفته و يا اينکه به سخنراني در موردشرايط کشور مي‌پردازند و نقدهايي جدي که پاسخي منطقي نيز از طرف دولت نمي‌تواند دريافت کند، به ساختار تصميم گيري اجرايي کشور وارد مي‌کنند. از اين رو به نظر کار بر روي نقد دولت آغاز شده است و از اين به بعد شاهد نقدهاي جدي از سوي دولتمردان سابق، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه رو به دولت خواهيم بود. شايد وضعيت توام با تنش ماه‌هاي قبل توانست دولت را از نوک پيمان نقد منتقدان دور کند اما اين دوري موجب شده عملا نقدهاي منطقي و دقيقي به رفتار اقتصادي دولت و تصميمات سياسي اعضاي کابينه رئيسي وارد شود. ديروز جهانگيري اين مسير را آغاز کرد و علي ربيعي نيز در اين ارتباط فعال شده است. عباس آخوندي نيز ماه‌هاست در زمينه نقد به تصميمات اقتصادي دولت فعاليت خود را آغاز کرده است. احتمال اينکه در هفته‌هاي آينده شيخ الوزرا کابينه روحاني، زنگنه در نقد سياست‌هاي حوزه انرژي ورود کند، بعيد نيست. البته نوبخت نيز چندي پيش در مورد ادعاي خالي بودن خزانه سخن گفت و اعلام کرد که خزانه خالي نبوده و روحاني نيز با گوشه و کنايه اعلام کرد که صندوق توسعه ارزي با ميليون‌ها دلار ارز به دولت سيزدهم تحويل شده است.

آنگاه که ظريف وارد گود شود!

واقعيت آن است که ريشه مشکلاتي که دولت با آن دست و پنجه نرم مي‌کند را بايد در گره کور روابط خارجي يعني عدم بازگشت به برجام خلاصه کرد. اينکه دولت تلاش دارد بدون نفت کشور را اداره کند و احتياجات مردم را حتي به صورت گران تامين کند، بسيار مطلوب است اما دولت از آن جهت زير فشار و سوال افکار عمومي است که آحاد جامعه مي‌دانند که مشکل اصلي چيست و تا زماني که کوه از مسير توسعه کشور برداشته نشود؛ مشکل حل نخواهد شد. اروپايي‌هايي که در دولت روحاني اجازه ندادند ترامپ مکانيزم ماشه عليه ايران را فعال کند، امروز در برابر ايران و در جبهه صهيونيست‌ها و آمريکايي‌ها ايستاده‌اند. فرصت استفاده از ظرفيت اروپايي‌ها در اين دولت از دست رفته است. به نظر مي‌رسد اين مورد بايد به صورت قوي به گوش دولت برسد. تنها يک فرد مي‌تواند با ادبيات صلح‌طلبانه، دلسوزانه و با در نظر گرفتن منافع اين دولت و منافع ملي به کمک دولت برسد. اين فرد کسي جز محمد جواد ظريف نيست. او با تسلطي که در روابط بين‌المللي دارد مي‌تواند کمک بزرگي به دولت باشد، حال بايد ديد ظريف از خلوت به جلوت مي‌آيد و يا فعلا قصد دارد به نامه نگاري‌هاي روحاني به مقامات عالي کشور بسنده کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار