| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد

غول کنکور از راه رسید

آرمان ملي: مطابق برنامه‌ريزي که سازمان سنجش در خصوص برگزاري کنکور سراسري 1402 انجام داده قرار است آزمون نوبت اول در روزهاي 29 و 30 دي ماه 1401 و نوبت دوم در 14 و 15 تيرماه برگزار شود. «کنکور» واژه‌اي‌ست که تقريبا براي همه دانش‌آموزان ايراني که به سال‌هاي پاياني تحصيل خود در مدارس نزديک مي‌شوند با اضطراب و ترس همراه بوده؛ رقابتي که بسياري آن را ناعادلانه مي‌دانسته و مي‌دانند. هر چند که در سال‌هاي اخير با گسترش مراکز آموزشي غيردولتي و اشکال متنوع ديگري از آنچه به آن دانشگاه گفته مي‌شود، تا حدودي تب کنکور و دانشگاه رفتن (نظير آنچه براي دهه شصتي‌ها حاکم بود) فروکش کرده اما تفاوت کيفيت‌ها در آموزش و يا در برخي موارد سطح ارزشمندي مدرک تحصيلي و اينکه از کدام دانشگاه دريافت شده باشد باز هم بر حاکي از وجود همان رقابت قديمي در جاي جاي ايران است. خصوصا اينکه خانواده‌هاي بسياري در بخش‌هاي مختلف کشور توان پرداخت هزينه‌هاي تحصيل براي ورود به دانشگاه‌هاي پولي را ندارند. بر اساس آمار مديرکل روابط عمومي سازمان سنجش آموزش کشور، حدود 625 هزار نفر کارت ورود به جلسه را دريافت کرده‌اند و اين از ميان حدود 978 هزار داوطلبي است که در پنج گروه آزمايشي در نوبت اول کنکور سال 1402 ثبت نام کرده‌اند. به گفته عليرضا کريميان، نوبت اول اين کنکور در 417 شهر و 585 حوزه اصلي و بيش از 2هزار حوزه فرعي برگزار مي‌شود. برخي منابع هم از محدوديت‌هاي تردد به دليل برگزاري کنکور سراسري خبر مي‌دهند.

حاشيه در حاشيه

اما آزمون سراسري که از آن به عنوان کنکور ياد مي‌کنند، از حواشي پيرامونش هم جداشدني نيست. حاشيه‌هايي مثل تقلب در آزمون و لورفتن يا فروختن سوال‌ها و مسائلي از اين دست. برخي داوطلبان هم بنا به دلايل متفاوت از حضور در اين آزمون هم محروم شده يا بعد از شرکت و مشخص شدن نتايج متوجه محروميت خود مي‌شوند. کرونا هم که از اسفند 98 بعد از برگزاري انتخابات مجلس، موجوديتش به‌طور رسمي اعلام شد بر چهره و فرم داوطلبان تاثير قابل توجهي گذاشت؛ دختران و پسران با انواع پوشش‌هاي ضد کرونايي اعم از ماسک و عينک و دستکش و شيلدهاي حفاظتي بر صندلي‌ها در راهروها کلاس‌ها نشسته و صحنه‌اي که ممکن است براي بسياري داوطلبان دلهره‌آور باشد را ترسناک‌تر کرده بودند. در برگزاري کنکور سراسري و حاشيه‌هاي آن، شايد يکي از مواردي که بيش از همه مسئولين را به چاره انديشي وادار کرد، تقلب در آزمون بود. راهکارهاي آن‌ها اما خود حاشيه سازتر بود. قطع اينترنت سراسر کشور در ساعات برگزاري آزمون! خبري که توسط يکي از مسئولين و معاونين سازمان سنجش در يک برنامه زنده تلويزيوني (صبح بخير ايران) اعلام شد و خيلي‌ها گفتند که آزمون بهانه است و برخي هم انتقاد کردند که چرا به جاي رسيدن به راه حل اساسي و منطقي مي‌خواهيد صورت مساله را پاک کنيد و آن‌ها هم که کسب وکارشان به اينترنت وابسته است به نحو ديگري زبان به انتقاد گشودند. هرچند بعد از بالاگرفتن انتقادها، مسئولين وزارت ارتباطات و وزارت علوم تاييد نکردند اما صريحا هم نگفتند که قرار نيست اينترنت قطع شود و مسئوليت را به گردن تصميم گيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي انداختند و با اينکه فردا برگزاري آزمون شروع مي‌شود اما(تا اين لحظه) خبري از قطع يا عدم قطع اينترنت بيرون نيامده!

کنکوري‌هاي شهرهاي يخ زده

اين روزها کشور درگير قطع گاز در برخي نقاط است. حتما تصاويري از صفوف دريافت سوخت يا کشمکش‌هايي که منجر به درگيري هم شده در برخي شهرها و مناطق ايران نظير تربت‌جام را ديده‌ايد. افرادي که مي‌گويند هيچ وسيله گرمايشي نه تنها براي پخت غذا، گرم کردن آب و حمام و ساير احتياجات روزمره خود ندارند که سرما به جان خود و فرزندانشان رسوخ کرده است. از سوي ديگر اين شهرها و روستاها هم بدون شک داوطلباني دارند که مي‌خواهند در آزمون سراسري شرکت کنند و با راه يافتن به دانشگاه‌ها آينده خود و کشورشان را بسازند. با شرايطي که براي آن‌ها پيش آمده، امکان حضورشان در جلسات برگزاري آزمون فراهم است و آيا روحيه، انرژي و توان پاسخ به سوالات اين غول سراسري ترسناک را دارند؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار