| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد

حاشیه‌های یک شکست!

آرمان‌ملی: حسن یزدانی در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد مقابل «تیلور» آمریکایی تن به شکست داد. این شکست با انتقاد تند پدر وی از «علیرضا دبیر» همراه شد. انتقادی که ظاهرا مورد تایید برخی پیشکسوتان نیز هست.
شروع ماجرا
حسن يزداني دارنده مدال طلاي المپيک و جهان براي پنجمين‌بار در مسابقات جهاني کشتي آزاد مقابل «ديويد تيلور» از آمريکا قرار گرفت. در وزن 86 کيلوگرم حسن يزداني پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتيجه 10 بر صفر مقابل ايوان ايچيزلي از مولداوي به برتري دست يافت. وي در دورسوم و مرحله يک‌چهارم نهايي با نتيجه 11 بر صفر سباستين جزيرزانسکي از لهستان را مغلوب کرد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. وي در مرحله نيمه‌نهايي با نتيجه 10 بر صفر بوريس ماکويف دارنده مدال نقره جهان از اسلواکي را از پيش‌رو برداشت و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني به مصاف ديويد تيلور قهرمان المپيک و جهان از آمريکا رفت که اين مبارزه پنجمين مبارزه 2 کشتي‌گير محسوب ‌می‌شد. يزداني که از سوي اتحاديه جهاني کشتي لقب «پادشاه» را دارد در تايم اول با نتيجه 2 بر يک شکست خورد. در تايم دوم برتري با تيلور بود و او اين مسابقه را 7 بر يک برد تا طلاي ديگري براي کشورش کسب کند. يزداني در اين مسابقات به مدال نقره رسيد‌.
انتقاد
پدر حسن یزدانی در مراسم استقبال از تیم‌ملی کشتی آزاد در بازگشت از رقابت‌های قهرمانی جهان، در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: «پسر من دنبال رکورد نیست و فقط برای شادی دل مردم کشتی می‌گیرد. پسر من دنبال رئیس فدراسیون نیست، دنبال سرمربی نیست، دنبال شورای شهر و نماینده مجلس نیست. پسر من می‌خواهد بعداز پایان کشتی در مجموعه خودش بچه‌ها را آموزش بدهد و مثل خودش کشتی‌گیر به‌بار بیاورد.» ایسنا در ادامه نوشت: وی در ادامه با طرح ادعاهای جنجالی علیه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، اظهارداشت: «سوال من این است چرا آقای دبیر نیم‌ساعت مانده به مبارزه فینال به پسر من گفت که با مربی ۱۱۰ کیلوگرمی تمرین کن که باعث شد ضربان قلب او به ۲۵۰ برسد؛ در حالیکه نیم‌ساعت بعد، مبارزه فینال داشت؟ چرا این کار را کرد؟ باید پاسخ بدهد. چرا در فدراسیون کشتی در تمرینات زیرکتف با حسن یزدانی کار می‌کند، اما اینجا می‌گوید کشتی فقط زیر کتف‌زدن نیست؟» پدر حسن یزدانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا معتقد است رئیس فدراسیون کشتی در امور فنی دخالت می‌کند؟ بیان داشت: «این را می‌توانید از آقای «دبیر» سوال کنید. مگر در فضای‌مجازی فیلم‌ها را نمی‌بینید؟ اینکه آیا دخالت می‌کند یا نه را من نمی‌دانم، اما من اینجا جواب می‌خواهم. آقای «عامل» چرا قبلا گزارش می‌کرد می‌گفت رحمان عموزاد به سبک حسن یزدانی کشتی می‌گیرد، اما اینجا اسمی از او نبرد؟ تمام کشتی‌گیرانی که کشتی می‌گیرند به سبک حسن یزدانی زیر کتف می‌زنند. بعداز ۲۷ سال می‌خواهند سبک کشتی حسن را عوض کنند؟ برای چه؟ حسن باید کشتی خودش را بگیرد. حسن مگر نونهال است که می‌خواهند از نو سبک او را عوض کنند؟»
نظر برزگر
منصور برزگر در گفت‌وگو با «ایرنا» در واکاوی دلایل شکست حسن یزدانی برابر دیوید تیلور اظهارداشت: مربیان و حسن یزدانی با همان شیوه سال قبل به مصاف تیلور رفتند و این ایراد کار بود، زیرا قهرمان آمریکایی بر روی آن کار کرده بود و توانست به‌راحتی از دستان یزدانی عبور کند. به عبارتی کشتی‌گیر آمریکا به‌خوبی یزدانی را آنالیز و با آمادگی کامل گام در این دوره از مسابقات گذاشت. من نمی‌دانم مقصر این باخت مربیان است یا حسن یزدانی، اما باید برای این دیدار حساس راهبردهای بهتری در دستور کار قرار می‌گرفت تا یزدانی به‌راحتی بازنده این دیدار نباشد.
صحبت فلاح
اکبر فلاح پیشکسوت کشتی کشورمان در مورد کشتی حسن یزدانی و باخت او مقابل تیلور و انتقاد‌های پدرش گفت: مسئولان فدراسیون صحبت‌های بیهوده می‌کنند که می‌گویند با زیرکتف نمی‌توان کشتی‌گیر آمریکایی را شکست داد. چرا که یزدانی مثل همیشه کشتی گرفت و تاکتیک خود را تغییر نداده بود. سال گذشته زمانی‌که کادرجدید تیم‌ملی روی کار آمد و در مسابقات جهانی شرکت کردند، همه پیروزی‌ها را به‌نام خود ثبت کردند، این حرف را هیچ‌کس باور نکرد، چرا که در مدت زمان کوتاه مگر می‌توان تاکتیک یک کشتی‌گیر را تغییر داد و قهرمانی را به‌نام خود کرد. یزدانی در رویارویی با تیلور همان کشتی‌گیر همیشگی بود، سبک تیلور تغییر کرده بود. او در این یکسال به‌خوبی یزدانی را آنالیز کرده بود و توانست از پس او بربیاید. تیلور به مراتب از یزدانی بهتر بود، اما این پایان راه نیست او هشت سال است که با همین شیوه کشتی می‌گیرد و مدال به‌دست می‌آورد. او باید یک فن جدید اضافه کند و زمانی‌که دست زیرکتف حریف می‌برد یک فن جدید داشته باشد تا کشتی‌اش بسته نشود. فلاح عنوان کرد: اگر یزدانی مشکل داشت سه کشتی قبلی خود را با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز نمی‌شد.
صحبت یزدانی
حسن یزدانی پس از بازگشت تیم‌ملی کشتی آزاد کشورمان از مسابقات جهانی بلگراد درباره حمایت مردم از خودش با وجود کسب مدال نقره این رقابت‌ها، اظهارداشت: «کوچک تک‌تک این عزیزان هستم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک با خوش‌رنگ‌ترین مدال، دل آنها را شاد کنم.» او درخصوص اینکه آیا سال آینده مدال طلا می‌گیرد، گفت: «اگر در تیم باشیم، ان‌شاءا...» او درمورد ناراحتی پدرش و اینکه او اعلام کرده قبل از فینال اتفاقاتی رخ داده که سبب شکست پسرش شده است، توضیح داد: «پدر عزیز من معمولا برای باخت من ناراحت می‌شود و این برای همه طبیعی است. برای خانواده کشتی‌گیر هم بیشتر اما امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این باخت را با پیروزی جبران کنم.» دارنده مدال نقره مسابقات جهانی بلگراد درمورد اظهارنظر منصور برزگر مبنی بر اینکه تیلور آماده‌سازی بهتری از حسن یزدانی داشته است؛ اما کادرفنی تیم‌ملی تصور می‌کردند او همان کشتی‌گیر سال گذشته است، بیان داشت: «مربیان تیم‌ملی زحمت کشیدند و از همه آنها تشکر می‌کنم، اما اشتباه از خود من بود و حریفم استفاده کرد. تیلور باهوش‌تر بود و بهتر عمل کرد. از نقاط ضعف من استفاده برد و نتوانستم عملکرد خوبی نشان بدهم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار