| کد مطلب: ۱۰۳۴۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد

کوتــــاه

«محمد بن زاید» رئیس امارات شد
ولی‌عهد ابوظبی رسما به‌‌عنوان رئیس امارات انتخاب شد. به گزارش فارس، پس از درگذشت «خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان»، «شورای‌عالی اتحاد» امارات متحده‌عربی، «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» ولی‌عهد ابوظبی را به‌عنوان رئیس دولت این کشور انتخاب کرد. پیش‌تر، «محمد بن‌راشد آل‌مکتوم»، نایب‌رئیس دولت امارات، رئیس شورای وزیران و حاکم دوبی با محمد بن زاید به‌عنوان رئیس امارات بیعت کرده بود. محمد بن‌زاید، ‌برادر خلیفه بن‌زاید رئیس سابق امارات است که در سن ۷۳ سالگی فوت کرد.

برگزاری انتخابات در سومالی
در انتخابات ریاست‌جمهوری سومالی که یکشنبه آغاز می‌شود، ۳۹ نامزد باهم رقابت می‌کنند که مهم‌ترین آنها رئیس‌جمهور کنونی و رئیس‌جمهور سابق هستند. به گزارش ایسنا، انتخابات ریاست‌جمهوری سومالی با مشارکت ۳۹ نامزد آغاز می‌شود. این انتخابات برای دو سال به‌دلیل اختلاف درباره مکانیزم انتخابات پارلمانی میان دولت سومالی و رؤسای ایالت‌های فدرالی و اختلافات درباره کرسی‌های پارلمانی در منطقه جدو در جنوب سومالی بین محمد عبدا... فرماجو، رئیس‌جمهور کنونی و رئیس ایالت جوبالاند درباره کسی که نماینده ساکنان این منطقه در پارلمان سومالی است به تاخیر افتاد. مهم‌ترین نامزدهای این انتخابات محمد عبدا... فرماجو و حسن شیخ محمود، رئیس‌جمهور سابق هستند. اهمیت این انتخابات ریاست‌جمهوری در این است که احتمالا مقدمه‌ای برای عبور کشور از بن‌بست سیاسی است. این مساله ثبات سیاسی و امنیتی نسبی دولت‌های سابق را تهدید می‌کند.
گفت‌وگو روسای‌جمهور روسیه و فنلاند
روسای جمهــور روسیه و فنلاند طی تماسی تلفنی در خصوص پیوستن هلسینکی به ناتو گفت‌وگو کردند. به گزارش مهـــر به نقل از رویترز، «سائولی.نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند با «ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص تصمیم این کشور برای پیوستن به پیمان ناتو گفت‌وگو کرد. خبرگزاری اینترفکس به نقل از پایگاه بلومبرگ اعلام کرد که رئیس‌جمهور فنلاند در تماس تلفنی با همتای روس خود برنامه هلسینکی برای عضویت در ناتو را با وی در میان گذاشته است. رویترز در گزارش خود به جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی تلفنی سران روسیه و فنلاند اشاره نکرد. رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر مساله عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو را با شورای امنیت روسیه مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. این در حالی است که رئیس‌جمهور فنلاند در پیامی اعلام کرده بود که در تماسی تلفنی با «جوبایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «ماگدالنااندرسون» نخست‌وزیر سوئد، گام‌های بعدی کشورش برای عضویت در ناتو را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار