| کد مطلب: ۱۰۳۷۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

مردم برای سرمایه‌های خود قیم نمی‌خواهند

با اعلام ضرورت هدایت نقدینگی به بازار مسکن؛
مردم برای سرمایه‌های خود قیم نمی‌خواهند
آرمان ملی: معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جریان بازدید از سامانه مسکن وزارت راه و شهرسازی بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت حوزه مسکن تاکید کرده و آن را عاملی تاثیر‌گذار در کاهش نرخ تورم و تقویت ارزش پول ملی عنوان کرده است. در واقع تردیدی وجود ندارد که تزریق نقدینگی می‌تواند به افزایش تولید و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا منجر شود اما نکته حائز اهمیت آنست که آیا آن اظهارات محمد مخبر که در آن تاکید شده تا با هدایت نقدینگی در مسیر نهضت جهش مسکن استفاده شود همان‌گونه که پیش از این کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند در نتیجه عدم امکان تامین منابع مالی مورد نیاز وعده ساخت 4 میلیون واحدی است که در اینصورت هم باید در انتظار تنش بزرگی دیگر در بازار مسکن به دلیل تبعات اجرا نشدن وعده مسکنی دولت باشیم.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند مردم اگر نقدینگی در اختیار داشته باشند نیاز به هدایت دولت ندارد و برای حفظ ارزش دارایی‌های خود مستقیما در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند اما اگر منظور معاون اول دولت تامین نقدینگی برای سازندگان و استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی است که باید توجه داشت تامین منابع مالی یا همان استفاده از نقدینگی‌های خرد به ابزارهای وابسته است که در حال حاضر هیچ کدام فراهم نیست به گفته تحلیلگران وقتی نظام بانکی نقدینگی کافی ندارد و خود با مشکل ناترازی مالی مواجه است و همچنین اوراق مشارکت و صکوک نیز در اختیار سازندگان نیست و از سوی دیگر قانون پیش فروش‌ها نیز امکان استفاده از سرمایه متقاضیان را فراهم نمی‌کند هدایت نقدینگی چگونه خواهد بود و دولت چه نقشی در این میان می‌تواند بازی کند.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوردر جریان بازدید از سامانه املاک وزارت راه و شهرسازی گفت: رونق صنعت مسکن می‌تواند به کاهش نرخ تورم، تقویت ارزش پول ملی و افزایش تراز سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود. همچنین توان مالی و اجرایی به‌همراه خلاقیت مردم می‌تواند زمینه‌ساز یک شکوفایی و رونق بزرگ و همچنین سرعت ساخت و ساز در صنعت مسکن شود.
معاون اول رئیس‌جمهور مکان یابی مناسب برای طرح مسکن ملی را یک امر ضروری برشمرد و گفت: ‌در این صورت سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش توجیه‌پذیر می‌شود و نقدینگی سرگردان در جامعه می‌تواند در اقتصاد کشور اثر مثبت داشته باشد که البته در کنار این موارد باید از فناوری‌های نوین جهانی هم در ساخت مسکن استفاده کرد. بنابراین ضرورت دارد، وزارت راه و شهرسازی در مسیر اجرای نهضت طرح ملی مسکن و ساخت 4میلیون واحد مسکونی، یک مدل جامع و با توجیه‌پذیری بالای اقتصادی تنظیم کند تا برای سرمایه‌گذاران انگیزه کافی درخصوص ورود به صنعت مسکن ایجاد شود. وی ادامه داد: دولت در حوزه بازار مسکن چند کار را همزمان انجام می‌دهد که یکی نظارت بر وضعیت اجاره بهای واحدهاست. همچنین در این راستا کمک ودیعه مسکن را پیش بینی کرده‌ایم که اقدامات اجرایی برای پرداخت به متقاضیان آغاز شده است و در کنار این اقدامات، بخشنامه‌ای هم در جلسه سران تصویب شد تا اجاره‌های مسکن بی‌رویه بالا نرود و در روزهای آتی بازرسی‌ها در این رابطه هم شروع خواهند شد و سازمان تعزیرات با بنگاه‌هایی که در این خصوص تخلف کنند برخورد خواهد کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تسریع در تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن از عوامل مهم حل مشکل مسکن است که در این طرح‌ها برخی زیرساخت‌ها آماده نبوده که برنامه‌ریزی شده تا به سرعت روند اتمام و تکمیل آنها نهایی شود تا در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ادامه داد: خوشبختانه مشکل زمین بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکونی در این طرح حل شده و پیشرفت خوبی در شروع ساخت این واحدها ایجاد شده است.
مخبر بر اهمیت بهره‌گیری از فناوری روز دنیا در ساخت این واحدها تاکید کرد و افزود: مدلی در وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه است تا با ارائه تضمین‌های کافی، سرمایه‌گذاری در طرح نهضت ملی مسکن برای سرمایه‌گذاران مهیا شود که البته تکیه بر توان مالی و اجرایی مردم در اجرای نهضت ملی مسکن به اجرای موفقیت آمیز این طرح کمک می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار