| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

کشف تونل مخفی به مجلس دوازدهم!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: انتقاد ممنوع! اين پيامي است که مي‌توان از اتفاقات چند روز اخير دريافت کرد. حتي حاميان ديروز دولت هم ظاهرا مجالي براي انتقاد ندارند، چراکه بلافاصله با واکنش‌هايي مواجه مي‌شوند که آنها را به عقب‌نشيني مجبور مي‌کند که نمونه اخير آن مجتبي ذالنور نماينده قم است. او از سال 96 سوداي کمک به رئيسي براي جلوس بر کرسي رياست جمهوري را داشت و در سال 1400 به خواسته خود رسيد اما واقعيت با آنچه در ذهن نماينده قم مي‌گذشت، تفاوت داشت به نحوي که در آستانه يکسالي دولت در صف نخست منتقدان رئيس جمهور و کابينه او قرار گرفت اما خيلي زود بار ديگر جامه حمايت بر تن کرد. آيا رسانه‌هاي حامي دولت به اين نماينده فشار آوردند؟ آيا ذوالنور نخواست چهره‌اي مانند برخي ياران احمدي‌نژاد از خود به نمايش بگذارد که در ابتدا رفيق گرمابه و گلستان او بودند اما با آغاز انتقادات به دولت احمدي نژاد بر طبل انتقاد از اين دولت ورئيس آن کوبيدند.

اظهاراتي براي ورود به مجلـــس دوازدهم

برخي رفتارهاي اخير ذوالنور را به نوعي مرتبط باانتخابات مجلس دوازدهم مي‌دانند بدين معنا که او انتقاد مي‌کند تا از خود چهره‌اي مستقل به نمايش بگذارد . محمدمهاجري فعال سياسي اصولگرا ديـــروز نوشــــت:« از: مااصولگراها،به: حجت الاسلام مجتبي‌ ذوالنور، نماينده محترم قم. در جلسه علني مجلس، زبان به انتقاد از دولت آقاي رئيسي گشوده‌ايد و آن را مورد عتاب و خطاب قرار داده‌ايد. گفته‌ايد اين دولت مثل تردميل است که کار مي کند اما جلو نمي‌رود. خطاب به رئيس جمهور گفته‌ايد،يک چهارم فرصت خدمت شما گذشت آيا يک چهارم اهدافي که بايد طي کنيد وصول شده است و به آن رسيده‌ايد؟ گفته‌ايد:کيست که نداند فساد سيستمي بانکي و قاچاق کمر اقتصاد کشور را شکسته است؛ کدام قرارگاه شما براي رفع اين مشکلات فعال هستند؟ آقاي ذوالنور! از قديم گفته‌اند خودکرده را تدبير نيست. آن روز که باتفاق دويست نماينده به رئيس جمهور کنوني نامه نوشتيد و از او خواستيد وارد انتخابات شود، بايد فکر امروز را مي‌کرديد. آقاي ذوالنور! خداي ناکرده فکر نکنيد مخاطبان شمــــا نمي‌فهمند که يکي از دلايل مخالف خواني هايتان، نزديک شدن انتخابات مجلس است راي بگيريد.»اما ظاهرا اين ژست دوام نداشت و ذوالنور تغير موضع داد.

تغيير موضع

ذوالنور ديروز تصريح کرد که «نطق اخير بنده به معني تضعيف دولت يا خرده‌گيري به دولت نبود بلکه در حقيقت يک تذکر صميمانه، دوستانه، مشفقانه بود، با همه وجود از دولت حمايت مي‌کنم که اهداف بلند ان شاءا... محقق شده و مشکلات مردم عزيزمان رفع شود.» حجت الاسلام مجتبي ذوالنور ديروز، با تاکيد بر اينکه پيشنهادات نمايندگان براي تقويت و تعالي و کارآمدي بيشتر دولت است، گفت:«‌انتقادات و پيشنهادات نمايندگان به دولت آقاي رئيسي از اين جهت نيست که دولت و کارکرد ايشان را با دولت گذشته مقايسه کنيم چون اصلا شباهتي بين عملکرد دولت مردمي با دولت اصلاحات وجود ندارد.» نماينده مردم قم تصريح کرد: «دولت آيت ا... رئيسي با اخلاص، انگيزه‌هاي ارزشي، اعتقاد، روحيه انقلابي، منش مردمي، بي پيرايه و بدون تشريفات زائد براي حل مشکلات مردم تلاش مي‌کند.» وي با تاکيد بر اينکه عملکرد دولت مردمي قابل مقايسه با دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم نيست، اظهار داشت: «پرکاري آيت ا... رئيسي قابل مقايسه با رئيس جمهور دولت قبل نيست. تعامل اين دولت با مجلس و پاسخگويي نسبت به مجلس باز هم زمين تا آسمان با رويکرد دولت قبل نسبت به مجلس فاصله دارد.» نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي پرکاري، تحرک، چابکي، تلاش گسترده را از ويژگي‌هاي بارز دولت مردمي خواند و اظهار داشت: «دولت سيزدهم اقدامات مهمي براي کاهش تاثير نفت بر اقتصاد، عدم استقراض از بانک مرکزي و خزانه انجام داده است .»عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاکيد بر اينکه دولت براي حل ابرمشکلات عزم جدي دارد، گفت:«‌اين عزم جدي بايد در راستاي اجراي يک برنامه به کار گرفته شود. بايد برنامه‌هاي کارشناسي شده با زمان بندي ارائه شود که مجلس به عنوان مهمترين نهاد نظارتي بتواند بر آن نظارت داشته باشد و ارزيابي کند.»ذوالنور رابطه دولت و مجلس را خوب و برادرانه خواند و گفت: «ولي آيا اين رابطه خوب و برادرانه خروجي معجزه آسا و چشمگيري در حل مشکلات مردم هم دارد؟ من جواب اين سوال را مثبت نمي‌توانم بدهم. چرا؟ چون من معتقدم راه‌هاي برون رفت از شرايط فعلي بايد با توافق دولت و مجلس مدون بشود بعد مجلس بسياري از کارهاي بي اهميت يا کم اهميت را از دستور خودش خارج کرده، بر کمک به دولت براي دستيابي به اهداف، دغدغه‌ها و تحقق برنامه تمرکز کند.»

دليل تغيير موضع

برخي يکي از دلايل تغيير رويکرد ذوالنور را واکنش دولت مي‌دانند که روز گذشته در روزنامه ايران منتشر شد. در گزارش اين روزنامه آمده است:« مجتبي ذوالنوري در صحن علني ديروز سه‌شنبه 11 مرداد ماه مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور خود سخناني گفت که فرسنگ‌ها با واقعيت فاصله دارد. اين نماينده مجلس خطاب به رئيس‌جمهور گفت: «تحرک، روحيه انقلابي و منش شما موجب تشکر است اما امروز حرکت دولت مانند حرکت کسي است که روي تردميل مي‌دود و مسافتي طي نمي‌شود؛ امروز نقطه (الف) و (ب) شما کجاست که ارزيابي کنيم پيشرفتي در امور اتفاق افتاده يا خير؟ آقاي رئيس جمهور! يک چهارم فرصت خدمت شما گذشت آيا يک چهارم اهدافي که بايد طي کنيد وصول شده است و به آن رسيده‌ايد؟ فرصت‌ها مانند ابر مي‌گذرد.» اين ادعاي ذوالنور در حالي است که کارنامه يکساله دولت با وجود شرايط سخت به جامانده از گذشته نه‌ تنها قابل دفاع که حتي قابل افتخار است. دولت سيزدهم توانست کشور را از شرايط بي‌دولتي نجات دهد. نيروهاي انقلابي در دولت شرايطي را تحويل گرفتند که وزراي دولت گذشته اعتراف مي‌کردند در پرداخت حقوق کارمندان دولت و فروش حتي 200 هزار بشکه نفت مستأصل مانده‌ بودند و اين وضعيت وخيم را به وضعيتي کاملاً متفاوت تبديل کردند. مردم با هوشياري متوجه هستند که چه کساني روي تردميل بيهوده مي‌دوند و حتي مشغول حاشيه‌سازي هستند و چه کساني اقدامات رو به جلو و جهشي براي کشور رقم زده‌اند. يقيناً افزايش چند برابري صادرات، ارزآوري براي کشور، فعال شدن خطوط ترانزيتي مهم، بازيابي نقش ايران در تعاملات با همسايگان و قدرت‌هاي جهاني، اصلاحات در نظام مالياتي و پيگيري اصلاحات در نظام بانکي کشور از سمت دولت سيزدهم قابل کتمان نيست. البته اين به معناي رفع مشکلات نبوده اما به‌خوبي سرعت تغيير ريل در حکمراني کشور را نشان داده و آينده‌اي به مراتب بهتر را نويد مي‌دهد. به نظر مي‌رسد اکنون که به انتخابات مجلس شوراي اسلامي نزديک مي‌شويم آقاي ذوالنوري به جاي فرار رو به جلو، مي‌تواند با ارائه گزارش خدمات چندين سال نمايندگي خود مردم را در ارزيابي ميزان موفقيتش در اين وظيفه مهم و رساندن مردم از نقطه (الف) به نقطه (ب) ياري دهد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار