| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

مجید جلالی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

فوتبال ملی تحت تاثیر شرایط اجتماعی کنونی قرار دارد

آرمان ملی- احسان انصاری: شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ایران چه تأثیری بر عملکرد بازیکنان تیم‌ملی در جام‌جهانی خواهد داشت؟آیا در شرایط کنونی بازیکنان تیم‌ملی از نظر ذهنی آمادگی مقابله با تیم‌های بزرگی مانند انگلیس را دارند؟ مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تیم‌ملی در جام‌جهانی قطر چه خواهد بود؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با مجید جلالی، کارشناس برجسته فوتبال گفت‌وگو کرده است. جلالی معتقد است: « اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد در عملکرد تیم‌ملی تأثیرگذار است و کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود. من معتقدم این جام‌جهانی یک جام‌جهانی خاص برای ایران خواهد بود. در این جام‌جهانی ما ظرفیت این را داریم که یا صد درصد کیفیت خود را نشان بدهیم یا صفر درصد آن را. تیم‌ملی این ظرفیت را دارد که صد باشد. از نظر من صد به معنای این است که از گروه خود بالا برود. وضعیت صفر نیز این است که ما هر سه بازی خود را در مقابل انگلیس، ولز و آمریکا ببازیم و بدون امتیاز جام‌جهانی را ترک کنیم. من فکر می‌کنم ما در یکی از این دو وضعیت قرار خواهیم گرفت و در بین این دو وضعیت قرار نخواهیم گرفت. اینکه تیم‌ملی در نهایت به کدام سمت حرکت می‌کند بستگی به شرایط اجتماعی و روحی روانی دارد که در شرایط کنونی به تیم حاکم شده است.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تيم‌ملي در شرايطي بازي‌هاي خود را در جام‌جهاني آغاز خواهد کرد که در شرايط کنوني جامعه ايران وضعيت ملتهبي را سپري مي‌کند و اعتراضات خياباني به شکل‌هاي مختلف در کشور وجود دارد. در چنين شرايطي آيا تيم‌ملي از تمرکز کافي براي برگزاري‌ بازي‌هاي حساس برخوردار است؟

امروز ما در شرايطي قرار گرفته‌ايم که همه چيز جامعه تحت تأثير اتفاقاتي که در کشور رخ مي‌دهد. به صورت طبيعي فوتبال و وضعيت تيم‌ملي نيز تحت تأثير شرايط کنوني قرار گرفته است. در گذشته هنگامي که قرار بود تيم‌ملي در جام‌جهاني بازي کند از يک ماه قبل شور و شوق و حرارت زيادي در جامعه به وجود مي‌آمد. اين در حالي است که در شرايط کنوني اين شور و شوق در جامعه وجود ندارد. به هر حال اتفاقاتي که در جامعه رخ مي‌دهد در عملکرد تيم‌ملي تأثيرگذار است و کسي نمي‌تواند منکر اين قضيه شود. من معتقدم اين جام‌جهاني يک جام‌جهاني خاص براي ايران خواهد بود. در اين جام‌جهاني ما ظرفيت اين را داريم که يا صد درصد کيفيت خود را نشان بدهيم يا صفر درصد آن را. تيم‌ملي اين ظرفيت را دارد که صد باشد. از نظر من صد به معناي اين است که از گروه خود بالا برود. وضعيت صفر نيز اين است که ما هر سه بازي خود را در مقابل انگليس، ولز و آمريکا ببازيم و بدون امتياز جام‌جهاني را ترک کنيم. من فکر مي‌کنم ما در يکي از اين دو وضعيت قرار خواهيم گرفت و در بين اين دو وضعيت قرار نخواهيم گرفت. اينکه تيم‌ملي در نهايت به کدام سمت حرکت مي‌کند بستگي به شرايط روحي رواني است که به تيم حاکم شده است.

در شرايطي که ما بايد با تيم‌هاي بزرگ فوتبال جهان به خصوص انگليس بازي داريم چالش مهم تيم‌ملي را فني مي‌دانيد يا روحي رواني و اجتماعي؟

با توجه به شرايط اجتماعي که کشور ما در آن قرار گرفته است من معتقدم که شرايط اجتماعي و وضعيت روحي و رواني بازيکنان تيم‌ملي مهم‌تر است و تأثير بيشتري بر عملکرد بازيکنان خواهد داشت. من معتقدم اين تيم از ظرفيتي برخوردار است که حتي از گروه خود نيز بالا برود. دليل اين موضوع اين است که بازيکنان و تجربه‌اي که در اختيار دارند از اين ظرفيت برخوردار هستند که در جام‌جهاني کار بزرگي را انجام بدهند. از نظر فني تيم در وضعيت خوبي است. از نظر مديريتي نيز تيم‌ملي به خوبي هدايت مي‌شود. با اين وجود ما دقيقا نمي‌دانيم که آيا در شرايط کنوني بازيکنان تيم‌ملي از آرامش ذهني و رواني کافي براي بازي در جام‌جهاني برخوردار هستند و يا خير. بدون ترديد وضعيت جامعه و اتفاقاتي که رخ مي‌داد در سطح انگيزشي بازيکنان تيم‌ملي تأثيرگذار است. در شرايط کنوني تيم‌ملي روزهاي حساس و سرنوشت‌سازي را پشت‌سر مي‌گذارد. بايد ببينيم در شرايط کنوني ذهن بازيکنان تيم‌ملي درگير چه مسائلي است؟ بدون ترديد اينکه اين روزها در ذهن بازيکنان تيم‌ملي چه مي‌گذرد مي‌تواند در سرنوشت تيم‌ملي در جام‌جهاني تعيين کننده باشد.

چه عواملي بايد در کنار هم قرار بگيرد تا تيم‌ملي در وضعيت صد قرار داشته باشد و چه عواملي بايد وجود داشته باشد تا تيم‌ملي صفر باشد؟

همه چيز به فضاي ذهني تيم‌ملي بستگي دارد و اين موضوع در سرنوشت تيم‌ملي تعيين کننده خواهد بود. اين در حالي است که ما از فضاي ذهني بازيکنان تيم‌ملي کاملا بي‌اطلاع هستيم و نمي‌دانيم در فضاي تيم‌ملي چه اتفاقاتي در حال رخ دادن است. اين در حالي است که تيم‌ملي در پارامترهاي فني، آناليز، ترکيب چيني و زوج سازي در وضعيت خوبي قرار دارد و به خوبي در تيم‌ملي انجام مي‌شود. نکته مهم در اين زمينه اين است که فضاي ذهني بازيکنان تيم‌ملي براي زماني که قرار است بازي آغاز شود در چه سطحي قرار دارد. اين موضوع از همه موضوعات ديگر مهم‌تر است و تأثيرگذاري بيشتري دارد. در شرايط کنوني ما از فضاي تيم‌ملي دور هستيم و به خوبي از وضعيت تيم‌ملي اطلاع نداريم که آيا تيم‌ملي آرامش دارد و بازيکنان از نظر رواني در وضعيت خوبي قرار دارند؟آيا سطح انگيختگي بازيکنان تيم‌ملي به اندازه کافي در وضعيت مطلوب قرار دارد؟ اين موضوعي است که تأثير زيادي بر عملکرد تيم‌ملي خواهد داشت. اگر ذهن بازيکنان تيم‌ملي درگير مسائلي به جز فوتبال باشد نمي‌توان انتظار زيادي از تيم‌ملي داشت.

آيا در شرايط حساس کنوني که تيم‌ملي نياز به انگيزه و آرامش دارد تجربه کي‌روش در مربيگري تيم‌هاي مختلف دنيا مي‌تواند به تيم‌ملي کمک کند؟ آيا کي‌روش مي‌تواند به خوبي اين وضعيت را مديريت کند که تيم‌ملي در بهترين وضعيت کيفي خود قرار بگيرد؟

در شرايط حساس کنوني تنها کسي که مي‌تواند از فضاي ذهني بازيکنان تيم‌ملي مراقبت و راهبري کند سرمربي تيم‌ملي است. اين وضعيت تنها مختص تيم‌ملي ايران نيست و شامل بقيه تيم‌هاي ملي نيز مي‌شود. به هر حال سرمربي تيم و نوع رهبري که انجام مي‌دهد نقش مهمي در موفقيت يک تيم خواهد داشت. آقاي کي‌روش يک مربي باتجربه است. از اين مهم‌تر اين است که ايشان پس از اينکه مدت‌ها در تيم‌ملي حضور داشته و با فرهنگ جامعه ما آشنا شده به خوبي مختصات ذهني و رواني بازيکنان تيم‌ملي را مي‌شناسد. از نظر روحي و رواني کي‌روش روي بازيکنان تيم‌ملي تسلط دارد. به همين دليل اين موضوع مي‌تواند يک نقطه اميد براي تيم‌ملي باشيم که بتوانيم به آينده تيم‌ملي اميدوار باشيم.

آيا از نظر تاکتيک تيمي ايران مانند جام‌جهاني روسيه که در مقابل اسپانيا و پرتغال به صورت بسته و دفاعي بازي کرد اين کار را در جام‌جهاني قطر نيز انجام خواهد داد و در مقابل تيم‌هايي مانند انگليس به اين شيوه بازي خواهد کرد؟

در شرايط کنوني نسبت به چهار سال و يا هشت سال پيش روش‌هاي دفاعي تغيير کرده و ديگر نمي‌توان عنوان کرد تيمي که چهار سال به يک شکل دفاع کرده در جام‌جهاني آينده نيز به همان شيوه دفاع خواهد کرد. امروز مي‌توان دفاع را از محوطه جريمه تيم حريف آغاز کرد و يا اينکه مي‌توان با شيفت‌هاي کم حجم دفاع کرد. اين در حالي است که در شرايط کنوني تيم‌ملي ايران با مشکلاتي مواجه است که در مربي ترديد ايجاد مي‌کند و يا باعث مي‌شود مربي تيم‌ملي احتياط بيشتري به خرج دهد. البته موضوع تنها وضعيت فني تيم‌ملي نيست و در يک مسابقه فوتبال بايد شرايط تيم حريف را نيز در نظر گرفت. ما در بازي نخست خود با تيم‌ملي انگليس بازي داريم که از نظر مهارتي تيم بزرگي است. به همين دليل اين احتمال وجود دارد که سطح مهارت بازيکنان تيم‌ملي انگليس تيم ايران را به عقب ببرد. از سوي ديگر به دليل اينکه ما در برخي پست‌ها با ضعف‌هايي مواجه هستيم که اين پست‌ها نيز کليدي است و در حرکت تيمي نقش موثري دارد. اين ضعف‌ها به خصوص در خطوط دفاعي وجود دارد. به همين دليل احتمال دارد ما دوباره به بازي بسته و رو به عقب روي بياوريم.

از ضعف‌هاي کليدي در تيم‌ملي سخن گفتيد. به نظر شما در شرايط کنوني تيم‌ملي چه نقاط ضعف جدي دارد؟

من قصد ندارم در شرايط کنوني روي نقاط ضعف تيم‌ملي متمرکز شوم چون ما چند روز ديگر با تيم‌ملي انگليس بازي داريم و بايد نخستين بازي خود را در جام‌جهاني قطر انجام بدهيم. با اين وجود ما در خطوط دفاعي با مشکلاتي مواجه هستيم. هر چند در شرايط کنوني قصد ندارم درباره نقاط ضعف تيم‌ملي صحبت کنم.

با توجه به شرايط جامعه بازي ايران با آمريکا و انگليس به دليل مناقشات سياسي في مابين داراي حساسيت‌هاي زيادي شده است. تحليل شما از اين دو بازي چيست؟

در شرايط کنوني بايد تمرکز تيم‌ملي روي بازي اول با انگليس باشد. شايد مهم‌ترين بازي ما در جام‌جهاني قطر نيز بازي با انگليس باشد. به هر حال نتيجه اين بازي مي‌تواند روي عملکرد تيم در بازي‌هاي آينده تأثير بگذارد. به همين دليل از الان صحبت کردن درباره بازي سوم تيم‌ملي زود است. قبل از بازي با آمريکا ما بايد دو بازي ديگر را انجام بدهيم. به همين دليل بايد وضعيت دوبازي اول ايران در جام‌جهاني مشخص شود تا بتوانيم درباره بازي ايران و آمريکا صحبت کنيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار