| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

استعفای واتساپی «بنا»؟!

آرمان‌ملي: تيم‌ملي کشتي‌فرنگي کشورمان که مدعي اصلي رقابت‌هاي جهاني بود از رفتن روي سکوي اول تا سوم اين مسابقات بازماند. گفته مي‌شود «محمد بنا» پس از ناکامي تيم‌ملي کشتي فرنگي، از کشتي‌گيران خداحافظي کرده است.

ناکامي

تيم‌ملي کشتي‌فرنگي ايران که در غياب تيم روسيه‌ محروم، مدعي عنوان قهرماني جهان مسابقات جهاني 2022 محسوب مي‌شد، نه تنها عنوان نايب‌قهرماني سال گذشته را ارتقا نداد بلکه نزولي غيرقابل انتظار را در بلگراد تجربه کرد. تيم‌ملي کشتي فرنگي با 2 نقره محمدرضا گرايي و امين ميرزازاده و برنز محمدهادي ساروي، صاحب 81 امتياز شد و روي سکو نرفت. اين تيم عنوان چهارمي جهان را به خود اختصاص داد. تيم ترکيه با 125 امتياز قهرمان جهان شد. آذربايجان با 118 امتياز به‌عنوان نايب‌قهرماني رسيد و صربستانِ ميزبان که تنها با 6 کشتي‌گير در مسابقات شرکت کرد و 4 طلا گرفته بود، با 110 امتياز در جايگاه سوم قرار گرفت. مدال‌هاي طلاي اوزان دهگانه کشتي‌فرنگي جهان نيز به صربستان (4 طلا)، ترکيه 2 (طلا)، قرقيزستان (2 طلا)، آذربايجان و ارمنستان رسيد.

واکنش وزير

حميد سجادي، وزير ورزش در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي نتيجه ضعيف کشتي‌فرنگي در رقابت‌هاي جهاني عنوان کرد: من کارشناس کشتي نيستم که بخواهم ارزيابي کنم، اما منتظر هستيم تا فدراسيون توضيح دهد. همچنين منتظر تحليل و واکاوي کارشناسان کشتي هستيم. وي يادآور شد: خانواده ورزش و اهالي کشتي، دوست داشتند که مدال طلا هم بين مدال‌ها باشد، اما فکر مي‌کنم که حتما قضاوت و کارشناسي و تحليل به عهده کارشناسان امر است. منتظريم که تحليل آنان را بشنويم تا طي دوسال آتي بتوانيم سهميه‌هاي المپيک را بگيريم و تمام اميدمان به المپيک پاريس است تا به اهداف ارزشمند فدراسيون برسيم. سجادي بيان داشت: در وزارت ورزش هم معاونت ورزش قهرماني و هم کارشناسان در حال تحليل هستند اما اينکه من بخواهم به‌عنوان وزير نظرفني درباره کشتي بدهم، فکر مي‌کنم که درست نيست.

صحبت کارشناس

علي اشکاني، سرمربي سابق تيم‌ملي کشتي‌فرنگي با تاکيد بر اينکه عدم هماهنگي ميان مربي، سرمربي و ملي‌پوشان بزرگ‌ترين ضعف کاروان کشتي‌فرنگي کشورمان در صربستان بود، اظهارداشت: در اين رقابت‌ها رضا گرايي در هر 5 مورد کشتي خود درخواست چلنج را داشت که توسط مربيان رد شد و پس از اعتراض کشتي‌گير، چلنج کردند که موفق به کسب هر 5 امتياز شد. همچنين عدم اعمال درخواست چلنج عليرضا نجاتي از ديگر مواردي بود که مانع فيناليست‌شدن اين کشتي‌گير شد. وي گفت: قطعا اگر براي نجاتي درخواست چلنج داده مي‌شد کشتي‌گير خوب ما مي‌توانست با برتري در اين مسابقه به فينال راه پيدا کند. اشکاني در ادامه با اشاره به غياب کشتي‌گيران بلاروس، اوکراين، روسيه، کوبا و تعداد کم حريفان صربستاني عنوان کرد: شرايط در اين دوره از مسابقات به گونه‌اي بود که از تيم کشتي‌فرنگي ايران انتظار قهرماني را داشتيم، اما متاسفانه به‌دليل عدم هماهنگي، برنامه‌ريزي و اولويت قراردادن قهرماني تيم، امتيازات نفرات ناديده گرفته شد و موفق به کسب نتيجه مطلوب نشديم. کشور ميزبان در چند وزن کشتي‌گير نداشت و اين بهترين فرصت بود که ما بتوانيم عنوان قهرماني را به‌دست آوريم. تنها هدف کادرفني و فدراسيون اين بود که به هر قيمتي روي سکو برويم. نايب‌قهرمان سابق کشتي فرنگي جهان با بيان اينکه در طول تاريخ کشتي 4 بار روي سکو رفته‌ايم، افزود: نزديک به 20 سال است که محمد بنا، سرمربي تيم‌ملي کشتي است و تلاش خود را براي تيم کرده است. در اين بين چند سال هم من و پازاج حضور داشتيم، اما متاسفانه در چند سال اخير در بخش انتخابي تيم‌ملي، فدراسيون قانونمند و در راستاي عدالت عمل نشده است. همچنين اواخر نيز عليرضا دبير قالب‌هايي را جهت انتخاب طراحي کرد که اصولي نبود و تمامي اين موارد مانع شرکت کشتي‌گيران در انتخابي و پيشرفت تيم کشتي مي‌شود. سرمربي سابق تيم‌ملي کشتي فرنگي يادآور شد: هيچ کشتي‌گيري بدون توکل بر خدا روي تشک نمي‌رود و ترجيح مي‌دهد که قبل از رفتن به رقابت‌هاي جهاني در انتخابي شرکت کند و بدون حاشيه و هرگونه ناراحتي در مسابقات حضور داشته باشد و افتخارآفريني کند.

چرخه انتخابي

چرخه انتخابي کشتي‌فرنگي بر خلاف آزاد بسيار متفاوت بود به‌طوري‌که در کشتي آزاد شاهد رقابت حسن يزداني، کامران قاسم‌پور و اميرحسين زارع طلايي‌هاي جهاني نروژ در انتخابي بوديم در حالي‌که برخي از مدال‌آوران جهاني در کشتي‌فرنگي از همان ابتدا تافته جدا بافته بودند و حتي تعدادي از آنها در انتخابي هم شرکت نکردند. مهرزاد اسفندياري‌فر از مربيان اسبق تيم‌ملي کشورمان به «فارس» گفت: کشتي‌گيران از نظر جسماني خوب نبودند و فکر مي‌کنم از نظر روحي و رواني هم آمادگي لازم را نداشتند. اين مربي کشتي‌فرنگي يکي ديگر از دلايل عملکرد ضعيف ملي‌پوشان را عدم برگزاري انتخابي در برخي اوزان عنوان کرد و بيان داشت: در انتخاب کشتي‌گيران هم بايد دقت کنيم؛ شما در کشتي آزاد حسن يزداني را ببينيد، نزديک است که به رکورد جهان پهلوان تختي برسد، اما در انتخابي تيم‌ملي شرکت مي‌کند اين با کسي که بدون انتخابي به تيم مي‌آيد فرق دارد. مثلا «بنا» به علي ارسلان حتي اعتقاد نداشت در تمرينات ملي شرکت کند؛ اما او براي صربستان طلا گرفت.

تصميم

با وجودي که سال گذشته عنوان شد محمد بنا تا بازي‌هاي المپيک 2024 پاريس سرمربي تيم‌ملي کشتي‌فرنگي ايران است و عليرضا دبير و حميد سوريان هم اعتقاد زيادي به لحاظ فني و اخلاقي به او دارند، اما تمايلي به ادامه کار ندارد و ظاهرا فارغ از هر نتيجه‌اي قصد داشت بعداز مسابقات جهاني به کار خود در تيم‌ملي خاتمه دهد. «تسنيم» نوشت: «بنا» در گروه واتساپي تيم‌ملي ضمن حلاليت طلبيدن از شاگردانش، با آنها خداحافظي کرده و به‌نظر مي‌رسد اين به معناي خداحافظي بنا با تيم‌ملي کشتي‌فرنگي باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار