| کد مطلب: ۱۰۴۹۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد

بفرمایید تـــورم

آرمان ملي - الميرا بابايي: تورم اين روزهاي اقتصاد وارد فاز بحراني شده و مدتي است استراتژي از من اصرار و از تو انکار بين کارشناسان اقتصادي و برخي مسئولان حکمفرماست. اين درحالي است که آخرين گزارش مرکز آمار که در ابتداي سالجاري منتشر شد نشان مي‌دهد در اسفند ماه نرخ تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش يافته است و بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه همواره وعده کاهش نرخ تورم را وعده مي‌دادند درحاليکه براساس آمارهاي مرکز آمار ايران واقعيت ديگري را نشان مي‌دهد. کارشناسان معتقدند که وضعيت شاخص تورم در سال آينده نيز همانند سالجاري خواهد بود و پيش‌بيني نهادهاي بين‌المللي پولي و مالي هم حکايت از ادامه روند صعودي نرخ تورم دارد.

وعده سازمان برنامه به کجا رسيد؟

ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه پيش‌تر گفته بود که روند تورم در سال آينده کاهشي خواهد بود در ضمن او اشاره کرده که مي‌توان تورم را ظرف دو سال به عدد منطقي رساند البته او رقمي براي تورم سال آينده عنوان نکرده است، افزون بر اين، معلوم نيست منظور ميرکاظمي از عدد منطقي چيست و قرار است با چه مکانيزمي تورم را کاهش يابد؟ هرچند پيش از او هم صالح‌آبادي که سرانجام وضعيت بازار ارز به سکانداري او در بانک مرکزي پايان داد، به روند کاهشي نرخ تورم در سال آينده اشاره کرده بود اما، گروهي از کارشناسان مي‌گويند در بهترين حالت وضعيت شاخص تورم همانند سالجاري خواهد بود. پيش‌بيني نهادهاي بين‌المللي پولي و مالي هم حکايت از ادامه روند صعودي نرخ تورم دارد. صندوق بين‌المللي پول در آخرين گزارش خود پيش‌بيني کرده بود که نرخ تورم براي دو سال آينده بالاي 50 درصد باقي خواهد ماند. بانک جهاني هم تورم 40 درصدي را براي اقتصاد ايران انتظار دارد. نخستين گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس از بررسي لايحه بودجه 1402 نمايانگر اين مطلب است که تورم در بودجه 1402 معادل 40 درصد است. به گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالانه دي ماه 1401 براي خانوارهاي کشور به 3/46 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل، 3 واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد و نرخ تورم سالانه دي ماه 1401 براي خانوارهاي کشور به 3/46 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل، 1. 3 واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد که منظور از نرخ تورم نقطه‌اي، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

افزايش نرخ تورم ماهانه خانوارهاي کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه قبل است و نرخ تورم ماهانه دي 1401 به 4. 3 درصد رسيده که در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل، 2. 4 واحد درصد افزايش داشته است. تورم ماهانه براي گروه‌هاي عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات 4. 1 درصد و براي گروه عمده «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» 4. 5 درصد بوده است اين در حالي است که نرخ تورم ماهانه براي خانوارهاي شهري و روستايي به ترتيب 4. 3 درصد و 4. 3 درصد است که نسبت به ماه قبل براي خانوارهاي شهري 2. 2 واحد درصد افزايش و براي خانوارهاي روستايي 3. 1 واحد درصد افزايش داشته است.

افزايش نرخ تورم سالانه خانوارهاي کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يک سال منتهي به ماه جاري، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه دي ماه 1401، براي خانوارهاي کشور به 46. 3 درصد رسيده که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل، 1. 3 واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد هم‌چنين نرخ تورم سالانه براي خانوارهاي شهري و روستايي به ترتيب 45. 5 درصد و 50. 0 درصد است که براي خانوارهاي شهري 1. 2 واحد درصد افزايش و براي خانوارهاي روستايي 1. 4 واحد درصد افزايش داشته است.

درصد تغييرات شاخص قيمت در دهک‌هاي هزينه‌اي کل کشور در ماه جاري

دامنه تغييرات نرخ تورم سالانه در دي ماه 1401 براي دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي از 7/43 درصد براي دهک دهم تا 532/53درصد براي دهک اول است. رحيم زارع در توضيح جلسه عصر ديروز کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1402 گفت: چهارمين جلسه کميسيون تلفيق براي بررسي کليات بودجه 1402 با حضور فرزين رئيس بانک مرکزي و رئيس گمرک تشکيل شد؛ در ابتداي نشست رئيس گمرک درآمدهاي پيش‌بيني شده گمرکي را توضيح داد که بر اساس آن براي سال آينده 126 هزار ميليارد تومان درآمد گمرکي پيش بيني شده که 31 هزار ميليارد تومان آن از درآمد واردات خودرو به ميزان دو ميليارد دلار است. وي با بيان اينکه نرخ تورم پيش بيني شده در لايحه بودجه 1402، 40 درصد است، گفت: در اين جلسه رئيس کل بانک مرکزي نيز توضيحاتي درباره نرخ تورم، رشد پايه پولي، مديريت نقدينگي و تسهيلات پرداختي تبصره‌ها 16 و 18 بودجه 1401 و موارد مورد نياز در بودجه سال آينده، تسهيلات مربوط به حوزه توسعه، سرمايه گردش، فرزندآوري و وديعه خريد مسکن و تحولات نرخ ارز، سکه و طلا و تحولات نرخ ارز و تثبيت قيمت‌ها و سياست‌هاي بازار مبادله ارز و طلا ارائه کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار