| کد مطلب: ۱۰۴۶۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد

پالس‌‌های مثبت برای از سرگیری مذاکرات

آرمان ملي- سهيل ثابت: مذاکرات ايران و عربستان که در راستاي احياي روابط از فروردين ماه گذشته در بغداد پايتخت عراق آغاز و تا ارديبهشت ماه سالجاري نيز دور پنجم آن ادامه داشت طي چند ماه گذشته روندي مسکوت و ثابت را طي کرده و مسائل حول محور روابط دو کشور صرفا در اظهار نظرها و رويکردهاي اعلامي مقامات دو کشور باقي مانده و پيشرفتي نداشته است. اين در حالي است که اگر نگاهي به مواضع طرفين بيندازيم طرف ايراني همواره از مذاکره استقبال کرده و از لزوم پايبندي به 5 دور گذشته مذاکرات سخن گفته است. عراقي‌ها نيز به عنوان طرف ميانجي که ميزباني مذاکرات را بر عهده داشته و دارند همواره رويکردهاي سازنده‌اي در ترغيب و نزديک کردن مواضع طرفين داشته‌اند. اما سعودي‌ها به رغم اينکه از ابتداي مذاکرات دو کشور تا پايان دور پنجم رويکردهاي مثبت و سازنده‌اي در خصوص روابط دو کشور، مذاکرات و از سرگيري روابط ديپلماتيک و بازگشايي سفارتخانه‌ها داشتند؛ اما طي چند وقت گذشته سيگنال‌ها و پالس‌ها نشان مي‌دهد که شايد عربستاني‌ها مثل سابق تمايل و اشتياق لازم را براي از سرگيري مذاکرات در دور ششم در راستاي احياي روابط با ايران ندارند. برخي تحولات فضاي بين‌الملل مثل روي کارآمدن نتانياهو در اسرائيل و پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره‌اي کنگره آمريکا بيانگر اين نکته است که شايد بازهم شاهد تجديد مثلث عربستان- اسرائيل و جمهوريخواهان باشيم و شرايط به نحوي پيش برود که با توجه به ناآرامي‌هاي اخير داخلي؛ سعودي‌ها رويکرد ديگري پيش گيرند و نخواهند از در مذاکره و توافق براي احياي روابط برآيند. هر چند که هنوز به‌طور رسمي و مشخص موضعي رسمي و عملي از سوي مقامات عربستان نديده‌ايم و همين مساله نشان مي‌دهد که سعودي‌ها شايد هنوز هم نيم نگاهي به از سرگيري مذاکره و توافق با ايران داشته باشند. چه اينکه چندي پيش از اين عبدالرحمن الجمعه، نماينده دائم عربستان در اتحاديه عرب در حاشيه نشست اين اتحاديه در کشور الجزاير گفت: «ايران همسايه ماست و عربستان همواره براي رسيدن به توافق با ايران دستش به سوي اين کشور دراز است.» در شرايطي که برخي افراد و جريان‌ها هنوز نسبت به عربستان و احياي روابط با اين کشور موضع دارند و در اتفاقات اخير داخلي نيز يکي از کشورهاي پشت پرده حمايت کننده را سعودي‌ها مي‌دانند؛ بايد ديد شرايط از سرگيري مذاکرات بغداد در دور ششم به کجا خواهد انجاميد.

اميدواريم بتوانيم گام‌هايي براي بازگشت به وضعيت طبيعي برداريم

وزير امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات ايران و عربستان و ميانجيگري عراق با توجه به تحولات اخير و برخي اقدامات گروه‌هاي تروريستي از خاک اين کشور عليه ايران اظهار داشت: ما به آن چه در دور پنجم گفت‌وگوهاي تهران - رياض در عراق به توافق رسيديم پايينديم و آن چه ما بايد انجام دهيم را انجام داديم. بخش‌هايي از توافق هنوز از سوي سعودي انجام نشده است. حسين اميرعبداللهيان اظهار کرد: ما مذاکرات تهران و رياض را مفيد و موثر براي صلح و امنيت در منطقه مي‌دانيم. از اينکه يک رسانه شناخته شده به نام عربستان سعودي نقش ترويج ترور و تروريسم را در هشت هفته گذشته ايفا کرد گلايه خود را به مقامات عربستان اعلام کرديم و جمهوري اسلامي ايران اين اقدام رسانه‌اي غيرسازنده را در تعارض توافقات تهران و رياض در بغداد مي‌داند. وي تصريح کرد: اميدواريم عربستان نسبت به توافقات دور پنجم به تعهداتش عمل‌ کند تا بتوانيم گام‌هايي را براي بازگشت به وضعيت طبيعي برداريم.

براي نزديک کردن رويکردها تلاش مي‌کنيم

سخنگوي وزارت خارجه عراق با اشاره به تداوم مذاکرات ايران و عربستان تحت نظارت بغداد گفت که اين مذاکرات از مرحله امنيتي به مرحله ديپلماتيک رسيده است. احمد الصحاف، در اظهاراتي بيان کرد: اين وزارت در راستاي شراکت‌هاي راهبردي متعدد و ايجاد ثبات و امنيت در منطقه تلاش مي‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار