| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

ناطق نوری کنار رفت، حذف نشد

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: روز سه شنبه اسامی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری اعلام شدند. حذف برخی اسامی و ابقای برخی دیگر قابل توجه بود که مهم‌ترین آن، ابقای احمدی‌نژاد در مجمع است. محمدرضا باهنر از اعضای این مجمع چندی پیش درباره احتمال حذف احمدی‌نژاد گفته بود: «احمدی نژاد حرف‌هایی که می‌زند خیلی مطابق با روال عادی سیاسیون کشور نیست. یک زمانی یک خبرنگار از من پرسید که آقای احمدی نژاد این حرف‌ها را که می‌زند هنجارشکنی است این نظام نمی‌خواهد با او برخورد کند؟ پاسخ این است که بعضی وقت‌ها بعضی از این آقایان دنبال این هستند که جنجال جدید اتفاق بیفتد و اصلا دنبال این هستند که بیا من را بگیر و ببر، نظام اسلامی مدبرتر و شجاع‌تر از این است که بخواهد در بازی یک آدم قرار بگیرد. خداوند متعالی بگرداند درجات حضرت امام (ره) را یادم هست مجلس دوم یکی از اعاظم که مرحوم هم شدند، آن زمان حرف پشت‌سرش بسیار بود و شورای نگهبان هم صلاحیت او را رد کرد، پیام از طرف حاج سید احمد آقا رسید که صلاحیت فلانی را تایید کنید، این پیام به آقایان شورای نگهبان در آن زمان برخورد و گفتند که چرا ما صلاحیت ایشان را تایید کنیم وقتی که می‌دانیم ایشان صلاحیت ندارند جمله‌ای که حضرت آقا فرمودند مضمونش این بود که ایشان در مجلس باشد ضررش کمتر است تا بیرون مجلس و اینگونه اتفاقات هم می‌افتد» یا محمد صدر درباره احمدی نژاد اینگونه گفت: «من نمی‌دانم که در دوره بعد ایشان هست یا نیست، و در دوره فعلی ایشان خیلی در جلسات مجمع فعال نیست و عمدتاً هم وقتی به مجمع می‌آید نزد آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه می‌رود (برای همان مشکلاتی که همکاران قدیمی‌اش داشتند) و به ایشان نامه می‌دهد وگرنه ایشان در مجمع خیلی فعال نیست.» به هر حال احمدی‌نژاد ابقا شد و از این پس باید شاهد رفتارهای او بود. محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران می‌گوید: « آنچه جامعه سیاسی ایران باور داشتند این بود که آقای احمدی نژاد از جدول اسامی اعضای مجمع تشخیص در دوره‌ جدید حذف خواهد شد ولی، بر اساس آنچه اتفاق افتاد حتما نظر رهبری متکی بر دلایل و استدلال‌هایی است که ما نمی‌دانیم. البته، می‌توان گمانه زنی‌ کرد اما، ممکن است این گمانه‌ها با واقعیت ارتباطی نداشته باشد. به دلیل آنکه رویکردهای مثبتی دارم، تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.»
ناطق نوری تمایل نداشت؟
اما چرا ناطق نوری حذف شد؟ شیخ نور از روحانیون میانه‌رویی است که بارها نشان داده برای آرامش کشور از تلاشی فروگذار نیست. برخی دلیل عدم انتشار نام وی در جمع اعضای مجمع تشخیص را به اختلافاتی مربوط می‌دانند که به لاریجانی‌ها دارد. او از سال 1395 اختلافاتی با صادق و فاضل آملی لاریجانی پیدا کرد تا جایی که فاضل لاریجانی، برادر رئیس وقت قوه قضائیه در آذر ماه ۹۵، و در نامه‌ای اعلام کرد آماده است اموالش بررسی شود، به شرط آنکه درباره اموال علی اکبر ناطق نوری و محمود احمدی‌نژاد هم تحقیق شود. ناطق پاسخ داد: قطعاً بازرسی همیشه به سود افراد نیست و در این بین منافع برخی افراد در پی بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد به مخاطره می‌افتد و در نهایت آنان احساس خطر و ابراز گلایه می‌کنند که البته این ابراز نظرها مهم نیست و کسی که در جایگاه بازرسی حضور دارد نباید از این رفتارها برنجد. ناطق نوری با یک بیت شعر اظهار نظرهای خود را تکمیل کرد که: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم، که در طریقت ما کافریست رنجیدن» پس از آن بود که ناطق ترجیح داد به جلسات مجمع نرود. بنابراین می‌توان اذعان داشت که ناطق نوری حذف نشد بلکه کناره گیری کرد. عطریانفر هم گفت: نمی‌دانم علت حذف نام آقای ناطق نوری چه بود چرا که ایشان جزو چهره‌های شاخص کشور هستند. انتظار این بود که آقای ناطق‌نوری با سابقه درخشان خود در لیست اعضا باشند، امیدوارم علت عدم درج اسم‌ ایشان ناشی از عدم تمایل خود ایشان باشد ولی اگر غیر از این باشد، خیلی مایه خسارت است.
روحانی در مسیر خاتمی
نام آشنای دیگری که در لیست نبود، حسن روحانی است. عطریانفر می‌گوید: «رویکرد رهبری در گذشته به این صورت بود که روسای جمهوری که ماموریت‌شان به پایان می‌رسید در صورتی که خودشان پذیرای عضویت باشند آنان را در لیست اعضا قرار می‌دادند. اگر تلقی من درست باشد ممکن است فقدان اسم آقای روحانی در جدول، ناشی از عدم تمایل شخص ایشان باشد. علت این احتمال نیز این است که آقای روحانی، به این نگاه می‌کنند که افرادی که دور یک میز نشستند در چه ترازی هستند و قدرت تشخیص مصلحت ملی را تا کجا می‌دانند.» مرداد 1384، پایان دولت اصلاحات و خداحافظی سید‌محمد خاتمی از پاستور بود. از آن روز این مساله مطرح بوده که او حضور در مجمع را به دلایل شخصی نپذیرفته و به‌همین‌دلیل مقام معظم رهبری حکمی برای خاتمی صادر نکرده است. صفار هرندی، وزیر فرهنگ دولت احمدی‌نژاد در آن مقطع به این موضوع اشاره کرده و گفته: «وقتی دوره‌ خاتمی به پایان رسید، آقا به او می‌گویند که من بنا دارم شما را به‌عنوان عضو مجمع تشخیص منصوب کنم. خاتمی خودش می‌گوید «به من اجازه دهید من آنجا نباشم، یک کار شخصی دارم، آن کارم را دنبال کنم شاید بهتر باشد.» ایشان نیز پذیرفتند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار