| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد

انتقادهای صريح اقتصادی مراجع قم

آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت سیزدهم و پیش از آن مجلس یازدهم با وعده‌های اقتصادی و معیشتی روی کارآمدند و چنان وعده دادند که گویی پس از دولت روحانی و مجلس دهم درهای گشایش و رفاه بر روی جامعه گشوده خواهد شد. اما هر چه جلوتر رفتیم این مساله بیشتر نمایان شد که برخی از وعده‌ها صرفا در حد شعار بوده و حرکتی در خصوص تغییر در آن حوزه در حد مطلوب صورت نخواهد گرفت. چنانکه امروز با گذشت یک سال و اندی از روی کارآمدن مجلس وعده‌های اقتصادی در عمل جای خود را به مسائلی داده‌اند که شاید برای مردم از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. گرچه گفته می‌شود دولت هنوز چند ماهی است روی کارآمده و باید زمان بگذرد تا نسبت به عملکرد دولت قضاوت شود. اما می‌توان نارضایتی‌های مردم را در عملکرد 5 ماهه اقتصادی دولت نیز مشاهده کرد. چنانکه مراجع تقلید نیز در این خصوص اظهاراتی داشته‌اند. در همین خصوص نیز پنج‌شنبه گذشته صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به دیدار مراجع تقلید آیات عظام جوادی‌آملی، نوری‌همدانی و سبحانی رفت و این مراجع با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه نکاتی را با رئیس بانک مرکزی مطرح کردند.
لزوم برداشتن گام موثر در جهت تغییر
نگاهی به شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه به وضوح نشان می‌دهد که امروز مردم در چه وضعیتی زندگی کرده و گذران عمر می‌کنند. آنچه مسلم است فشارهای اقتصادی در حوزه‌های مختلف چنان به مردم فشار آورده که بعضا حتی خرید برخی مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی که شاید جزو خرید روزانه و معیشتی جامعه باشد نیز برای مردم سخت شود و وضع بغرنجی را برای آنها پدید آورد. این در حالی است که قرار بود با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت سیزدهم و با توجه به وعده‌های داده شده شرایط به لحاظ اقتصادی اصلاح شده و بهبود یابد و آنطور که گفته شده تغییر به نفع مردم زخ دهد. اما با وجود اینکه بیش از 5 ماه از روی کارآمدن دولت می‌گذرد شاهدیم که نه تنها بهبودی در وضع معیشتی مردم اتفاق نیفتاده بلکه شرایط در حوزه‌های مختلف بدتر هم شده است. چنانکه صرفا کافی است نگاهی به قیمت اجناس و کالاهای مصرفی بیندازیم تا کاملا مشخص شود که وضعیت از چه قرار است. این در شرایطی است که حتی مجلس یازدهم نیز که مجلس همراه دولت است صدایش در خصوص وضعیت اقتصادی و عملکرد برخی وزرای دولت در آمده و هر از چندی آنها را به صحن مجلس فرامی‌خوانند و حتی از استیضاح برخی وزرا سخن به میان می‌آورند. گرچه بسیاری از کارشناسان امر بروز چنین شرایطی را ناشی از تاثیر دو مساله تحریم‌های ظالمانه و ناکارآمدی‌ها و عملکردهای ناموفق دانسته‌اند. با این وجود امیدواری‌ها برای لغو تحریم‌ها همچنان وجود دارد و اخباری هم از وین و مذاکرات احیای برجام می‌رسد از احتمال توافق خبر می‌دهد. کارکردهای ناموفق را نیز می‌توان با تغییر نفرات و روی کارآوردن افراد متخصص، متعهد و با تجربه چاره کرد. با این حال نباید از این مهم به راحتی عبور کرد که حال مردم خوب نیست و وضع اقتصادی و گرانی‌‌های لجام گسیخته در بازارهای مختلف به ویژه کالاهای مصرفی موجبات نارضایتی‌شان را فراهم آورده است. چه اینکه اخبار جسته و گریخته از دادگاهای مفاسد اقتصادی و اختلاس‌ها نیز بر این موضع دامن زده است. لذا به نظر می‌رسد برای آنکه شرایط عوض شود و به واقع تغییر به نفع مردم رقم بخورد باید اقدمات و گام‌های مفید و موثری در جهت توازن دربازارهای مختلف مالی و همچنین کاهش قیمت‌‌ها برداشته شود تا در نتیجه شاهد میزانی از رضایتمندی در جامعه باشیم. اگر چنین نشود ممکن است که ابعاد نارضایتی‌ها بیشتر شده و کار برای دولت سخت‌تر شود. پس باید تا شرایط بدتر نشده امروز به فکر حل مشکلات بود.
اختلاس‌های میلیاردی
پنج‌شنبه بود که علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در سفری یک روزه به قم رفت و با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت و کرد که در این دیدارها هریک از مراجع با اشاره به شرایط جامعه و وضع معیشتی مردم در خصوص عملکرد اقتصادی دولت و کارکرد بانک مرکزی خطاب به رئیس بانک مرکزی سخنانی را ابراز کردند. در این راستا یک مرجع تقلید شیعه اظهار داشت: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می‌شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند. آیت‌ا... جوادی‌آملی گفت: در بیان قرآن کریم، «مال» عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد. وی تاکید کرد: بانک‌ مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون‌دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد. مرجع تقلید شیعیان ابراز داشت: بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است.
مهم‌ترین وظیفه بانک‌ها
یک مرجع عظام تقلید در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا اظهار داشت: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی بر حول محور تولید و اشتغال است، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن است از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید. آیت‌‌ا... نوری‌همدانی ‌یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانست و گفت: مشی اول بانک‌ها سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه‌های تولید، کار آفرینی و اشتغالزایی به‌وجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور شود. وی در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور بیان کرد: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم. زمانی با 30 هزار تومان می‌شد خانه خرید، اما الان یک کیلو میوه هم نمی‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار