| کد مطلب: ۱۰۳۶۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد

فــــرارو

پيام سفر مادورو به ايران چه بود؟

حضور رئيس جمهور ونزوئلا در تهران بار ديگر سياست دولت احمدي‌نژاد مبني بر سرمايه‌گذاري در حياط خلوت آمريکا را تداعي مي‌کند. حال سؤال اين است که آيا برنامه‌هاي ناتمام دولت‌هاي نهم و دهم در دولت سيزدهم دنبال مي‌شود؟20 خرداد ماه نيکلاس مادورو، رئيس جمهور ونزوئلا براي دومين بار در دوران رياست‌جمهوري خود، به دعوت سيدابراهيم رئيسي براي انجام سفري و با همراهي يک هيأت بلندپايه سياسي و اقتصادي وارد تهران شد. نخستين سفر نيکلاس مادورو به ايران، در سال 2016 انجام گرفت. در سفر مادورو به ايران، دو طرف سند جامع راهبردي 20 ساله را امضا کردند که اين سند همکاري زمينه‌هاي سياسي فرهنگي، گردشگري، اقتصادي، نفتي و پتروشيمي را شامل مي‌شود با اين حال هنوز جزئيات اين سند همکاري منتشر نشده و جزييات آن مشخص نيست.

نگاهي به روابط ايران و ونزوئلا

سفر مادورو به تهران، سرآغاز فصل جديدي در همکاري‌هاي نفتي ايران و ونزوئلاست. ايران و ونزوئلا از متحدان اصلي يکديگر و هر دو عضو سازمان اوپک هستند. دو کشور که با شديدترين تحريم‌هاي ايالات متحده آمريکا روبه‌رو هستند، در سال‌هاي اخير روابط خود در حوزه انرژي را ادامه داده و به تازگي براي گسترش همکاري‌هاي دوجانبه قرارداد‌هايي امضا کردند. اسناد شرکت دولتي پترولئوس دي ونزوئلا (پي‌دي‌وي‌اس‌اي) نشان مي‌دهد که ونزوئلا واردات نفت خام سنگين ايران را براي تأمين پالايشگاه‌هاي داخلي خود بر اساس يک قرارداد تهاتري آغاز کرده است. به نظر مي‌رسد ونزوئلا توانسته از بحران انرژي که در پي جنگ اوکراين به وجود آمده به نفع خود تا حدودي استفاده کند در همين راستا صادرات نفت خود را افزايش داده و صادرات نفت به کشور‌هايي همچون ايتاليا و اسپانيا را آغاز کرده است.

پيام سفر مادورو به ايران

تحليلگران بر اين باورند که سفر مادورو به ايران پيام‌هاي مختلفي را به دنبال داشت که شايد مهم‌ترين سيگنال آن به کشور‌هاي غربي به ويژه آمريکا، اتخاذ سياست همگرايانه و شکست برنامه انزواي واشنگتن در برابر مخالفين خود است. نيکلاس مادورو، رئيس جمهور ونزوئلا پس از سفر به ايران در پيامي در حساب کاربري توئيتري نوشت : «با ايران در شرايطي بهتر، آماده‌تر و قوي‌تر در راستاي استمرار پيوند قواي‌مان به نفع توسعه مشترک به سال 2022 رسيده‌ايم و با‌ايمان و ‌اميد وافر مي‌گوييم که روز‌هاي بهتري در انتظار دو کشور است. » در سال‌هاي اخير بار‌ها گزارش‌هايي درباره همکاري‌هاي نفتي جمهوري اسلامي و ونزوئلا منتشر شده است و صاحب‌نظران سياسي و اقتصادي بر اين باورند که با مذاکرات صورت‌گرفته ميان دولت آمريکا و ونزوئلا مي‌توان پيش‌بيني کرد که اين کشور گزينه جايگزين نفت روسيه باشد. بسياري بر اين باورند که سفر رئيس جمهوري ونزوئلا به تهران و امضاي قرارداد 20ساله همکاري ميان ايران و ونزوئلا، حکايت از بازگشت ايران به بازار جهاني نفت علي رغم فشار‌هاي تحريمي آمريکا دارد. اين تحليل از آنجا نشات مي‌گيرد که سفر رئيس‌جمهور ونزوئلا به ايران درست بعد از اينکه کشورش جواز فروش نفت به برخي شرکت‌هاي اروپايي را پيدا کرده و با اصلاحات گسترده در مسير رشد اقتصادي قرار گرفته صورت گرفت. منابع غربي بر اين باورند که اين «دو غول نفتي»براي دور زدن تحريم‌ها از هر امکاني استفاده مي‌کنند، در اين زمينه همکاري‌هاي پنهان و آشکار فراواني دارند. گفته مي‌شود ونزوئلا بر اساس پيمان‌هاي دوستي و همکاري خود با ايران طي سال‌هاي اخير توانسته تا پالايشگاه‌هاي خود را با تجهيزات ايران بار ديگر نوسازي کند.

جوان گرايي نبايد فراموش شود

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس تاکيد کرد: دولت بايد از ظرفيت جوانان استفاده کند تا مسير توسعه کشور پيموده شود. کمال حسين‌پور در تذکر شفاهي در جريان جلسه علني ديروز مجلس بيان کرد: استعفاي وزير تعاون نکته متفاوتي داشت و آن اين بود که هر مسئولي در هر رده مسئوليتي که احساس کرد ديگر نمي‌تواند موثر باشد بايد برود. وزير جوان رفت اما دولت نبايد جوان‌گرايي را فراموش کند. بايد در برنامه‌هاي اقتصادي دولت توجه بيشتري به معيشت مردم شود. وي در ادامه اظهار کرد: دولت بايد از ظرفيت جوانان کشور و از نيروهاي توانمند استفاده کند. حرکت رئيس‌جمهور به سمت اصلاح امور است و اعضاي کابينه بايد همگام با رئيس‌جمهور حرکت کنند. اگر کابينه همراه رئيس‌جمهور نباشد تغييرات به سراغ آنها نيز خواهد رفت.

انتقاد نوروزي از افزايش قيمت دارو

نماينده مردم علي‌آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: بايد با حمايت از توليد کنندگان دارو جلوي فشار مضاعف بر مردم را گرفت. رحمت‌ا... نوروزي در تذکري شفاهي در جريان جلسه علني ديروز مجلس بيان کرد: ضمن محکوميت قطعنامه شوراي حکام آژانس انرژي اتمي حرکت قلدرمابانه آنها محکوم به شکست است. وضعيت تامين دارو قابل قبول نبوده و قيمت برخي از داروها 60 تا 70 درصد افزايش داشته است. وي در ادامه اظهار کرد: در کميسيون تلفيق جلسه‌اي دو ساعته شکل گرفت و آثار حذف ارز ترجيحي مورد بررسي قرار گرفت؛ بنا نبود تا فشار بيشتري به مردم تحميل شود. امروز هزينه‌هاي دارو افزايش يافته و بايد از توليد کنندگان دارو حمايت شود. بنا نبود که با حذف ارز ترجيحي روز به روز بر مشکلات مردم افزوده شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار