| کد مطلب: ۱۰۳۷۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

وزیـــر صمــت روی خـط خــــروج

آرمان‌ملي: هر چند که از ديدگاه عده‌اي از تحليلگران همسويي دولت و مجلس فرصتي تاريخي براي حل مشکلات ساختاري تلقي مي‌شد اما روند امور به سمت‌وسويي رفت که عملا زمينه براي بروز مشکلات مهيا شد و برخي عملکردها شرايط را به‌گونه‌اي رقم زد که مجلس همراه با دولت تنها چند روز پس از استعفاي وزيرکار طرح استيضاح وزير صمت را اعلام وصول کرد تا به قرائت عده‌اي ماه‌عسل دولت و مجلس خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد به پايان برسد. به‌نظر مي‌رسد قريب به يکسال است که از عملکرد دولت مي‌گذرد؛ مجلس بدين‌خاطر که نشان دهد مستقلا به وظايف خود فارغ از گرايش سياسي يا همسويي با دولت عمل مي‌کند نظارت جدي خود بر عملکرد دولت را افزايش داده است که بايد ديد نوع رويکرد دولت در قبال مجلس چگونه خواهد بود.

از تعامل تا نظارت

دولت سيزدهم در يک‌سالگي خود به‌سر مي‌برد و از همين‌رو تحليلگران، کارشناسان و رسانه‌‌ها به ارزيابي عملکرد يکساله دولت مي‌پردازند. اما شايد آنچه بيش از هر‌چيز در عملکرد دولت به‌چشم مي‌آيد نوع اقدامات دولت در حوزه اقتصادي کشور و معيشت مردم باشد و قدر مسلم در اين ميان وزارتخانه‌هاي اقتصادي و همسوي با آنها تيم اقتصادي دولت بيشترين نقش و تاثير را در اين راستا دارند. با اين حال شاهد بوديم که طي يکسال گذشته با وجود تلاش‌‌هايي که دولت در جهت حل مشکلات اقتصادي جامعه انجام داد اما آنطور که بايد و شايد تغييري در وضع زندگي مردم ايجاد نشد و حتي رشد فزاينده قيمت‌ها موجب شد تا نارضايتي‌هايي نيز در مردم بروز و ظهور کند. همين امر نيز بود که باعث شد تا مجلس يازدهم که تا پيش از اين همواره از سياست‌ها و اقدامات دولت حمايت مي‌کرد نيز انتقاداتي را به رويه عملکردي دولت وارد کند و از سر وظايف قانوني خود با دولت به تعامل بپردازد. به همين جهت نيز بود که از ماه‌هاي پاياني سال گذشته تاکنون بارها از سوي نمايندگان صحبت از سوال و استيضاح برخي وزرا به‌خصوص وزراي اقتصادي دولت به ميان آمده است. چه اينکه برخي معتقدند حجت‌ا... عبدالملکي، وزير مستعفي تعاون و کار از سر همين فشارها و عدم هماهنگي با سياست‌هاي دولت از کابينه کنار رفت. اين در حالي است که مساله به همين‌جا ختم نمي‌شود و گويي مجلس بر آن شده تا اگر دولت بناي تغييرات در بدنه اقتصادي خود را ندارد نمايندگان با ابزار قانوني خود دولت را در اين راه همراهي کنند. وصول طرح استيضاح سيدرضا فاطمي‌امين؛ وزير صمت پس از استعفاي وزيرکار را مي‌توان مويد همين امر دانست. حسن لطفي، نماينده رزن در مجلس معتقد است: «هر مدير دولتي که تجربه، تحصيلات و اشرافي بر مجموعه خود ندارد، بايد بدون اينکه عزل شود از سمت خود کنار برود.» وي مي‌گويد: «بعد از وزارت کار، اکنون زمزمه‌هايي در خصوص استعفاي وزير صمت هم به گوش مي‌رسد. در اين 10 ماه، کار با ايرادات فراواني توام بوده است. امروز انتقادات از وزير راه و شهرسازي هم بسيار شدت پيدا کرده است» سيدمحسن دهنوي، عضو هيات‌رئيسه مجلس نيز مهم‌ترين دليل استيضاح فاطمي‌امين را عدم مديريت صحيح صنعت خودروسازي و محقق‌نشدن وعده‌هاي وزير صمت اعلام کرده است. حال بايد ديد که روند تعامل بهارستان‌نشينان با ساکنان پاستور چگونه خواهد بود و در يک‌سالگي دولت شاهد تغيير دو وزير خواهيم بود يا مراتب به‌گونه ديگري پيش خواهد رفت.

روند و زمان استيضاح

سخنگوي هيات‌رئيسه مجلس از اعلام وصول طرح استيضاح «سيدرضا فاطمي‌امين» وزير صمت در جلسه هيات‌رئيسه مجلس خبر داد و اظهارکرد: طرح استيضاح آقاي فاطمي‌امين از سوي هيات‌رئيسه مجلس به کميسيون تخصصي ارجاع داده شده است. سيدنظام‌الدين موسوي با تاکيد بر نصاب لازم قانوني براي طرح استيضاح وزير صمت، گفت: کميسيون صنايع مجلس به‌عنوان کميسيون تخصصي يک هفته فرصت دارد تا درباره استيضاح اعلام نظر کند. وي بيان کرد: برابر آيين‌نامه، استيضاح بايد در جلسه هيات‌رئيسه اعلام وصول شود که اين اتفاق نيز افتاده است.

روابط دولت و مجلس بايد تقويت شود

يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص يک‌سالگي دولت سيزدهم و ميزان تحقق وعده‌هاي رئيس‌جمهور تاکنون اظهارداشت: از نظر کاري در دولت، ايشان در مسائل زيربنايي اقتصادي از نظر صادرات غيرنفتي و صادرات نفتي مانند گاز، نفت موفق بوده، حضور در صحنه‌هاي بين‌المللي مانند پيمان شانگهاي هم نقطه مثبتي است. اسدا... بادامچيان گفت: اما در مساله قيمت‌ها دولت ايشان موفق نبود. متاسفانه به‌علت آنکه دو وزير ايشان يکي آقاي عبدالملکي که در وزارت کار عملکرد مثبتي نداشت و احساس کرد که نمي‌تواند کار کند و بايد فرد ديگري به‌جاي او بيايد، استعفا داد و دوم عملکرد منفي آقاي فاطمي‌امين در وزارت صمت است که نتوانست از بالارفتن قيمت‌ها، تنظيم بازار و گراني روزافزون و بي‌برنامگي که امروز مردم دچار مشکلات اقتصادي و گراني هستند جلوگيري کند. دبيرکل حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: هرچه زودتر آقاي فاطمي‌امين استعفا دهند به نفع دنيا و آخرتش خواهد بود. البته از تصميم استعفاي آقاي عبدالملکي هم تقدير مي‌کنيم. دولت نتوانست در مساله مسکن کار مثبتي انجام دهد که علت آن به سه دليل برمي‌گردد. بادامچيان اظهارکرد: دليل اول آن است که گراني‌هايي که در دولت قبل ايجاد شد، به اين زودي به قيمت سابق خود برنمي‌گردد. گراني بي‌جهت مصالح ساختماني که وزير در اين مساله ناکاربلدي و کوتاهي کرده است. دليل دوم، مربوط به حاشيه‌نشيني بي‌خود است که قبلا اين موارد را سامان مي‌دادند اما اين کار انجام نشده است. نکته بعدي مربوط به شبکه سودجوهاست که آنها به‌دنبال منافع شخصي خود هستند و نمي‌گذارند قيمت‌ها پايين بيايد. به همين دليل در اين موضوع نيازمند يک وزير مقتدر هستيم تا بتواند با سياست‌هاي دقيق اين شبکه‌ها را تضعيف کرده و نگذارد قيمت‌ها افزايش يابد. وي درباره نحوه تعامل دولت و مجلس در طول يک‌سال گذشته و اينکه اگر اين تعامل کافي نيست چه راهکارهايي براي بهبود آن وجود دارد، اذعان کرد: اين سوال را بايد نمايندگان مجلس جواب دهند و نمي‌خواهم خيلي وارد اين موضوع شوم. بنده معتقدم که بايد اين روابط تقويت شود و اعتقاد دارم که مجلس نياز به تحول دارد تا ذهنيت‌هاي گروه‌هايي که در آن وجود دارد، تغيير کند تا بتوانند يک کار قوي و با برنامه را پيگيري کنند. در مجموع عملکرد مجلس خوب است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار