| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد

مدیریت پــاچه گلــی!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: سیل آمد و خسارات زیادی وارد شد اما برای برخی چندان هم بد نشد. با حضور در مناطق سیل‌زده خود را مردمی نشان دادند تا در انتخابات مجلس رأی بیاورند؛ برای برخی شاید راه فرار از استیضاح بود و برخی دیگر در تلاش برای بقا در بهشت هستند. می‌توان با هشتگ پاچه گلی از آنها یاد کرد؛ چند نماینده، وزیر اقتصاد و شهردار تهران که به مناطق سیل‌زده رفتند و با لباس‌های گلی عکس گرفتند. سیدنظام موسوی، محسن پیرهادی، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری چهار نماینده‌ای بودند که در بازدید از مناطق سیل‌زده بدون چکمه و ابزار لازم بودند. نکته قابل تامل ویدئویی بود که از جابه‌جایی آنها با بیل مکانیکی (بابکت) امدادگران پخش شد. هیچ توضیحی همراه این عکس منتشر نشده و مشخص نیست نمایندگان مجلس در این «نظارت میدانی» چه کمکی به مردم یا نیروهای امدادی کردند. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «برخی از نمایندگان مجلس، وزرا و شهردار تهران با لباس‌های رسمی و بدون تجهیزات کمک‌رسانی، با حضور در مناطق سیل‌زده استان تهران به‌ویژه امام‌زاده داود با پاچه‌های گِلی عکس یادگاری گرفتند! این عکس‌های یادگاری در فضای مجازی با واکنش‌های کاربران مواجه شد. برخی از کاربران فضای مجازی گفتند: در چهره این افراد نه اثری از غم و دلهره مردمی بود که سیل خانه و زندگی‌شان را نابوده کرده و نه نشانی از خستگی آن امدادگری که بی‌ادعا در حال کمک به مردم است. تنها شباهت این‌ها با مردم سیل‌زده و امدادگران زحمتکش فقط «پاچه‌های گِلی» است وگرنه کدام انسان سیل‌زده‌ای در این شرایط به فکر انداختن عکس یادگاری است؟» روزنامه جوان نوشت: « آستین بالا زدن مسئولان، قبل از سیل بیشتر اثر داره یا پاچه بالا دادن بعد سیل؟! در عصری که اینطور اتفاقات پیش‌بینی می‌شود، نباید زیرساخت‌های جلوگیری رو چک و تقویت کنند؟ گذشته از هشدار نباید مردم را تخلیه کنند؟» این روزنامه همچنین به نقل از هدایت خادمی، نماینده سابق مجلس نوشت: «وقتی برای یک سیل ۱۰سانتیمتری لباس و چکمه نداریم و مسئولان مجبورند با کت و شلوار و کفش کتانی و چرمی به دل سیل بزنند، اگر خدای نکرده زلزله‌ای در تهران بیاید چه کنیم!» نمایندگان مجلس باید بدانند هر اقدام آنها زیر نظر مردم و رسانه‌هاست چنانکه دیروز یک سایت خبری نوشت: « چند تن از نمایندگان مجلس برای اقدام جهادی راهی امام‌زاده داود شدند و بدون پوشیدن لباس‌های مخصوص، پا به مناطق گلی گذاشتند. اما نکته جالب اینجاست که لباس یکی از این افراد، از برند مشهور و گران‌قیمت ایرانی و محصولی با پارچه ایتالیایی - است که با مراجعه به سایت این برند، متوجه قیمت ۱۲. ۵ میلیون تومانی آن می‌شوید.»
ارتباط سیل با شهرداری تهران؟
شهردار تهران هم زودتر از همه به امام زاده داود سیل‌زده رفت. مشخص نشد علت حضور زاکانی چه بوده چراکه طبق قانون شهرداری تهران مجاز به صرف هزینه و امکانات خارج از محدوده شهری تهران نیست؛ زیرا روستای امامزاده داود از‌جمله روستاهای زیر‌مجموعه بخشداری کن است و‌ دهیاری مستقل خود را دارد.
خاندوزی چی کار می‌کرد؟
نکته قابل تامل حضور وزیر اقتصاد بود! خاندوزی آمد اما دلیلش مشخص نشد تنها دلیلی که به ذهن خطور می‌کند، تلاش وزیر اقتصاد برای فرار از استیضاح است و در غیر این صورت ارزیابی خرابی‌های ناشی از سیل و وضعیت منطقه ارتباطی با این وزارتخانه ندارد. محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه‌ای در اینستاگرام خود نوشت: «جناب آقای وزیر اقتصاد! چرا رفتید منطقه سیل خیز امامزاده داود؟ با خودتان نگفتید اگر زبانم لال، یک سیل ناگهانی دیگر بیاید و شما را ببرد ملت چه خاکی بر سرشان می‌شود؟ خب نماینده‌های مجلس که رفته بودند، همان کفایت می‌کرد!»
درد مردم نیست
یک نماینده سابق مجلس در راستای حضور نمایندگان در منطقه سیل‌زده و انتشار تصویر آنها با لباس گلی به «آرمان ملی» گفت: در چنین مواردی که بحرانی در هر گوشه از کشور اتفاق می‌افتد، وظیفه مسئولان است که به آنجا رفته و سرکشی کنند. حضور در چنین محل‌هایی باید برای خدمت و رفع نگرانی مردم باشد. اما برخی از مسئولان اینگونه نیستند، به محل حادثه می‌روند تا عکسی بگیرند و اعلام حضور کنند و نشان دهند که به فکر مردم هستند. ناصر قوامی ادامه داد: یکی از استانداران سابق در قزوین در زمان بارندگی شدید برف در جاده قزوین - رشت برای بازدید به آن محل رفت اما در ابتدای مسیر متوجه بسته بودن جاده به دلیل برف سنگین شد، بنابراین با گرفتن عکسی از هل دادن ماشین خود برای خروج از برف می‌خواست نشان دهد که به فکر مردم است. این فعال سیاسی گفت: اینها غالبا تبلیغات است، چراکه لزومی برای حضور نماینده مجلس وجود ندارد. نمایندگان مجلس باید به جهت نظارت و یافتن مقصران احتمالی و تصویب قوانین پیشگیرانه و یا تخصیص اعتبار جهت کمک به آسیب دیدگان در مجلس حضور داشته باشند. وی ادامه داد و افزود: چنین رفتارهایی که می‌بینیم یکی از شیوه‌های تبلیغی است. شاید در دوره‌های قبل نیز این‌گونه بوده است و آن نماینده یا فردی که آماده حضور در مجلس می‌شود، با چنین تبلیغاتی سعی در ایجاد یک جایگاه در میان مردم داشته باشد. این انتقاد‎‌ها وارد است، چراکه اخیرا در شبکه‌های مجازی خواندم نماینده‌ای کت و شلوار 12. 5 میلیونی خریداری کرده است. در صورت صحت این ادعا چنین اشخاصی چگونه می‌توانند نماینده قشر آسب‌پذیر جامعه باشند. چگونه می‌توانند غم آن سیل‌زده را درک کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار