| کد مطلب: ۱۰۳۴۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد

بنگــــاه‌ها

در دیدار با جامعه کارگری؛

انتقاد رهبر معظم انقلاب
از خودروسازان

آرمان ملی: رهبر معظم انقلاب در دیدار روز دوشنبه با کارگران گفتند: وضع خودروسازها تعریفی ندارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با کارگران، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و گفتند: بر اساس آمارها، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی، به تعطیلی ۱۰۰هزار فرصت شغلی منجر می‌شود. ایشان در این زمینه افزودند: البته خودروسازها از این حرف سوءاستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند. لازم به ذکر است این دومین بار است که رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودروهای تولید داخلی انتقاد می‌کنند موضوعی که کارشناسان معتقدند تا زمانی‌که انحصار در خودروسازی کشور وجود دارد و مافیای خودرو از این فضا برای کسب سودهای میلیاردی بهره می‌گیرند تولید خودرو از کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد.

معاون ایمیدرو اعلام کرد:

لزوم سیاستگذاری برای تعیین‌تکلیف مجوزهای فولادی

آرمان ملی: معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: سیاستگذاری برای تعیین تکلیف مجوزهای فولادی بدون پیشرفت فیزیکی و اجرایی به‌منظور جلوگیری از برهم خوردن توازن، ضروری است. بر اساس این گزارش، حسام مقدمعلی در میزگرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ (دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار) با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به مزیت‌های صنعت فولاد کشور نسبت به رقبای جهانی، ادامه مسیر برای توسعه فولاد با رعایت برخی الزامات و ملاحظات فنی و اجرایی ضرورت دارد. وی ادامه ‌داد: مزیت ما در حوزه گاز موجب شد تا این مزیت را به سمت تولید آهن اسفنجی (DRI) سوق دهیم و در نتیجه، توسعه را براساس آن برنامه ریزی کرده‌ایم. کیفی‌سازی محصولات فولادی، اقدامی مطلوب است اما باید ظرفیت موجود را از نظر صادرات محوری و نیاز داخلی مورد توجه قرار دهیم. معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به اینکه برخی مجوزهای صادر شده هیچ تناسبی با رشد متوازن صنعت فولاد ندارد، تصریح‌کرد: بررسی ظرفیت موجود زنجیره فولاد با مجوزهای قابل تحقق نشان می‌دهد که این روند متوازن است، اما صدرو مجوزهایی همچون تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام با پیشرفت فیزیکی آنها صفر این توازن را برهم می‌زند. وی اضافه‌کرد: چنین مجوزهایی نیازمند سیاستگذاری است تا قبل از مشکل‌آفرینی در حوزه‌های مختلف اعم از تامین مواد اولیه، انرژی و غیره بتوان چاره اندیشی کرد. مقدمعلی با بیان اینکه در چشم انداز ۱۴۱۰ برای صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده (انواع ورق، محصولات آلیاژی و سوپرآلیاژی، ورق خودرو، ورق محصولات خانگی و غیره)، حداقل ظرفیت‌های صادراتی از جمله صادرات محصولات دیده شده است، گفت: واقعیت این است که در عمل، این ظرفیت‌ها چندان قابل به نظر نمی‌رسد.

افت بي‌رمق شاخص بورس

روز گذشته بازار سرمايه اگرچه بي‌رمق اما به روند اصلاحي خود ادامه داد و در نهايت شاخص کل با ريزش 571 واحدي در کانال يک ميليون و 539 هزار واحدي قرار گرفت. بر اساس اين گزارش در معاملات ديروز بيش از 12 ميليارد و 43 ميليون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش 76 هزار و 809 ميليارد ريال معامله شد و شاخص کل بازار با 571 ‌واحد کاهش، در ارتفاع يک ‌ميليون و 539 هزار واحدي قرار گرفت. همچنين شاخص هم‌وزن با 2 هزار و 76 واحد کاهش به 428 هزار و 868 واحد و شاخص قيمت با يک‌هزار و 289 واحد افت به 266 ‌هزار و 269 واحد رسيد. علاوه بر اين در معاملات روز گذشته نمادهاي، نماد پالايش نفت تبريز (شبريز) با 859 واحد، معدني و صنعتي گل گهر (کگل) با 653 واحد، کشت وصنعت و دامپروري پارس (زپارس) با 362 واحد، فجر انرژي خليج فارس (بفجر) با 328 واحد، گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد (واميد) با 317 واحد، بانک پارسان (وپارس) با 172 واحد و کشتيراني جمهوري اسلامي ايران (حکشتي) با 168 واحد اثر‌گذاري مثبت بر شاخص داشتند و در مقابل نمادهاي، ملي صنايع مس ايران (فملي) با 603 واحد، معدني و صنعتي چادرملو (کچاد) با 508 واحد، پتروشيمي پرديس (شپديس) با 371 واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با 368 واحد، گسترش نفت و گاز پارسيان (پارسان) با 305 واحد و شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) با 287 واحد مقاومت منفي از خود نشان دادند. از سوي ديگر در بازار فرابورس نيز ديروز وضعيت مشابه حاکم بود به گونه‌اي‌که در اين بازار سه ميليارد و 668 ميليون برگه سهم و اوراق مالي به ارزش 24 هزار و 910 ميليارد ريال بيش از 319 هزار و 483 نوبت داد و ستد شد و شاخص اين بازار با بيش از پنج واحد کاهش روي 21 هزار و 89 واحد قرار گرفت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار