| کد مطلب: ۱۰۳۴۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پاندمي هپاتيت كبد كودكان را هدف گرفته است

آرمان ملی- منیره چگینی: هنوز شر بیماری کرونا از سر جامعه جهانی کم نشده که سازمان جهانی بهداشت درباره اپیدمی و پاندومی هپاتیتی ناشناخته‌ که کـــودکان را درگیر می‌کند، هشــدار جدی صادر کرد. آن‌طور کـــه کارشناسان بهداشتی می‌گویند این نوع هپاتیت، بر خلاف اُمیکرون که ریه را تسخیر می‌کرد، کبد کودکان را درگیر می‌کند و شیوع آن و تعداد مراجعات کودکان به بیمارستان‌ها در سراسر جهان، سبب شده که WHO نام «پاندومی» را بر روی آن بگذارد.

هنوز از ياد نبرده‌ايم که زماني‌ سازمان جهاني بهداشت، هشدار قرمز براي کوويد 19 و نام پاندومي بر آن نهاد که بسياري از کشورها تعداد کمي از کرونا در آن گزارش شده بود، اما ظاهرا موضوع اين نوع هپاتيت ناشناخته بسيار جدي است. بنا به گفته سازمان جهاني بهداشت، اين موارد هپاتيت کودکان به‌دليل شدت علائم و منشأ ناشناخته آنها نگران کننده به نظر مي‌رسد. اما اولين موارد شناخته شده در پنج کودک بستري در بيمارستان آلاباماي ايالات متحده آمريکا حدود يک ماه قبل از عرضه واکسن کوويد 19 در کودکان ديده شده است. اغلب اين موارد هپاتيت گزارش‌ شده در کودکان زير پنج سال رخ داده‌اند که هيچکدام‌شان واجد شرايط واکسيناسيون با هيچ يک از واکسن‌هاي کرونا نبوده‌اند. تجزيه و تحليل‌هاي آزمايشگاهي عفونت با ويروس‌هاي هپاتيت A، B، C، D و E را در اين کودکان رد کرده‌اند. هپاتيت حاد يا التهاب کبد در کودکان خردسال نادر است. به گفته سازمان جهاني بهداشت، شيوع کنوني منجر به حداقل 17 پيوند کبد در بيماران زير 16 سال شده است. دکتر «آندريا آمون»، مدير مرکز اروپايي پيشگيري و کنترل بيماري در 26 آوريل گفت که اکنون 200 مورد ابتلا به هپاتيت حاد با منشاء ناشناخته وجود دارد که کودکان در سراسر جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. در اين ميان بريتانيا با 111 مورد ابتلا، کشوري است که تاکنون بيشترين آسيب را از اين بيماري ديده است. مرکز اروپايي پيشگيري و کنترل بيماري نيز اعلام کرده است که حدود 55 مورد «احتمالي يا تاييد شده» در اتحاديه اروپا و منطقه اقتصادي اروپا شناسايي شده است. موارد ديگري از ابتلا نيز در ايالات متحده گزارش شده است. تحقيقات در همه کشورهايي که موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند ادامه دارد اما در حال حاضر علت دقيق اين هپاتيت همچنان ناشناخته است. آنطور که يورونيوز گزارش داده، وزارت بهداشت اندونزي در بيانيه‌اي اعلام کرده 3 کودک در اين کشور در ماه آوريل بر اثر ابتلا به هپاتيت حاد جان خود را از دست داده‌اند، کودکاني که در بيمارستان جاکارتا بستري شده بودند، علائمي از جمله تهوع، تب، استفراغ، زردي، اسهال، تشنج و از دست دادن هوشياري را از خود نشان دادند.

هپاتيت به ايران نرسيده

در اين بين يک متخصص بيماري‌هاي عفوني در ايران، نسبت به شيوع اين بيماري به شدت هشدار مي‌دهد و معتقد است که دولت و وزارت بهداشت بايد از ماجراي کرونا و شيوع گسترده آن درس بگيرد و خيلي سريع نسبت به کنترل مرزها، اقدام کند. دکتر حميدرضا همتي در رابطه با اهميت اين موضوع به «آرمان ملي» مي‌گويد: «با توجه به ناکارآمدي نظام سلامتي برخي از کشورهاي همسايه که بيشترين مهاجران را به ايران دارند و سهم بزرگي از اين مهاجران، کودکان، زنان باردار يا زناني که با يک دوره آسايش زندگي در کشور ما خيلي سريع اقدام به فرزندآوري مي‌کنند، بايد اين امر را جدي بگيرد. شايد تا زماني‌که واکسني براي اين نوع ويروس ناشناخته ساخته شود، زمان زيادي مي‌برد و نبايد پيک‌هاي اين نوع هپاتيت را با سهل انگاري‌ها، در کشور شاهد باشيم. اميدواريم که وزارت بهداشت از باز بودن مرزهاي ايران درس گرفته باشد و در اين پاندومي، حداقل هزينه کمتري بپردازيم.»

وي در پاسخ به اين سوال که آيا واکسن‌هاي کرونا در به‌وجود آمدن اين نوع ويروس تاثيرگذار بودند، خاطرنشان مي‌کند: «هيچ چيزي بعيد نيست، اما با توجه به گزارش‌هاي روزافزوني که از آن وجود دارد و اينکه طيف سني خاصي را دارد درگير مي‌کند و مسري بودن آن بسيار خطرناک است. براي بسياري از بيماري‌ها مسبوق به سابقه است که اين سرايت‌هاي اوليه به اپيدمي و نهايتا پاندمي منجر شده‌اند. اميدواريم اين اتفاق نيفتد اما هشدارها در اين زمينه قطعا جدي است.

بررسي علل بروز بيماري در کودکان

يک استاد ويروس شناسي دانشگاه تربيت مدرس نيز در رابطه با اين نوع ويروس مي‌گويد: «از مهر ماه سال 1400 تاکنون تقريبا حدود 300 مورد هپاتيت حاد شديد با منشأ ناشناخته در کودکان خردسال در چندين کشور اروپايي و همچنين آمريکا شناسايي شده که يکي از بارزترين ويژگي‌هاي اين بيماري، شدت غيرمعمول آن است که 10 درصد موارد نياز به پيوند کبد پيدا کرده‌اند» دکتر حوريه سليمان جاهي معتقد است که تاکنون فرضيه اصلي آن است که يک عفونت آدنوويروس باعث بروز اين بيماري يا کمک به بروز آن شده است، اما مقامات بهداشتي به بررسي ديگر علل بالقوه، از جمله قرار گرفتن در معرض يک عامل سمي يا عفونت توسط يک پاتوژن جديد را هم ادامه مي‌دهند و در حال بررسي آن هستند‌. سليمان جاهي مي‌گويد: «يک هشدار نيز از چند کشور در مورد افزايش موارد هپاتيت حاد شديد با منشأ ناشناخته در کودکاني که قبلا سالم بودند صادر شده است. شدت موارد به دليل نادر بودن در کودکان قابل توجه است. اولين موارد اعلام شده نيز مربوط به ده کودک 11 ماهه تا پنج ساله در بريتانيا بوده است. با اين حال، پست‌هايي در شبکه‌هاي اجتماعي حاکي از ارتباط بين اين موارد غيرعادي هپاتيت و واکسن کوويد19 مطرح شده است. اين افراد به طور خاص موارد هپاتيت را با واکسن جانسون و جانسون کوويد19 مرتبط و بيان مي‌کنند که هپاتيت ناشي از يک آدنوويروس است. اما شواهد فعلي موجود نشان مي‌دهد که موارد هپاتيت در کودکان ارتباطي با واکسيناسيون کوويد19 ندارد.»

دکتر سليمان جاهي مي‌گويد: تجزيه و تحليل‌هاي آزمايشگاهي عفونت با ويروس‌هاي هپاتيت A، B، C، D و E را در اين کودکان رد کرده‌اند. التهاب کبد با شيوع کمتر مي‌تواند به دلايل ديگر از جمله اختلالات ژنتيکي، بيماري‌هاي خودايمني يا قرار گرفتن در معرض سموم هم باشد. با اين حال، نکته جالب توجه آن است که همه کودکان مبتلا قبل از تشخيص ظاهرا سالم بوده‌اند. مقامات بهداشتي بريتانيا هيچ مدرکي مبني بر قرار گرفتن در معرض يک عامل سمي بالقوه از طريق دارو، غذا يا آب، مسافرت، تماس با حيوانات و شغل والدين گزارش نکرده‌اند. هرچند هميشه بايد مراقب بروز بيماري‌هاي جديد بود، اما بايد مراقب باشيم بي‌دليل اين مسائل را به واکسن يا علل ديگر بدون شواهد علمي مرتبط ندانيم. به گفته اين استاد ويروس شناسي، عفونت‌هاي آدنوويروسي در کودکان بسيار شايع است، اما معمولا علائم خفيف تنفسي و گوارشي ايجاد مي‌کنند و فقط در افراد داراي نقص ايمني گاهي اوقات مي‌توانند باعث هپاتيت شوند که اين امر هم بسيار نادر است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار