| کد مطلب: ۱۰۳۹۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد

نگــــره

تلاش‌هاي جنجال‌برانگيز براي ماندن در سياست

9سال از حضور احمدي‌نژاد در رأس دولت پايان يافته؛ اما سؤال اينجاست که چرا همانند دوره حضورش در پاستور جنجال‌سازي مي‌کند؟ برخي بر اين باور بوده و هستند که او به‌دنبال بازگشت به پاستور است و مي‌خواهد با چالش‌سازي در آينده انتخابات، به نفع خود عمل کند. «قرن‌نو» نوشت، احمدي‌نژاد طي روزهاي اخير در جمع هوادارانش در زنجان گفته بود که حضرت زرتشت آذري بوده‌اند. وي در ادامه با اشاره به تاريخ تمدن ايران بر اين نقطه‌نظر خود تأکيد مي‌‌‌‌‌‌‌کند و با استفاده از علائق قومي و مذهبي مردم تلاش کرده تا بتواند روزنه‌اي در قلب مردم باز کند؛ اما سؤال اين است که اصولا اينکه پيامبران آييني از کدام سرزمين برخاستند و به کدام کشور تعلق دارند چه موضوعي را ثابت مي‌کند؟ البته اين اولين بار نيست که احمدي‌نژاد موضوعات مذهبي را دستمايه سياست‌بازي‌هاي خودمي‌کنند.

تلاش بــراي مــاندن در خــط خبري رسانه‌ها

اگرچه اقدامات و رفتار‌هاي احمدي‌نژاد در گذشته تبعات ناخوشايندي داشت؛ اما بسياري از تحليلگران بر اين باورند که او مي‌کوشد تا بر خط خبري باقي مانده و براي دستيابي به اهداف آتي از خاطره‌ها به‌ويژه در ميان نسل‌هاي جوان‌تر حذف نشود. از اين‌روست هر بار نسخه به‌روزشده از سياست‌هاي خود را رو مي‌کند. يک روز تعريف و تمجيد‌هاي دوازده سال گذشته مدل ايتاليايي از وي وايرال شبکه‌هاي اجتماعي مي‌شود و روز ديگر انتقادات به شرايط و نحوه مديريت در عرصه‌هاي مختلف کشور را در برنامه‌هاي خود مي‌گذارد. به‌عنوان مثال او در بخشي از اظهارات خود در انتقاد از سياست‌هاي امر به معروف گفته است: متأسفانه امروز برخي به دنيا اين پيام را منتقل مي‌کنند که براي اقناع ابتدائيات در نسل‌هاي جديد از قوه قهريه استفاده مي‌کنند، اين پيام خوشايندي نيست. اين درحالي است که دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد يکي از انتقادبرانگيزترين دوران بوده و سختگيري‌ها و خلف وعده‌هاي او در آن زمان به اوج رسيد. بنابراين بايد برنامه تصوير‌سازي خود را اجرا و حافظه تاريخي مردم ايران را از آنچه در گذشته روي داده پاک کند. زير ذره‌بين‌بردن رفتارهاي احمدي‌نژاد نشان مي‌دهد که او به‌دنبال موج‌سواري است و مي‌خواهد خود را تافته جدابافته نشان دهد. او همچنين تلاش دارد که خود را يک حزب يک‌نفره نشان دهد؛ خصوصا اين روزها که مردم گرايشي به احزاب رسمي کشور ندارند.

احمدي‌نژاد حذف مي‌شود؟

اما گمانه‌زني‌ها نيز از حذف احمدي‌نژاد به‌عنوان شاگرد دردسرساز از مجمع تشخيص مصلحت خبر مي‌دهد. محمدرضا باهنر، دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز دراين‌باره گفت: احمدي‌نژاد حرف‌هايي را مي‌زند که خيلي مطابق با روال عادي سياسيون نيست. وي با اشاره به اينکه برخي از آقايان به‌دنبال اين هستند که جنجال جديد راه بيفتد، افزود: آمدن و نيامدن را ساده تحليل نکنيد ممکن است که در مجمع يک زمان مصلحت‌هاي بزرگ‌تري وجود داشته باشد.

احمدي‌نژاد همان است که بود

در نهايت فراموش نکنيم که احمدي‌نژاد همان احمدي‌نژاد است و روحيه و رويکرد سياسي‌اش تغييري نکرده است. اگر امروز اين‌چنين به نقد سياست‌هاي دولت مي‌پردازد و آن را زير سؤال مي‌برد، تلاشي بر اين است که مردم آنچه او در گذشته انجام داده فراموش کنند. احمدي‌نژاد هيچ‌گاه در مقابل رفتار خود پاسخگو نبوده و اگر اکنون شيوه منتقدين را در پيش گرفته و چهره بدون روتوش خود را به نمايش گذاشته تلاشي براي ورود به پاستور است و بس!

غلامرضا ظريفيان:

با استفاده از مديران توانمند‌تر مي‌توان مشکلات را حل کرد

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره عملکرد يکساله دولت و قضاوت آن اظهار داشت: نکته مثبت و مهم دولت کنوني اين است که به هر حال درگير کارهاست و در عرصه‌هاي مختلف حضور دارد. دولت شجاعت‌هايي هم به ويژه در حوزه اقتصادي از خود نشان داد و اقداماتي جسورانه در موضوع اقتصاد انجام داد که همين شجاعت يکي ديگر از نقاط مثبت دولت است. در حوزه کنترل بيماري کرونا و واردات واکسن هم دولت خوب عمل کرد و نمي‌توان زحماتش را ناديده گرفت. غلامرضا ظريفيان گفت: در عين حال واقعيت اين است که دولت با مشکلاتي روبه‌رو است. جريان اصولگرا پيش از آنکه دولت روي کار بيايد فضايي ايجاد کرد که اگر آقاي رئيسي روي کار بيايد با پرکارترين، پاکدست‌ترين و بهترين دولت بعد از انقلاب مواجه مي‌شويم. اين فضاي کار دولت را سخت‌تر کرد زيرا انتظارات از آقاي رئيسي و کابينه‌اش بسيار بالا رفت و طبيعي بود با حجم مشکلات، دولت مسير راحتي را در پيش نداشت. وي افزود: دولت فارغ از تلاش‌هايي که در يک‌سال گذشته انجام داده است، اما با چالش‌هايي روبه‌رو است، چالش‌هايي که بسياري از آنها محصول انباشت تاريخي است. برخي طيف‌ها براي تعريف از دولت آقاي رئيسي مي‌گفتند در گذشته هيچ دولتي خوب عمل نکرده است، همه دولت‌ها اهل کار نبوده‌اند يا فساد وجود داشته است يا مشخصا درباره دولت آقاي روحاني علاوه بر اينها مي‌گفتند مرعوب غرب بود و از اين دست سخنان اما در حقيقت همه دولت‌ها به اندازه خودشان سعي کردند کار کنند ولي مسأله اين است که بخشي از مشکلات اساسي‌تر از اين مسائل است. معاون وزير علوم در دولت اصلاحات عنوان کرد: البته اين را هم بگويم که دولت مسبب تمام مشکلات کنوني نيست و بسياري از مشکلات از دولت‌هاي قبل به او رسيده است اما به نظرم مي‌شود با به کارگيري مديران کارآزموده‌تر و قوي‌تر بخشي از مشکلات را رفع کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار